Jedną z najdynamiczniej rozwijających się internetowych branż jest e-handel. W sieci można obecnie kupić niemal wszystko i od wszystkich - sprzyja temu zarówno tendencja do tworzenie sklepów internetowych, jak i rozwój portali aukcyjnych. Jeżeli tylko zna się zasady, handel w internecie może bardzo pomóc w rozwoju przedsiębiorstwa.
E-handel - rodzaje
Choć e-handel kojarzy się z drobnymi transakcjami, dokonywanymi przez sieć, w rzeczywistości to dużo szersza dziedzina biznesu. Dlatego należało sklasyfikować go w odpowiedni sposób. Podstawowym rozróżnieniem jest handel bezpośredni i pośredni. W bezpośrednim cała transakcja prowadzona jest przez sieć, w pośrednim - dostawa lub usługa odbywa się tradycyjnie.
Handel internetowy można też sklasyfikować według stron, czyli konsumentów (Consumer) i firmy (Business) na 4 rodzaje transakcji:
- B2B (między przedsiębiorstwami)
- C2C (między konsumentami)
- B2C (konsument kupuje od przedsiębiorstwa)
- C2B (przedsiębiorstwo kupuje od konsumenta)
E-handel - formalności przy zakładaniu firmy internetowej
Pod względem formalności prowadzenie firmy internetowej nie różni się zasadniczo od przedsiębiorstwa stacjonarnego. Można prowadzić ją w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej lub wybrać jedną ze spółek osobowych lub kapitałowych.
Konieczne jest także zarejestrowanie się w CEIDG lub w KRS w zależności od rodzaju działalności, a także wybrać formę opodatkowania podatkiem dochodowym. Ważne też jest, by zaktualizować dane z Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.