Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak poradzić sobie z niepłacącym klientem?

 Klienci, którzy uchylają się od płatności, są prawdziwą zmorą przedsiębiorców. Przeczytaj, jak uchronić się przed taką sytuacją i co zrobić, gdy klient nie chce ci zapłacić.

Jak uchronić się przed niepłacącym klientem?

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Zasada ta sprawdza się także w biznesie. W miarę możliwości pozbieraj opinie o kliencie. Będzie to przydatne. zwłaszcza gdy myślisz o nawiązaniu z nim dłuższej współpracy. Im większe pieniądze, tym większe ryzyko ponosisz, więc warto wcześniej zadbać o bezpieczeństwo transakcji. Wpisz dane klienta do wyszukiwarki, zobacz co się wyświetli. Być może inni przedsiębiorcy ostrzegają przed nim.

Pamiętaj o regule ograniczonego zaufania. Przed sprzedażą lub wykonaniem usługi podpisz z klientem umowę. Dokładnie określ wysokość należności i czas płatności. Zachowaj swoją kopię. Będzie podstawą dochodzenia twoich roszczeń.  

Wystrzegaj się niejasnych propozycji ze strony klienta. Powinna zapalić ci się czerwona lampka, jeżeli zainteresowany próbuje namówić cię na formę płatności, której nie znasz albo uważasz za niebezpieczną. Bądź wyczulony na osoby, które uchylają się od podpisania umowy, nie chcą rozmawiać o uregulowaniu płatności.

Dobrym pomysłem jest również pobranie od klienta zaliczki przed wykonaniem usługi. Zapis o niej zawrzyj w umowie. Po jej otrzymaniu daj klientowi potwierdzenie zapłaty (np. dowód KP).

Klient nie zapłacił - co robić?

Czasami zdarza się, że mimo ostrożności padniesz ofiarą nieuczciwego klienta. Co robić w takiej sytuacji? Najpierw skontaktuj się z klientem. Czasami ktoś zwyczajnie zapomina o zrobieniu przelewu. Zadzwoń i przypomnij o zaleganiu z płatnością. Warto wysłać też wiadomość e-mail i zachować kopię korespondencji.

Delikatne przypomnienie i kontakt mailowy nic nie dały? Wyślij list polecony z wezwaniem do zapłaty. Zachowaj kopię listu i potwierdzenie nadania wysyłki.

Dodatkowo, chcąc uzyskać zapłatę, możesz skorzystać z miękkiej windykacji. Jeśli klient w dalszym ciągu nie zapłaci, możesz dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Innym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do firmy windykacyjnej.

Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zabezpieczenie się przed nieuczciwym klientem zanim rozpoczniesz współpracę