Wiarygodność kontrahenta - jak sprawdzić?

Przed podjęciem negocjacji i podpisaniem umowy o współpracy, bez względu na to, czy poszukujemy wykonawcy usług dla naszej firmy czy partnera, który pomoże nam zrealizować zlecenie, warto sprawdzić jego wiarygodność. Pozwoli to na uniknięcie problemów z płatnościami i terminowością. Zobacz dlaczego warto sprawdzać wiarygodność kontrahenta.

Dlaczego warto sprawdzać wiarygodność kontrahenta?

Wybór odpowiednich kontrahentów to jeden z czynników sukcesu przedsiębiorstwa. To właśnie od dostawców usług i podwykonawców zależy jakość produktów czy usług oferowanych przez nas. Znalezienie odpowiedniej grupy kontrahentów to często długi proces, dlatego z tymi sprawdzonymi warto decydować się na stałą współpracę. Dzięki temu będziemy nie tylko pewni jakości, ale też umożliwimy sobie negocjacji cen i terminów realizacji.

Sprawdzenie wiarygodności może odbywać się poprzez utworzone w tym celu instytucje, ale w pierwszym etapie można takiej oceny dokonać także osobiście. Niezależnie od procedur, warto sprawdzić w rejestrach przedsiębiorców, czy kontrahent istnieje pod nazwą i wskazywanym adresem, przeczytać dostępne w Internecie opinie na temat jego pracy. Oczywiście na nieprzychylne oceny należy patrzeć z dystansem, gdyż ich autorem mogą być firmy konkurencyjne – mogą być one jednak punktem zaczepienia do zdobywania dalszych informacji.

Gdzie sprawdzać – rejestry

Jak już wspominaliśmy warto sprawdzić w rejestrach gospodarczych, czy kontrahent rzeczywiście działa na rynku pod wskazaną firmą i adresem. Obecnie funkcjonują cztery rejestry, z których możemy czerpać taką widzę. Rejestry posiadające dane o firmach, o ich zawieszeniu lub zamknięciu to: Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG, www.ceidg.gov.pl), która posiada dane o wszystkich osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), czyli zbiór osób prawnych (spółek kodeksu handlowego).

Dane o wszystkich przedsiębiorcach (spółki, w tym cywilne, jednoosobowe działalności), ale również o innych podmiotach, takich jak fundacje i stowarzyszenia można zweryfikować w bazie statystycznej REGON (prowadzonej przez GUS).

Przedsiębiorstwo, z którym zamierzamy współpracować warto sprawdzić też w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych (RDN). Jeżeli nasz potencjalny kontrahent jest do niego wpisany, może mieć poważne problemy z wypłacalnością.

Zaświadczenia ZUS i US

Wiele instytucji (np. banki) wymaga od przedsiębiorców przedstawienia zaświadczeń o terminowym opłacaniu zobowiązań ubezpieczeniowych i podatkowych. O tego typu zaświadczenia możemy też poprosić potencjalnych kontrahentów. Samodzielnie możemy sprawdzić w Urzędzie Skarbowym, czy firma jest czynnym płatnikiem VAT, ale o informację o wysokości zaległości podatkowych musi wnioskować sam podatnik. Podobnie jest z zaświadczeniem z ZUS – o nie również musi poprosić płatnik składek.

Informacja i wywiadownie gospodarcze

Biura Informacji Gospodarczej (BIG) posiadają dane o przedsiębiorcach, którzy zalegają z płatnościami. Uzyskiwanie informacji o dłużnikach wymaga podpisania umowy z tego typu instytucją (najpopularniejsza z nich to Krajowy Rejestr Długów). Usługa pozwala na sprawdzanie potencjalnych kontrahentów, ale także dopisywanie przedsiębiorców, którzy nie spłacają zobowiązań wobec naszej firmy.

Wywiadownie gospodarcze to prywatne firmy, które specjalizują się w poszukiwaniu informacji, pozyskując je z różnych źródeł. Tworzą one bazy danych na temat konkretnych firm, ale również raporty dotyczące całej branży, która jest przedmiotem naszego zainteresowania.

Sprawdzenie wiarygodności kontrahenta wymaga nieco czasu, ale warto przejść przez ten proces przed rozpoczęciem negocjacji, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, narażających nasz biznes na  straty.

Autor: Tadeusz Bisewski

Mala-Firma.pl – wszystko o zakładaniu działalności