Roczne rozliczenie składki zdrowotnej powoli dobiega końca. Wielu przedsiębiorców jeszcze nie złożyło wniosku o zwrot zdrowotnej. Aby otrzymać go, należy złożyć wniosek o zwrot zdrowotnej wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R). Zakład Ubezpieczeń Społecznych podaje nowe komunikaty w tym zakresie i przedłuża termin na złożenie wniosku!
Wniosek o zwrot zdrowotnej PUE
Wniosek o zwrot nadpłaty znajduje się na platformie PUE w zakładce „Dokumenty i wiadomości”, sekcja „Dokumenty robocze”. Wniosek jest udostępniany na profilu płatnika PUE ZUS na drugi dzień po wpłynięciu i zaakceptowaniu deklaracji ZUS.
Przedsiębiorca powinien zaktualizować rachunek bankowy. Jeśli nie ma bieżącego rachunku bankowego lub poda niepoprawny rachunek w ZUS-ie, to nie może go wpisać bezpośrednio na wniosku, jest on bowiem nieedytowalny w tym zakresie. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Zwrot składki zdrowotnej – problem z rachunkiem bankowym.
Brak wniosku na PUE – co dalej?
Jeżeli z rozliczenia rocznego wynika nadpłata, a na profilu płatnika na PUE ZUS nie utworzył się wniosek o jej zwrot, płatnik składek może sporządzić taki wniosek samodzielnie. ZUS umożliwił taką opcję od 30 maja.
Aby tego dokonać, trzeba wybrać wniosek RZS-R z listy dostępnych dokumentów w sekcji „Dokumenty robocze”. Dokument ten należy wypełnić, wskazując kwotę zwrotu, która wynika z rocznego rozliczenia. Jest to kwota z pozycji 27 w bloku XII ZUS DRA/III.F ZUS RCA.
W przypadku nadpłaty można wnioskować o jej zwrot, a jeśli się tego nie zrobi, to kwota nadpłaty może zostać zaliczona na poczet przyszłych płatności (za kolejne miesiące).
Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na zwrot, wówczas wniosek należy wysłać do ZUS-u elektronicznie – najpóźniej do 5 czerwca 2023 roku. Jeśli u płatnika nie otworzył się on automatycznie, od 30 maja ZUS dał możliwość samodzielnego złożenia wniosku na platformie PUE.