Jak nazwać firmę? Przydatne wskazówki dla każdego!

Nazwa firmy to jeden z tych elementów, które znacznie wpływają na jej wizerunek oraz rozpoznawanie marki wśród klientów. Odpowiednie nazwanie przedsiębiorstwa to decyzja marketingowa, która będzie rzutować na jego dalszą działalność. Dlatego każdy początkujący przedsiębiorca głowi się nad tym, jak nazwać firmę i zapewnić sobie powodzenie.

Nazwa firmy kreuje odpowiedni jej wizerunek wśród nabywców produktów. Jej wybór to element, o który warto zadbać. Po pierwsze pozwala na określenie tożsamości, po drugie stanowi najbardziej stabilny element kampanii marketingowej. Naturalne wydaje się pytanie, jak nazwać firmę?

Każda nazwa, zarówno przedsiębiorstwa, jak i produktu wywołuje określone skojarzenia, dzięki którym mózg potrafi je odpowiednio kategoryzować. Dlatego za każdym razem, kiedy wyobrażamy sobie jakiś przedmiot, jednocześnie jesteśmy w stanie przywołać sytuacje, w jakich może on zostać wykorzystany. Warto wykorzystać to spostrzeżenie w trakcie opracowywania nazwy dla przedsiębiorstwa, aby klienci mieli z nią pozytywne skojarzenia.

Jak nazwać firmę?

Przyjmuje się, że odpowiednia nazwa dla firmy powinna być prosta i łatwa do zapamiętania. Dobrym sposobem jest ułożenie jej w taki sposób, aby nie była zbyt długa, pozwoli to uniknąć problemów z zapamiętaniem, a także pomoże przy wypełnianiu wszelkiego rodzaju druków w urzędach. Jednocześnie powinna być nietrudna w pisowni i wymowie. Przy tworzeniu warto wymówić ją kilkakrotnie, ponieważ w trakcie działalności z pewnością będziemy podawać ją kilka razy dziennie i lepiej, żeby nie sprawiała problemów zarówno osobie wypowiadającej, jak i zapisującej.

Jakie jeszcze kryteria wziąć pod uwagę przy opracowywaniu marki?

  1. Zapadająca w pamięć. Skąd wiedzieć, czy dane określenie jest łatwe do zapamiętania? Wystarczy przeprowadzić krótki test wśród znajomych. Polega on na wypowiedzeniu nazwy, najlepiej w czasie, kiedy ci są zajęci, i zapytanie o nią po kilku godzinach. Jeśli ją zapamiętali, oznacza to, że nazwa jest chwytliwa i z pewnością zostanie zapamiętana również przez potencjalnych nabywców już w trakcie prowadzenia działalności.

  2. Rozpoznawalna. Istotą nadawania nazwy przedsiębiorstwu jest uczynienie jej rozpoznawalną na tle innych firm zajmujących się rozprowadzaniem podobnych produktów lub usług. Jest to przede wszystkim taka nazwa, która nasuwa pozytywne skojarzenia i jest oryginalna.

  3. Dopasowana. Nazwa powinna współgrać z profilem działalności firmy i możliwie jak najlepiej opisywać to, co przedsiębiorstwo oferuje. Jednocześnie powinna również odzwierciedlać idee, jakimi kierują się osoby, którym oferowany jest produkt lub usługa. Dobranie odpowiedniej marki do tego kryterium jest niezwykle proste i opiera się na badaniu-ankiecie, na podstawie którego będzie można opracować nazwę atrakcyjną dla odbiorców proponowanych przez siebie dóbr. Następnie trzeba dokładnie przemyśleć wartości, które oferuje się swoim klientom. Na podstawie otrzymanych danych należy opracować bazę wyrazów, które najbardziej kojarzą się ze zgromadzonymi informacjami. Posiadając je, można stworzyć interesującą nazwę dla przedsiębiorstwa lub firmy.

  4. Dostępna. Muszą wziąć to pod uwagę wszyscy planujący stworzenie nazwy dla swojej firmy. Zanim będzie można zacząć używać wymyślonej przez siebie marki, należy sprawdzić jej dostępność. Można to zrobić w kilku miejscach: w wyszukiwarce Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, w wyszukiwarce Google lub w bazie United States Patent and Trademark Office (ostatnia dla tych, którzy planują działalność poza granicami kraju). Konieczne w dzisiejszych czasach jest sprawdzenie dostępności domeny WWW pod daną nazwą. Jeśli planujemy, aby nasza firma nazywała się np. 123456, to najpierw sprawdźmy, czy istnieje możliwość zakupu domeny z taką nazwą i z rozszerzeniem na dany kraj.

Nazwy dla firm międzynarodowych

Wszyscy przedsiębiorcy planujący działalności w innych krajach, oprócz zastosowania się do powyższych wskazówek, powinni wziąć pod uwagę jeszcze dwa elementy. Przede wszystkim nieuwzględnianie w nazwach swoich firm polskich znaków diakrytycznych (czyli na przykład: ę, ą, ż, itp.), a także dwuznaków (dz, rz), gdyż ich wymówienie i zapisanie lub zapamiętanie może stanowić nie lada problem dla zagranicznych kontrahentów.

Przed zarejestrowaniem domeny dobrze jest również sprawdzić, co oznacza ona w językach obowiązujących w krajach, w których zamierzamy oferować produkty. Może okazać się, że znaczenie jest śmieszne lub nieprzyzwoite, a nie o takie skojarzenia chodzi.

Podobnie nie warto dodawać swojego nazwiska do nazwy firmy, nawet jeżeli jest ono bardzo popularne. Powód tego jest bardzo prosty. Może okazać się, że za kilka lat właściciel będzie chciał sprzedać swoje przedsiębiorstwo, co stanie się znacznie utrudnione, jeżeli marka będzie kojarzona z konkretną osobą. Oczywiście nie mamy tutaj na myśli wymogu rejestracji działalności jednoosobowej, w której nazwisko właściciela musi się znaleźć, jedynie marki, pod jaką występuje.

Jak nazwać firmę - pomysły

Skąd brać inspiracje do stworzenia nazwy własnej firmy? Okazuje się, że źródeł jest wiele. Można chociażby skorzystać ze słownika języków obcych. Przeglądając go, wybieramy to słowo, które wpadło w oko i po ewentualnym sprawdzeniu jego znaczenia, przyjmujemy jako nazwę firmy.

Można spróbować również pokusić się o stworzenie neologizmu z dwóch lub więcej słów lub spróbować wykorzystać wyrazy wieloznaczne i na ich podstawie ułożyć nazwę stanowiącą grę słowną. Obydwa sposoby mogą pomóc stworzyć interesującą i przyciągającą uwagę potencjalnych klientów markę.

Warto wziąć pod uwagę również samych nabywców, a także osoby ściśle współpracujące z przedsiębiorstwem. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i zapisania. Nie ma potrzeby na siłę skupiać się na opracowywaniu nazwy zawierającej słowa pochodzące z języka obcego, jeżeli jej użytkownicy nie będą w stanie ich zapamiętać.

Jeżeli do głowy nie przychodzą żadne sensowne pomysły, zawsze można pokusić się o zatrudnienie profesjonalisty. Wymyślanie trafnych i interesujących nazw dla przedsiębiorstw to domena tak zwanych agencji namingowych. Zatrudnieni tam specjaliści posiadają ogromną wiedzę na temat tego, co wykorzystać i na jakie elementy zwrócić uwagę.

Na koniec uwaga: odpowiednio dobrana nazwa może przesądzić o sukcesie firmy, dlatego marka powinna być wypadkową procesu kreacyjnego i rozpoznania tego, co dzieje się na rynku.