Misja firmy - jakie korzyści może przynieść przedsiębiorstwu?

Wiele przedsiębiorstw na swoich stronach internetowych przedstawia misję i wizję firmy. Niejednokrotnie jej wdrożenie kończy się na tym, że dział Public Relations przygotowuje jej tekst, następnie wrzuca go na stronę i tak naprawdę nic więcej się nie dzieje. Kilka patetycznie brzmiących zdań pojawia się w internecie, jednak tak naprawdę w firmie nie zmienia się nic. Nic więc dziwnego, że misja firmy często bywa traktowana nieco po macoszemu, klienci bowiem mogą nierzadko odnieść wrażenie, że są to tylko puste frazesy. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że określenie jej jest bardzo ważne dla firmy i niesie za sobą wiele pozytywnych skutków.

Przeczytaj, czym tak naprawdę jest misja firmy i czy naprawdę warto poświęcaj jej czas!

Czym jest misja firmy?

Czym tak właściwie jest misja firmy? Jest odpowiedzią na pytanie, po co jesteśmy na rynku i dla kogo to robimy, a także jakie są wartości i cele naszego przedsiębiorstwa. Dzięki jasno określonej misji polepsza się organizacja pracy w firmie oraz relacje z klientami.

Warto podkreślić, że misja powinna być realna. Napisanie czegoś tylko po to, aby ładnie brzmiało i dobrze wyglądało nie jest dobrym pomysłem. Co w końcu pomyśli klient, jeżeli misja będzie zupełnie oderwana od rzeczywistości? Jak zaufać takiej firmie?

Jasno określona misja jest również czynnikiem, który zwiększa zaangażowanie i motywację do pracy pracowników. Dzięki niej czują się oni bardziej związani z organizacją, co świetnie wpływa na efekty.

Często obok misji pojawia się wizja firmy. Czym różnią się te dwa pojęcia? Misja jest czymś stałym, niektóre firmy nie zmieniają jej od wielu lat! Z kolei wizja to coś, do czego dążymy w danym momencie, coś co zmienia się wraz z upływem czasu i osiąganiem kolejnych celów.

Przykłady misji firmy

Jak wygląda misja firmy w znanych przedsiębiorstwach? Przedstawiamy kilka przykładów, które pozwolą na zrozumienie jej istoty i poznaniu formy.

Microsoft: Firma Microsoft pomaga ludziom i firmom na całym świecie realizować w pełni swój potencjał. To nasza misja. Wszystko, co robimy, jest odbiciem tej misji oraz wartości, dzięki którym ich realizowanie jest możliwe.

Coca-Cola: Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia
  • Chcemy się wyróżniać poprzez budowanie trwałych wartości

DHL: Nasza misja – Excellence. Simply Delivered. – to nasza wytyczna.

PKN Orlen: Dążąc do uzyskania pozycji regionalnego lidera, chcemy zapewnić naszym akcjonariuszom długofalowy wzrost wartości Firmy poprzez oferowanie naszym klientom najwyższej jakości produktów i usług.

Jak można zauważyć zarówno długość, jak i forma są dowolne, jednak każda z firm stara się, by misja firmy była przedstawiona jak najbardziej zwięźle i zrozumiale.

Jak stworzyć misję firmy?

Nie ma jednej recepty na udane sformułowanie misji. Każda firma ma własne wytyczne i sama wybiera, jak chce przedstawić swoje założenia. W przykładach podanych powyżej zauważyliśmy już, że misja firmy może przybierać najróżniejsze formy. Najważniejsza jednak wydaje się być zwięzłość i jasność przekazu.

Postarajmy się, aby misja firmy nie wydawała się nieco “nadmuchana”. Ludzie naprawdę szybko wyczują, że tak naprawdę są to słowa mądre i wyszukane, ale mimo wszystko puste. Istotna jest również prostota.

Przy tworzeniu misji można odpowiedzieć sobie na pytania, dzięki którym jej stworzenie stanie się dużo prostsze. Zastanówmy się więc, czym się zajmujemy i jaką firmą jesteśmy, które potrzeby klientów zaspokajamy, dlaczego powstaliśmy i zajmujemy się właśnie tą, a nie inną branżą, jakie wartości reprezentujemy, co nas wyróżnia na tle konkurencji oraz w jakim miejscu znajdujemy się obecnie, a gdzie chcemy się znajdować. Odpowiedzi na te pytania stworzą początkowy zarys naszej misji.

Co daje misja firmy?

Nie jest tajemnicą, że firma bez pracowników w znakomitej większości przypadków po prostu nie może istnieć. Potencjał stanowią ludzie, którzy profesjonalnie i efektywnie wykonują swoje zadania. Dlatego dbanie o pracowników i tworzenie dla nich miejsca, z którym się utożsamiają, jest nie tylko przyczyną ich zadowolenia, lecz także wydajniejszej pracy. Stworzenie jasnej strategii i określona misja firmy sprawiają, że zwiększa się identyfikacja pracownika z miejscem pracy. Im lepiej się on w nim czuje i im większe ma poczucie, że tak naprawdę jego obecność w przedsiębiorstwie jest ważna, tym bardziej angażuje się w powierzone zadania. Jasny cel pomaga w zwiększaniu motywacji. Pracownik ma poczucie, że wiele rzeczy leży w jego rękach i że robi coś nie tylko dla firmy, lecz także dla siebie.

Jasno określona misja i wartości są istotne w stawianiu sobie celów. Skoro pracownik wie, do czego dąży firma, okazuje się również bardziej świadomy tego, w jaki sposób powinien pracować. Konkretne cele ułatwiają również komunikację, która z całą pewnością powinna być jak najbardziej płynna i prosta.

Dobrze sformułowana misja firmy, która jest realizowana, z pewnością nie umknie uwadze klientów. Warto pamiętać i mieć na uwadze, że nie robimy tego tylko wewnętrznie, dla siebie, że komunikaty docierają też poza mury naszej firmy. Oczywiście stanowi to ogromny plus, ponieważ dzięki temu klienci mogą poznać cel przedsiębiorstwa i ich działania. Tym samym dzięki misji można zwiększyć zaufanie klientów i sprzedaż.

Czy stworzenie misji firmy jest konieczne? Nie ma takiego obowiązku, jednak tego typu strategia, jeżeli jest dobrze opracowana, może przynieść firmie duże korzyści. Dlatego warto zastanowić się nad określeniem misji. Pamiętajmy jednak, by robić to z wyczuciem i naprawdę starać się ją spełniać. Tylko wtedy ma ona prawdziwy sens.