Instagram i marka - w jaki sposób ją zbudować?

Media społecznościowe to jeden z kanałów, który firma może wykorzystać do zbudowania własnej marki i zdobycia nowych nabywców na swoje produkty i usługi. O ile o zaletach korzystania z Facebooka czy Twittera jesteśmy przekonani, o tyle nadal można spotkać sceptyków odnoszących się negatywnie do narzędzia, jakim jest Instagram.

Czym jest Instagram?

Instagram jest serwisem społecznościowym, w którym użytkownicy mają możliwość publikowania zdjęć oraz filmów, nakładania na nie filtrów cyfrowych i udostępniania ich na różnych portalach społecznościowych. Charakterystyczne dla niego jest to, że w momencie publikacji nadaje zdjęciom, specyficzny dla aparatów Kodaka, kwadratowy kształt.

Największą zaletą Instagrama jest towarzysząca mu aplikacja mobilna. Pozwala na robienie fotografii w nieskomplikowany sposób za pomocą aparatów znajdujących się w smartfonach oraz na nakładanie wyżej wspomnianych filtrów. Trzeba pamiętać, że to właśnie one odpowiadają za niesamowity wizerunek zdjęć publikowanych na tym portalu społecznościowym. Dzięki temu, że są one widoczne właściwie dla każdego użytkownika Instagrama, osoby publikujące fotografie mają możliwość podzielenia się swoja twórczością i poszukania inspiracji na profilach innych twórców.

Wraz ze wzrostem popularności tego portalu zaczęło pojawiać się na nim coraz więcej mniej lub bardziej znanych osób, które za jego pomocą informują o mniej lub bardziej ważnych wydarzeniach ze swojego życia. Za pomocą zdjęć przysparzają sobie jeszcze więcej popularności.

Instagram a biznes

Z tego powodu warto zastanowić się, czy utworzenie firmowego profilu na Instagramie jest dobrym pomysłem na budowanie marki w Internecie. Przyjrzyjmy się treściom, jakie można opublikować na Instagramie i sposobom w jaki można wykorzystać je w kreowaniu marki.

Ze względu na to, że Instagram opiera się na publikowanych zdjęciach, warto poświęcić trochę czasu, aby ukazać swoje produkty w ładnym środowisku. Jest to przydatne szczególnie w przypadku tych artykułów, które same w sobie nie są zbyt atrakcyjne, a raczej zwyczajne. Za pomocą odpowiednich filtrów lub sztuczek fotograficznych można sprawić, że staną się one interesujące.

A może warto spróbować przyciągnąć uwagę obserwujących poprzez pokazanie zespołu, który pracuje nad produktami lub wykonywaniem usługi? Media społecznościowe są idealnym narzędziem, żeby ukazać inną, bardziej ludzką twarz firmy, zachowując przy tym jednocześnie wizerunek profesjonalisty. Ten pomysł można wykorzystać na przykład przez pokazanie dnia z życia jednego z działów w przedsiębiorstwie lub pojedynczego pracownika, który oprowadza użytkowników Instagrama po firmie i wskazuje zadania, którymi zajmuje się na co dzień. Można również pokusić się o ukazanie, w jaki sposób zostają wyprodukowane produkty, które później są kupowane w sklepach.

Portale społecznościowe bazują na interakcji poszczególnych użytkowników ze sobą. To działanie również może być wykorzystane. Kiedy posiada się już wystarczającą liczbę fanów, można poprosić ich o to, aby publikowali swoje zdjęcia na profilu firmowym przy użyciu konkretnego hashtagu. Jest to doskonałe narzędzie do wykorzystania, kiedy trzeba poinformować publiczność o konferencji lub innym wydarzeniu albo poprosić ją o udostępnianie swoich zdjęć z danym produktem.   

Marka i Instagram - jak to zrobić?

Instagram okazuje się doskonałym narzędziem do tego, aby przyciągnąć do siebie jeszcze większą niż dotychczas liczbę potencjalnych nabywców produktów i usług. Warto zastanowić się, w jaki sposób można wprowadzić markę na Instagram.

Początkowo dobrze jest przemyśleć, kim powinien być docelowy odbiorca treści publikowanych na tym portalu społecznościowym. Oznacza to analizę informacji, takich jak: jakie osoby powinien przyciągnąć profil lub jakie inne (odnoszące sukcesy) konta z tej samej branży obserwują użytkownicy. Kiedy docelowy odbiorca będzie już znany, warto przemyśleć, jakiego rodzaju zdjęcia taka osoba polubi.

Dobrze jest prześledzić profile konkurencji i to nie tylko w trakcie ustalania swojej grupy docelowej. Dokładne przejrzenie sprawi, że początkujący na Instagramie będą w stanie dowiedzieć się, w jaki sposób inne firmy komunikują się z ze swoimi fanami i jak zachęcają ich do interakcji. Na tej podstawie można wyróżnić swoją markę na tle innych przedsiębiorstw z tej samej branży. Podczas przeglądania profili należy oczywiście sprawdzić, jakie treści są udostępniane oraz sprawdzić takie elementy jak liczbę osób obserwujących i obserwowanych profili oraz częstotliwość udostępniania zdjęć.

Kolejnym elementem jest stworzenie listy hashtagów, które będą odpowiadać postom. O tym jak ważne są te oznaczenia, wskazuje fakt, że właściwie nie jest możliwe odnalezienie nowego konta bez ich użycia. Portal pozwala na dodanie trzydziestu hashtagów do każdego postu. W przypadku, kiedy będzie ich więcej, nie zostanie opublikowany żaden z nich. Pozwalają one dotrzeć do potencjalnych odbiorców, jeżeli jednak zależy nam na przyciągnięciu osób, które najbardziej odpowiadają opisowi reprezentanta grupy docelowej, należy skupić się na takich znacznikach, które będą do nich najbardziej dopasowane. Oczywiście nie trzeba przypominać, że hashtagi powinny opisywać post.

Poszukiwanie hashtagów można rozpocząć na dwa sposoby. Po pierwsze, warto wpisać określone oznaczenie i zobaczyć posty, które są pod nim opublikowane. Po drugie, można skorzystać ze specjalnej aplikacji, które pozwala na przeanalizowanie hashtagów.

Innym elementem jest harmonogram publikacji. Jeśli chodzi o Instagram istnieją dwie pory, w których warto publikować: podczas przerwy obiadowej oraz po południu. W przypadku początkującej firmy dobrze jest dodawać jeden wpis dziennie. Warto jednak trzymać się harmonogramu i wysyłać posty o tej samej porze.

Tworzenie treści na Instagram

W przypadku, kiedy tworzy się zupełnie nowy profil na Instagramie, najlepszym wyjściem jest samodzielne stworzenie swojej treści. Na początku trzeba pokazać odbiorcom, czym jest marka, co oznacza udostępnianie zdjęć wskazujących na filozofię, którą się posługuje oraz jakie produkty lub usługi oferuje. Jednakże przed opublikowaniem pierwszej fotografii warto zastanowić się, w jaki sposób powinna zostać zilustrowana historia marki. Można zatem skupić się na pokazywaniu korzyści, jakie potencjalny nabywca produktów czy usług będzie miał w przypadku skorzystania z artykułów albo wskazywać na dodatkowe informacje związane z produktami, na przykład skupiając się na ciekawostkach lub detalach związanych z poszczególnymi projektami.

W przypadku, kiedy istnieje już grupa odbiorców skupiona wokół firmy czy produktu, warto pokusić się o współpracę w tworzeniu treści, na przykład poprzez umieszczanie zdjęć na firmowym profilu i oznaczanie ich ujednoliconymi hashtagami. Takie zaangażowanie fanów z pewnością przełoży się na zbudowanie długotrwałej relacji i przekształcenie odbiorców w stałych i wiernych nabywców.