Poradnik Przedsiębiorcy

Fraza kluczowa ma ważną rolę podczas wyszukiwania stron internetowych

Internet jest jednym z kanałów komunikacji ze środowiskiem, który udostępnia nam wiele form reklamy oraz możliwość przekazania informacji potencjalnym klientom o istnieniu firmy i oferowanych przez nią usługach. Aby strona internetowa była widoczna, łatwa do znalezienia przez osoby zainteresowane określoną tematyką i usługami, należy podjąć pewne działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny. W artykule zostaną przedstawione podstawowe informacje o tym, jaki wpływ na wynik wyszukiwania stron internetowych ma fraza kluczowa.

Czym jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron (SEO) to działania mające na celu wygenerowanie jak największego ruchu na stronie, tak aby osiągnąć jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej, co pozwoli na dotarcie do większej liczby osób. Pozycjonowanie jest częścią działań w zakresie marketingu internetowego (SEM), na który składa się również reklama płatna w wyszukiwarkach (PPC). 

Ogółem marketing internetowy można przedstawić następującym wzorem:

SEM = SEO + PPC, gdzie:

  • SEM - search engine marketing - marketing w wyszukiwarkach, czyli wynik wszystkich działań mających na celu osiągnięcie ruchu na stronie internetowej;

  • SEO - search engine optimization - optymalizacja strony pod wyszukiwarkę internetową, czyli osiągnięcie jak najwyższych wyników wyszukiwania poprzez odpowiedni dobór fraz kluczowych;

  • PPC - pay per click - płatna reklama w wyszukiwarce, gwarantuje wyższe wyniki w wyszukiwarce, jednak każde kliknięcie na link strony jest płatne dla jej właściciela.

Fraza kluczowa i jej znaczenie w pozycjonowaniu stron

Fraza kluczowa, inaczej słowo kluczowe jest jednym z  podstawowych pojęć używanych w branży marketingu internetowego. To poprzez frazy kluczowe wyszukujemy w wyszukiwarce internetowej informacje, które nas interesują. Fraza kluczowa może się składać z jednego słowa lub z ich określonego ciągu. Kiedy wpisujemy takie hasła w wyszukiwarkę, ta dobiera najbardziej odpowiadające strony internetowe, których treść odpowiada szukanej frazie -  dlatego też tak ważny jest dobór odpowiednich słów kluczowych.

Fraza kluczowa - podział

Słowa kluczowe można podzielić na kilka typów:

  • brandowe - frazy kluczowe, które obejmują nazwę firmy lub markę, często wpisywane, gdy nie znamy do końca nazwy witryny, jeśli nazwa firmy jest unikalna istnieje duża szansa, że zostanie wyświetlona w pierwszych wynikach wyszukiwań;

  • ogólne słowa kluczowe - wpisywane frazy dotyczą zazwyczaj ogólnych szerokich zakresów wyszukiwania, jak na przykład “przybory malarskie”, najczęściej składają się z 1-2 słów, wpisywane są z reguły przez osoby zainteresowane danymi usługami lub przedmiotami;

  • frazy kluczowe “long tail” - składające się z większej liczby słów, szczegółowo opisują szukaną usługę lub przedmiot. Pozycjonując stronę frazami typu “long tail”, zwiększamy szansę na to, że strona zostanie odnaleziona przez osoby ściśle zainteresowane szukaną usługą; przykład: “kurtka skórzana czarna na guziki”;

  • słowa kluczowe branżowe - frazy odnoszące się do danej branży, na przykład “medycyna”, pozwalające na odnalezienie stron, blogów z danej dziedziny.

Oprócz wyżej wymienionego podziału fraza kluczowa może także zawierać dane osobowe, m.in. nazwisko osoby lub słowo określające lokalizację, na przykład “naprawa laptopów Wrocław”. Frazy również mogą być formułowane w postaci zdań lub pytań.

Jak odpowiednio wybrać frazę kluczową?

Wybierając słowa kluczowe, należy się zastanowić, czego będą dotyczyły, jaka jest branża i oferowana lista usług. Należy również się zastanowić nad zasięgiem, do kogo chce się dotrzeć i w jakim obszarze. Kiedy wpisujemy frazę w wyszukiwarce, na samym dole strony wyświetlą się podobne, najczęściej poszukiwane hasła, co może być pomocne w znalezieniu odpowiedniego słowa. Wyszukiwarka podpowiada hasła również w momencie wpisywania.

Fraza kluczowa nie powinna być zbyt ogólna

Powinno się unikać krótkich fraz kluczowych, ponieważ liczba wyszukiwań w takim przypadku będzie ogromna. Im większa konkurencja w danej branży, tym trudniej znaleźć odpowiednią frazę. Przykładowo, wpisując słowo “laptop”, uzyskamy 243 000 000 wyników, natomiast kiedy piszemy “laptopy używane Wrocław”, liczba ta zmniejszy się do 262 000 wyników wyszukiwań. W przypadku trudnej sztuki pozycjonowania warto uzbroić się w cierpliwość, ponieważ efekty prac z tym związanych często widoczne są dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach.

To czy fraza kluczowa jest trafna, możemy sprawdzić za pomocą wielu oferowanych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, jak na przykład Google AdWords, Senuto, Übersuggest, SEMrush i AnswerThePublic. Narzędzia do generowania słów kluczowych pozwalają także na tworzenie raportów o frazach używanych przez konkurencję w sieci.

Błędy w tworzeniu słów kluczowych

Podstawowym błędem w tworzeniu fraz kluczowych jest dobór nieodpowiednich słów, które nie określają tego, z czym jest związana oferta firmy. Warto też się zastanowić, które frazy są ważniejsze. Błędem jest wybór zbyt dużej liczby podobnych fraz - korzystniejszym wyjściem jest wybór mniejszej ich liczby, która dokładnie określa zakres usług. Należy też wspomnieć, że wszelkie “nieczyste” działania mające na celu wyższe wyniki wyszukiwania mogą zostać wykryte przez mechanizmy Google, co będzie skutkowało obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, chcąc osiągnąć widoczne efekty działań w kierunku pozycjonowania, trzeba uzbroić się w cierpliwość.