Tworzenie zaplecza SEO - o tym musisz pamiętać przy pozycjonowaniu!

Starasz się skutecznie optymalizować swoje strony pod kątem wyszukiwarek? Pamiętasz o odpowiednim doborze słów kluczowych, linkach przychodzących i odpowiednim dostosowywaniu contentu strony? Ważne jest także, abyś pomyślał o zapleczu SEO. Tworzenie zaplecza SEO to ważna część kampanii linków przychodzących. Dzięki niemu będziesz miał sporo linków o wysokiej jakości, które przełożą się na pozycję twojej strony w wyszukiwarkach.

Na czym polega tworzenie zaplecza SEO?

Wiesz na pewno, jak duże znaczenie ma liczba i jakość linków przychodzących na pozycjonowanie twojej strony. Im więcej lepszych jakościowo linków w sieci odsyła do twojej strony, tym korzystniej wpływa to na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Na tej zasadzie działał już pierwszy algorytm wykorzystywany przez Google - wciąż, jak widać, nie traci on na znaczeniu, mimo że pojawiło się wiele dodatkowych kryteriów pozycjonowania.

Nie jest jednak łatwo pozyskać dużo linków przychodzących, zwłaszcza tych niezłej jakości. Dlatego ważne jest tworzenie zaplecza SEO. Czym ono jest? Najprościej mówiąc, zaplecze SEO, zwane też zapleczem pozycjonerskim, to zbiór stron służących do linkowania określonej witryny (strony). Można spotkać się z nazwą, że strony zaplecza stanowią tak naprawdę drugie dno internetu - ich zadaniem jest bowiem jedynie budowanie pozycji stron i witryn działających “na pierwszej linii”.

Tworzenie zaplecza SEO to dbanie o jakość linków

Tworzenie zaplecza SEO, czyli wszystkich stron, które będą pracowały na tę jedną, konkretną, nie jest zadaniem łatwym ani szybkim w realizacji. Największym atutem zaplecza SEO jest to, że możesz sam kontrolować kolejne strony w nim działające oraz proces linkowania. Pamiętaj o tym, że nie należy przesadnie automatyzować tworzenia zaplecza SEO - efektem tego mogą być linki o niskiej jakości, niespecjalnie pomocne w procesie pozycjonowania twojej strony.

Jakiego rodzaju strony mogą znaleźć się w zapleczu SEO? Właściwie nie ma co do tego konkretnych ograniczeń - mogą być to różnego rodzaju witryny, strony w serwisach społecznościowych, fora czy blogi. Zasadnicza zmiana, jaka na przestrzeni lat nastąpiła w tworzeniu zaplecza SEO, to zwiększenie jego jakości. Jeszcze do niedawna stawiano przede wszystkim na ilość stron w zapleczu, teraz coraz większą wagę przywiązuje się do ich jakości. To bowiem lepiej oddziałuje na pozycjonowanie.

Skuteczne tworzenie zaplecza SEO

W sieci można spotkać opinię, że najbardziej skuteczne w obecnej chwili zaplecze to takie, które wcale nie wygląda jak zaplecze. I jest w tym bardzo dużo racji - zaplecze bowiem powinno być użyteczne dla ewentualnych odwiedzających. Atrakcyjność zaplecza wpływa na jakość linków, które z niego pochodzą, a co za tym idzie - również na pozycję twojej strony.

Przede wszystkim należy zmienić myślenie o zapleczu SEO. Takie farmy linków mogą więcej zaszkodzić twojej stronie niż realnie jej pomóc. Spraw, aby twoje zaplecze SEO było wizytówką strony głównej, a nie marnym, ukrywanym dodatkiem.

Najważniejsza na stronach zaplecza jest treść. To ona budzi zainteresowanie użytkowników sieci i przyciąga ich na stronę. Tam trafiają na linki przychodzące i często zaglądają także na stronie główną, dla której działa strona zaplecza. Zaplecze generuje ruch, który przekłada się na lepszy ranking stron do niego należących. O czym trzeba pamiętać, tworząc treści dla stron zaplecza SEO?

  1. Treść stron zaplecza musi nawiązywać tematycznie do treści na stronie głównej. Sytuacje, gdy strona główna traktuje o rowerach, a blog w zapleczu przedstawia historię meblarstwa, wyglądają co najmniej dziwnie i sztucznie. Maleje wówczas skuteczność tego rodzaju stron w zapleczu.

  2. Treść stron zaplecza powinna być interesująca i stojąca na wysokim poziomie technicznym i merytorycznym. Staraj się przekazywać na stronach zaplecza fachową, ekspercką wiedzę na dany temat.

  3. Treść stron zaplecza musi wyglądać naturalnie. Przy tworzeniu treści dla zaplecza nie zwracaj nadmiernej uwagi na SEO - staraj się, aby treść była jak najbardziej przyjazna czytelnikowi i zachęcająca do interakcji. Porzuć myślenie o szpikowaniu treści słowami kluczowymi, bo nie zawsze jest ona przyjazna w odbiorze i może sprawiać wrażenie precla (presell page).

Czy tworzenie zaplecza SEO jest czasochłonne?

Stworzenie dobrego zaplecza jest czasochłonne, wymaga bowiem poświęcenia dużej uwagi stronom znajdującym się w zapleczu i nieustannym aktualizowaniem ich. Czy jest jakaś wymagana liczba stron w zapleczu SEO? Nie, choć w obecnym kształcie zaplecza wystarczy od kilku do kilkunastu naprawdę mocnych stron, aby zaczęło to procentować pozycją strony głównej. Wcześniej, co już wspomnieliśmy, budowanie zaplecza bazowało na liczbie stron i co za tym idzie - linków. Był to proces nie wymagający zbyt wiele pracy i czasu, jednak mało skuteczny i często nawet szkodliwy w procesie pozycjonowania wspieranej strony.


Tworzenie zaplecza SEO nie ma konkretnych ograniczeń jeśli chodzi o rodzaje stron, jakie mogą się w nim pojawić. Często są to blogi lub mniejsze witryny tematyczne, także strony w serwisach społecznościowych - przede wszystkim na Facebooku, Instagramie lub LinkedIn. Znane są jednak przypadki, gdy w zapleczu pojawiały się takie rodzaje serwisów jak wyszukiwarki cenowe czy sklepy.