Biznes internetowy - jak go zrozumieć? Klient w sieci (cz. 2)

Współczesny biznes w dużej mierze zależny jest od nowoczesnych technologii. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne sklepy internetowe, nowe portale informacyjne, media społecznościowe, firmy oferujące swoje produkty przez internet czy wreszcie zupełnie nowe usługi, których istnienie możliwe jest tylko dzięki temu, że funkcjonuje sieć internetowa. Jak zrozumieć biznes internetowy, by odnieść sukces?

Niektórzy zarabiają na tych biznesach, niektórzy tracą, tak samo, jak ma to miejsce w rzeczywistości offline. Słyszymy o sukcesach start-upów i kolejnych odsłonach, jakie prezentuje biznes internetowy. Mało kto zwraca uwagę na to, jak wiele firm nie poradziło sobie w internecie. Przyczyn niepowodzeń jest oczywiście wiele - charakter właściciela i jego niezaradność, brak planowania, niedobór kapitału przeznaczonego na rozwój itd. Jednak zastanówmy się nad tym, czy wszyscy biznesmeni tak naprawdę rozumieją, z czym wiąże biznes internetowy?

Jak zrozumieć biznes internetowy?

Żeby zrozumieć biznes internetowy, trzeba uzmysłowić sobie tego, jak działa globalna sieć internetowa oraz w jaki sposób korzystają z niej nasi potencjalni klienci.

Historia internetu w pigułce

Dlatego warto uświadomić sobie, że zjawisko internetu jest świeże w historii naszej cywilizacji. Pierwsze pomysły na połączenie osobno funkcjonujących komputerów w sieć powstały w latach 60. dwudziestego wieku i miały związek z planami wojskowymi. Za początek takiej sieci uznaje się datę 29 października 1969, w którym to dniu powstaje ARPANET na Uniwersytecie Kalifornijskim - wtedy to powstała sieć połączonych komputerów bez jednostki centralnej, mogących pracować nawet po zniszczeniu jej części.

W 1989 roku powstaje projekt sieci opartej na dokumentach hipertekstowych tzw. World Wide Web (WWW). W 1991 roku zostaje zniesiony zakaz używania internetu do celów komercyjnych. O początkach współczesnej sieci internetowej dostępnej do celów komercyjnych i prywatnych można mówić od roku 1994, kiedy to Marc Andreessen tworzy pierwszą przeglądarkę internetową pod nazwą Mosaic. W związku z nową technologią rodzi się nowa usługa - poczta elektroniczna.

Wraz z rosnącymi zasobami sieci rośnie też potrzeba wyszukania potrzebnych danych i informacji, stąd narodziny i rozwój pierwszych wyszukiwarek, których zresztą dziś już nikt nie pamięta: Archie, służąca do wyszukiwania plików na serwerach ftp, oraz Wandex, posługująca się robotami indeksującymi do przeglądania zawartości stron www. Te rozwiązania posłużyły następnym współcześnie znanym wyszukiwarkom - Yahoo i Google.

Cechy sieci internetowej

W ciągu zaledwie nieco ponad dwudziestu lat internet zawojował świat. Obecnie nie sposób wyobrazić sobie istnienia cywilizacji, rozwoju i postępu technicznego bez sieci.

Internet posiada cechy, z którymi do tej pory ludzkość nie miała do czynienia. Jeśli czytasz ten artykuł, z pewnością surfujesz po sieci codziennie i doskonale zdajesz sobie sprawę, że w internecie życie toczy się zupełnie inaczej niż poza nim. Najprawdopodobniej po przeczytaniu poniższej charakterystyki sieci internetowej stwierdzisz, że rzeczywiście funkcjonuje ona w ten sposób, ale czy naprawdę wykorzystujesz w pełni te możliwości podczas prowadzenia firmy? Warto przejrzeć pod tym kątem swoje plany biznesowe.

Powszechny dostęp

Internet jest dostępny dla każdego, kto ma możliwość i chce łączyć się z siecią. Niezależnie od państwa, wyznania, rasy, warstwy społecznej, wykształcenia, dochodów, zarobków każdy może mieć dostęp do sieci internetowej. Oczywiście istnieją regiony na świecie, w których poziom ubóstwa jest zbyt wysoki i w związku z tym możliwość korzystania z internetu jest sprawą trzeciorzędną. Istnieją także takie państwa jak Chiny, które stosują cenzurę treści internetowych.

Brak ograniczeń geograficznych

Dostęp do sieci może mieć mieszkaniec każdego kraju na świecie. Potrzebna jest oczywiście technicznie taka możliwość, ale potencjalnie od bieguna południowego do północnego internet może mieć każdy. Daje to możliwość komunikowania się z każdym, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje.

Brak ograniczeń czasowych

Internet jest dostępny 24 godziny na dobę. Strony internetowe instalowane są na zewnętrznych serwerach pracujących non stop. Dlatego zawsze istnieje do nich dostęp. Komunikacja e-mailowa, poprzez fora internetowa i media społecznościowe jest realizowana nieustannie.

Natychmiastowy dostęp

Jak dużo czasu potrzebujesz, żeby wejść do sieci? Mowa raczej o sekundach niż minutach. To jest kwestia odpalenia komputera albo wejścia w przeglądarkę na telefonie komórkowym czy innym urządzeniu mobilnym. W związku z tym dostęp do informacji oraz komunikacja z innymi użytkownikami sieci również jest natychmiastowa.

Baza wiedzy

Internet to nieograniczona baza wiedzy. Dzięki wyszukiwarkom istnieje możliwość znalezienia niemal każdej interesującej nas informacji. Zawsze możemy też zapytać na wybranym forum internetowym lub w innym miejscu, w którym ktoś może nam odpowiedzieć. Pozyskana wiedza może być definicją jakiegoś terminu, ale także stanowić pełną poradę, np. jak zawiązać krawat lub jak uniknąć mandatu.

Interaktywność

Niezwykle istotną cechą internetu jest jego interaktywność. Każdy mający dostęp do sieci jest jednocześnie nadawcą i odbiorcą. Każdy może być twórcą contentu w różnorakich formach, ale i konsumentem treści tam zamieszczanych.

Biznes internetowy a właściwości internetu

Wymienione wyżej własności internetu determinują sposób jego wykorzystania nie tylko przez osoby prywatne, lecz także przedsiębiorstwa. Trudność polega na tym, że mimo tego, że wszyscy wiemy, jak działa internet i intuicyjnie zdajemy sobie sprawę, jakie ma właściwości, to nie zawsze potrafimy skutecznie wykorzystać go w celach komercyjnych. Jak rozwijać biznes internetowy

Wykorzystaj efekt skali

Prowadząc biznes internetowy, trzeba pamiętać, że internet jest medium o zasięgu masowym. Mimo tego, że ponad połowa ludzkości ciągle jeszcze nie korzysta z internetu, do sieci ma dostęp 3,2 miliarda (!) ludzi, czyli 43,4% populacji naszej planety. Warto zdać sobie sprawę, że w tym przypadku nie do przecenienia jest efekt skali - nawet jeśli twój produkt lub usługa kosztuje niewiele, dzięki skali możesz zarobić naprawdę sporo.

Sięgaj poza lokalne rynki

Każdy prowadzi własny biznes i ważna jest indywidualna charakterystyka produktu, ale warto podczas tworzenia biznesplanu i strategii marketingowej wziąć pod uwagę możliwość wyjścia ze swoim produktem poza Polskę - na inne rynki. Należymy do Unii Europejskiej, więc handel na terenie Europy ze względów prawnych i księgowych nie powinien stanowić znaczącej bariery. Kraje poza Europą również stoją przed zaradnym właścicielem firmy otworem - jest to kwestia zgłębienia przepisów. Za przykład niech posłuży import towarów z Chin, w czym specjalizuje się wielu polskich przedsiębiorców, sprzedając z zyskiem sprowadzane z Azji produkty.

Narzędzia do zdobycia klienta zagranicznego też masz pod ręką. Pamiętaj, że z twojego komputera na terenie naszego kraju masz dostęp np. do panelu AdWords, w którym możesz założyć i stworzyć kampanię w każdym kraju, w którym internauci korzystają z wyszukiwarki Google. Podobnie jest z Facebookiem i innymi mediami społecznościowymi. To tylko przykład, takich możliwości jest więcej. Dlatego wyjdź myślami poza jeden region, przecież przed twoją firmą otworem stoi cały świat! Biznes internetowy ci to umożliwia!

Zarabiaj 24h na dobę

Twój produkt lub usługa powinny być dostępne - tak jak internet - również 24 godziny na dobę. Oczywiście, każdy biznes, w tym biznes internetowy, jest inny, więc nie zawsze chodzi o sprzedaż, ale może to być dostęp do oferty, możliwości zapoznania się z produktem. Ponieważ użytkownicy internetu przyzwyczaili się do natychmiastowego pozyskiwania informacji czy ewentualnego kontaktu, chcą od razu dowiedzieć się tego, co ich interesuje, zapoznać z możliwościami i cechami danego produktu lub bezzwłocznie kupić upatrzony towar. Dlatego, tworząc ofertę dla swojej firmy, pamiętaj o dostępności przez całą dobę.

Pomóż zdobywać informacje i rozwiązywać problemy

Internet to swoista encyklopedia, baza wiedzy i poradnik w jednym - korzystaj z tego, prowadząc biznes internetowy i stosując określone metody jego promocji.

Prowadzisz firmę sprzedającą buty? W takim razie na twojej stronie internetowej powinien znaleźć się blog poruszający ten temat. Ile można pisać o butach? Można, i to dużo. Spójrz na pod kątem zdrowia - i twórz teksty o wkładkach, profilach, materiałach, z których produkowane jest obuwie. Weź pod uwagę modę - pisz o najnowszych fasonach, kolorach i sposobach wykonania. Zapoznaj czytelnika z historią obuwia. Poradź klientowi, w jaki sposób ma dopasować buty do stopy. Tematów do poruszenia może być wiele i w związku ze zmieniającymi się trendami, modą i sytuacją gospodarczą, prawdopodobnie nigdy się nie skończą.

Twoi potencjalni klienci szukają w sieci sposobów na trudności, z którymi mają do czynienia na co dzień. Jeśli podsuniesz im odpowiedzi i pomożesz, to jak myślisz, z kim będą chcieli robić interesy lub zaopatrywać się w produkt lub usługę? Ten sposób pozyskiwania klientów nosi nazwę content marketingu i jest jednym z najskuteczniejszych współczesnych form promocji w sieci mogących wesprzeć biznes internetowy.

W tej części naszego poradnika pokazaliśmy kierunki, którymi możesz poprowadzić swój biznes internetowy. Staraliśmy się przedstawić szerszy sposób myślenia o internecie uwzględniający możliwości, z których możesz korzystać. Lista pomysłów na komercyjne wykorzystanie sieci internetowej jest otwarta i nieustannie powstają nowe koncepcje z tym związane. Spójrz z szerszej perspektywy na funkcjonowanie twojego przedsiębiorstwa w internecie niezależnie od tego, czy twoja firma jest mała czy duża, wykorzystaj potencjał internetu i dotrzyj do milionów klientów.