SEO – strona internetowa od fundamentów na sam szczyt

O pozycjonowaniu, optymalizacji i SEO wszyscy słyszeli, ale już nie wszyscy wiedzą, co to dokładnie jest, a zatem nie wszyscy także korzystają z jego dobrodziejstw. I jak się okazuje to najgorszy błąd, jaki może popełnić przedsiębiorca. Ze stroną internetową jest jak ze sklepem – może on wyglądać niezwykle profesjonalnie, może być pięknie pomalowany i wykończony, a jego wnętrze może cieszyć oczy swoimi niezwykłymi kolorami, ciekawym ułożeniem i nietypowymi meblami, a do tego mieć przemiłą obsługę, ale jeśli sklep ten wybuduje się w lesie, to nie będzie miał on klientów, a bez klientów biznes szybko upadnie. I właśnie dlatego podobnie jest ze stroną internetową – może być najlepszej jakości, mieć piękną i profesjonalną grafikę, przejrzystą i klarowną treść, ale bez pozycjonowania strona ta wraz z całym biznesem zostanie zepchnięta do wyżej wymienionego, symbolicznego lasu.

Aby utwierdzić się w przekonaniu, że SEO to niezwykle istotny zabieg marketingowy, który pośrednio zadecyduje o sukcesie firmy, warto zapoznać się z jego podstawami, np. zacząć od tego, czym jest.

Zatem czym jest SEO?

Akronim SEO pochodzi od ang. słów Search Engine Optimization i oznacza 'optymalizację dla wyszukiwarek internetowych'. Czyli najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie (bo tak również nazywa się SEO) to pewne działania, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji danej strony internetowej w wyszukiwarkach.

Trochę o historii SEO

Historia SEO sięga mniej więcej czasów, gdy wyszukiwarki internetowe ujrzały światło dzienne. Webmasterzy właściwie od początku pragnęli, by to właśnie ich strona była wyświetlana jako pierwsza w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Jednak wówczas sprawa wyglądała dość banalnie, bo wyniki te opierały się przede wszystkim na słowach kluczowych podanych w nagłówkach stron. Z czasem wyszukiwarki zbuntowały się, ponieważ autorzy stron zaczęli na dużą skalę manipulować frazami kluczowymi, używając popularnych słów typu: sex, porno, szatan. Jako że frazy miały niewiele wspólnego z treścią strony, wyszukiwarki zrobiły psikusa autorom witryn i zwracały uwagę już tylko na treść strony, a nie na słowa kluczowe. I tak wraz z rozwojem wyszukiwarek, ewoluowały także działania skupiające się na SEO

Poziom trudności pozycjonowania jako pierwsza podniosła firma Google. Otóż popularna strona internetowa, która zawiera frazy kluczowe jest infiltrowana – Google sprawdza tę jej rzekomą popularność na podstawie odnośników do niej na innych witrynach. Po wprowadzeniu tej innowacji wielu osobom wydawało się niemożliwym przeskoczenie zaawansowanych algorytmów analizy topologii sieci, które miały być odporne na wszelkiego rodzaju manipulacje przy wynikach wyszukiwania.

Jednak jak się niedługo potem okazało – nie ma rzeczy niemożliwych. Z hukiem zjawiło się Google Bomb i utarło nosa niedowiarkom – nauczono się eliminować trudności poprzez masowe dodawanie na stronach linku ze wskazanym przez pomysłodawcę anchor textem (czyli tekstem występującym pomiędzy znacznikami, który po kliknięciu przenosi do innej lokalizacji), w ten sposób łatwo można było manipulować indeksem. Polska wersja Google Bomb pojawiła się na przełomie 2003 i 2004 r. Akcja dotyczyła strony internetowej posła Andrzeja Leppera i linkowania jej z frazą kluczową „kretyn”, dzięki temu zabiegowi strona wskoczyła na szczyt wyników wyszukiwarek dla słowa „kretyn”. Od tamtego momentu Google Bombing stał się powszechną, ale nie zawsze bezpieczną i dobrze przemyślaną praktyką, bo w 2008 r. za tego typu działania dwudziestotrzyletni webmaster – Marek W. z Cieszyna stanął przed sądem. Chłopak poszedł w ślady pierwszego w Polsce Google Bombingu, jednak tym razem jego celem była strona www ówczesnego prezydenta RP – Lecha Kaczyńskiego i wówczas webmaster użył dużo ostrzejszego obraźliwego słowa.

Pod koniec 2009 r. Google wprowadziło kolejną innowację (w Polsce ukazała się dopiero 19 marca 2010 r.) – wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, czyli do wyników wyszukiwania dodano najaktualniejsze wyniki z serwisów społecznościowych oraz mikroblogów.

Samą nazwę „pozycjonowanie” wprowadzono dopiero 2002 r.

Pozycjonowanie,  optymalizacja i SEO

W języku polskim pojawia się rozróżnienie między pozycjonowaniem a optymalizacją stron. Otóż pozycjonowanie obejmuje działania prowadzone poza docelową witryną, natomiast optymalizacja dotyczy działań prowadzonych bezpośrednio na danej stronie internetowej.