Instagram - jak szybko zdobyć nowych obserwatorów?

W momencie gdy Facebook przejmował Instagram za niebotyczną sumę 1 miliona dolarów, wielu ekspertów łapało się za głowy. Wykupienie tak banalnej aplikacji za takie pieniądze było nie do pomyślenia - ludzie uważali to za fanaberię społecznościowego giganta. Jednak w ostatnim czasie napływają coraz nowsze sygnały uzasadniające tę decyzję. Młodzi ludzie chętniej rezygnują z Facebooka na rzecz innych, mobilnych aplikacji. Jednym z kierunków ich ucieczki jest aplikacja skupiona na fotografii. Tylko jak się wybić i zdobyć obserwatorów na Instagramie?

Instagram - jak zdobyć obserwatorów?

Aby zaistnieć na Instagramie nie wystarczy zarejestrować się w aplikacji i założyć profil. Wymaga to nieco większego wysiłku, jednak jest to zarówno owocna, jak i przyjemna praca. Zatem, jak zdobyć obserwatorów na Instagramie w przypadku profili firmowych i marek? Poznaj kilka praktycznych wskazówek i porad.

SEO

Wbrew pozorom w przypadku Instagrama SEO również odgrywa istotną rolę. W opisie profilu można umieścić link do strony internetowej firmy, który jest linkiem nofollow, jednak trzeba pamiętać, że Instagram jest intensywnie indeksowany przez wiele serwisów, a te tworząc kopie profilu, wypuszczają go z linkiem dofollow. W opisie można umieścić wszystko, dlatego decydując się na dodanie danych adresowych przedsiębiorstwa, zwiększy się szansa dotarcia do większej liczby osób.

Linkowanie do strony WWW

Wrzucając zdjęcia w aplikacji Instagram, warto umieścić w pierwszej linii opisu link do strony głównej czy produktu, którego dotyczy zdjęcie. Aplikacja, o której mowa jest w całości mobilna, dlatego dodawany link trzeba dostosować do “okoliczności”. Używając skracaczy linków, np.: Bitly czy Google URL Shortener, otrzymamy łatwy do skopiowania czy nawet zapamiętywania adres. Mimo że z poziomu aplikacji nie będzie on klikalny, łatwo można go wkleić czy przepisać do przeglądarki i trafić wówczas bezpośrednio do pożądanej strony. Kiedy decydujemy się na skracanie adresów URL, jest to doskonała okazja do dodania parametrów śledzących, które pomogą lepiej mierzyć konwersje. Można tego dokonać np. przy pomocy Narzędzia tagowania linków z Google.

Tagowanie

Dobrym rozwiązaniem z pewnością okaże się wykorzystywanie hashtagów do opisywania zdjęć. Najlepiej korzystać z tych popularnych, jak #love #cute #instagood #happy, ale warto pamiętać, by użyte tagi były mimo wszystko dopasowane do branży i grupy produktów, w której się specjalizujemy. Do odnalezienia tych najpopularniejszych przydatne mogą okazać się różnego rodzaju strony, jak WEBSTA, gdzie znajduje się 100 kluczowych hashtagów. Warto także tworzyć własne, oryginalne tagi, takie, które z łatwością będzie można zapamiętać. Warto się ich trzymać i wykorzystywać przy opisie zdjęć, a z czasem mogą stać się równie popularne.

Niestandardowa lokalizacja

W opcji tworzenia niestandardowej lokalizacji warto wykorzystać możliwość podania adresu głównej witryny internetowej. Taguj dodawane zdjęcia we wcześniej utworzonej lokalizacji, a dzięki temu wiele osób już od początku będzie opatrywać się z adresem WWW. Poprawna pisownia jest w tym wypadku obowiązkowa, dodatkowo zapisany adres warto urozmaicić o wielkie litery - tekst będzie czytelny i znacznie bardziej zapamiętywalny: www.alterWEB.pl

Zdjęcia dodawane z komputera

Jeżeli prowadzimy działalność na różnych kanałach social media w firmie, praktycznym i niezwykle wygodnym może okazać się program Grambl, który publikuje zdjęcia na Instagramie z poziomu komputera. Oprogramowanie jest odpowiednie zarówno dla PC, jak i MAC, wspiera dodawanie zdjęć w aplikacji, podszywając się jednocześnie pod telefon komórkowy. Jest to niezwykle ułatwienie dla osób, które zarządzają kilkoma kontami jednocześnie.

Zakup followersów

Zakup fanów na Instagramie stał się tak samo możliwy, jak w przypadku Facebooka. Nie warto jednak tracić pieniędzy - kupieni fani szybko znikną albo skutecznie obniżą widoczność postów.

Content i konkursy

Aby liczba fanów na Instagramie stale rosła, warto przemyśleć kwestię wrzucanych na profil materiałów. Nie mogą to być wyłącznie zdjęcia produktów, sporą sławą cieszą się także cytaty czy złote myśli. Zachętą dla użytkowników do share’owania są również różnego rodzaju konkursy związane z najlepszym zdjęciem czy fotografowaniem i oznaczaniem profilu sklepu na produktach w nim zakupionych. Niezwykle przydatną i jednocześnie prostą aplikacją do tworzenia ciekawych, nawołujących do działania przekazów może okazać się np. PicLab.

Reklamy

Teraz już także Instagram wdrożył w życie posty sponsorowane. Reklama jest jedną z nowszych opcji, jaką aplikacja zaproponowała swoim użytkownikom, a możliwa jest ona przy pomocy konta reklamowego na Facebooku. Na pierwszy rzut oka nie widać odmienności pomiędzy postem ograniczonym a reklamowym. Jedyną różnicą jest małe oznaczenie w prawym górnym rogu. Decydując się na tego typu krok, trzeba mieć na względzie to, że reklama zadziała tylko gdy będzie ciekawa i przykuwająca uwagę. W tym wypadku kluczową rolę odgrywa grafika.

Wtyczka na stronie

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie odpowiedniej wtyczki na stronie WWW, która będzie wyświetlała ostatnie umieszczone zdjęcia w aplikacji Instagram. Takie działanie z pewnością wesprze rozwój oraz tempo wzrostu liczby fanów w aplikacji. Publikując zdjęcia, należy mieć na uwadze to, że z poziomu Instagrama można automatycznie umieszczać także zdjęcia na portalach takich jak Facebook, Twitter, Flickr czy Tumblr.

Netykieta

Wykorzystując czyjeś zdjęcia, należy zwrócić szczególną uwagę na podanie źródła ich pochodzenia. Nie przypisujmy sobie autorstwa czyjegoś zdjęcia, warto je otagować @nazwąprofiluautora lub zgrabnie wrzucić nazwę źródła na samą fotografię.

Instagram w Polsce

Obecnie z aplikacji korzysta ponad 400 mln osób z całego świata, wgrywane zdjęcia liczone są już w miliardach, a liczba użytkowników Instagrama stale rośnie. W Polsce natomiast liczba odbiorców oscyluje w granicach 2,6-2,9 mln. Największą popularnością cieszy się Robert Lewandowski, którego liczba fanów sięga 4,4 mln. Polskie marki również cieszą się sporą liczbą obserwujących, najpopularniejszy jest profil Top Model Polska, którego liczba fanów to około 200 tys. Warto jednak pamiętać, że do skutecznej kampanii na Instagramie często wystarczy znacznie skromniejsza liczba osób obserwujących.

Instagram a profil firmy

Podjęcie decyzji o obecności danej marki na Instagramie jest kwestią indywidualną. Bardzo często do działań reklamowych aplikację tę wykorzystują branże fashion oraz lifestyle. To one obecnie królują na Instagramie i są zdecydowanie najpopularniejsze. Założenie marketingu jest takie, że trzeba być tam, gdzie klienci - zatem, jeśli grupa docelowa firmy korzysta stosunkowo często z aplikacji, warto to wykorzystać. Wystarczy mieć dobry pomysł na dodawane treści i plan. Jedną z trudniejszych obecnie branż, które zdecydowały się na działalność instagramową, jest General Electric, ale mimo trudnej tematyki, radzą sobie bardzo dobrze.

Inwestycja w social media może okazać się jedną z lepszych. Wystarczy mieć dobry pomysł na generowanie treści i materiały, wykorzystywać wszystkie możliwości i nie zamykać się na potencjalnych klientów. Użytkowników mediów społecznościowych z dnia na dzień przybywa, ich liczba stale rośnie dzięki możliwościom jakie daje Facebook, Instagram czy Twitter. Chcąc dotrzeć do większej grupy, należy stworzyć dobry plan działania i rozpocząć pracę nad ciekawymi profilami.