Zamknięcie roku u ryczałtowca

W związku z zakończeniem roku podatkowego, osoby rozliczające się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonują zamknięcia ewidencji. Do obowiązków związanych z końcem okresu rozliczeniowego należą:

  • sporządzenie spisu z natury na ostatni dzień roku podatkowego (31 grudnia),
  • sprawdzenie zgodności wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ze stanem firmy, wyjaśnienie ewentualnych nieprawidłowości,
  • sprawdzenie zgodności ewidencji wyposażenia i wyjaśnienie ewentualnych nieprawidłowości,
  • ustalenie, czy w ewidencji sprzedaży znajdują się wszystkie dokumenty przychodowe i czy każdy zapis jest potwierdzony prawidłowym dowodem księgowym,
  • ustalenie zgodności kart pracowniczych z faktycznymi wypłatami oraz wartości składek ZUS pobieranych przez przedsiębiorcę z wartościami, które powinny być pobierane.

Spis z natury

Na dzień 31 grudnia podatnik powinien dokonać remanentu, a następnie wpisać go do ewidencji. Poprawnie sporządzony spis z natury obejmuje:

  • towary handlowe,
  • materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • wyroby gotowe,
  • braki,
  • odpady,
  • niewyprzedane wartości dewizowe w kantorach,
  • rzeczy zastawione.

Na koniec należy dokonać wpisu remanentu do ewidencji, na jeden z dwóch możliwych sposobów - albo według poszczególnych rodzajów jego składników, albo jedną sumą, jeżeli na podstawie spisu z natury zostało sporządzone odrębne szczegółowe zestawienie jego poszczególnych składników.

Wartość spisu nie wpływa na wysokość ryczałtu. Jednak może posłużyć w czasie kontroli do ujawnienia niezaewidencjonowanego przez podatnika przychodu. Ponadto w sytuacji, gdy podatnik zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania na zasady ogólne, wartość spisu z natury posłuży ustaleniu dochodu w pierwszym roku podatkowym - opodatkowanym w ten nowy sposób.

Pozostałe obowiązki

Ryczałtowcy, w związku z końcem roku zobowiązani są ponadto do złożenia rocznego zeznania podatkowego na formularzu PIT-28 do 31 stycznia.

Ponadto, jeżeli przedsiębiorca zatrudniał pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy o pracę nakładczą, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, do urzędu skarbowego powinien złożyć dwie deklaracje: PIT-4R (do końca roku podatkowego w swoim US) oraz PIT-11 (do końca lutego w US pracownika; kopię należy przekazać również pracownikowi).

Kolejnym obowiązkiem wynikającym z zakończenia roku podatkowego jest złożenie informacji ZUS IWA. Jednak nie jest to obowiązek wszystkich przedsiębiorców. Dotyczy on osób, które:

  • były zgłoszone w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe nieprzerwanie od 1 stycznia do 31 grudnia oraz przez co najmniej jeden dzień stycznia następnego roku,
  • w roku, którego dotyczy ZUS IWA, zgłaszały do ubezpieczenia wypadkowego w przeliczeniu na miesiące co najmniej 10 ubezpieczonych,
  • na 31 grudnia są wpisane do rejestru podmiotów gospodarki narodowej, zwanego dalej „rejestrem REGON”.

Jeżeli płatnik składek nie spełni chociaż jednego z tych warunków, nie wysyła do ZUS informacji ZUS IWA za poprzedni rok podatkowy.