Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Tworzenie sklepu internetowego - o czym musisz pamiętać?

Chcesz założyć własny sklep internetowy? Uznałeś, że to niezły pomysł na własny biznes, jednak wciąż nie wiesz, od czego zacząć i jak wyróżnić się na rynku? Pomożemy ci postawić pierwsze kroki. Z tego tekstu dowiesz się, jak wygląda tworzenie sklepu internetowego, o czym w szczególności powinieneś pamiętać i jak profesjonalnie przygotować najważniejsze elementy strony internetowej.

Tworzenie sklepu internetowego - pierwsze kroki

Jesteś już pewny decyzji, że chcesz założyć sklep internetowy i wiesz już, w jakiej branży będziesz się obracał. Pierwszym krokiem, jaki teraz powinieneś wykonać, będzie dokładne przeanalizowanie rynku, na który próbujesz wejść. Musisz koniecznie prześledzić swoją konkurencję - pod wieloma względami. Zwracaj uwagę na ceny, promocję towarów lub usług, rodzaj asortymentu, na to, jakie produkty powtarzają się najczęściej u konkurencji oraz kto jest ich producentem, wygląd strony sklepu i łatwość poruszania się po niej, sposoby dostawy, sposoby płatności, a także to, w jaki sposób prezentowane są produkty i jak wyglądają relacje sklepu z klientami - czy sklepy te posiadają programy lojalnościowe lub inne udogodnienia dla klientów. Sprawdź również, czy konkurencyjne sklepy mają swojego bloga lub strony w social media.

Gdy dokonasz już oglądu rynku, musisz przygotować ofertę jak najbardziej konkurencyjną, wyróżniającą się na tle działających sklepów. Pomoże ci w tym udzielenie sobie odpowiedzi na kilka ważnych pytań:

  • do kogo w szczególności kierujesz swoją ofertę?

  • dlaczego twoja oferta będzie atrakcyjna dla odbiorców?

  • w jaki sposób będziesz promował swoje produkty?

  • jaki jest twój cel?

  • co takiego znajdą w Twoim sklepie klienci, czego bezskutecznie szukali u konkurencji?

Nazwa i oprogramowanie - kwestie kluczowe

Tworzenie sklepu internetowego to również seria decyzji związanych z domeną oraz oprogramowaniem, jakie należy wybrać dla jego obsługi. Najpierw należy szczególnie bacznie przyjrzeć nazwie sklepu, ponieważ to ona znajdzie się w internetowym adresie twojego przedsiębiorstwa. Nazwa powinna przede wszystkim być łatwa do zapamiętania i wymówienia przez klientów, a także wywoływać u nich określone skojarzenia. Warto zadbać, by była oryginalna i pomysłowa, raczej niepowielająca wielu istniejących schematów (typu Rowerex czy Rower-pol).

Jeśli masz już domenę internetową swojego sklepu, wówczas zastanowić musisz się jeszcze nad hostingiem, czyli udostępnieniem zasobów serwerowych przez dostawcę usług internetowych. Pamiętaj, że koszty hostingu (będącego w pewien sposób rodzajem dzierżawy) będziesz musiał doliczyć do ogólnych kosztów prowadzenia sklepu. Możesz skorzystać z darmowych usług hostingowych, mają one jednak liczne wady, a przecież chyba nie tego oczekujesz. Wiele profesjonalnych firm zajmujących się hostingiem pozwala na okresowe testowanie ich usług, więc sam sprawdź, która z ofert okaże się najlepsza.

Bardzo ważną sprawą jest wybór oprogramowania - skryptu, w oparciu o który zostanie stworzony sklep internetowy. Specjaliści twierdzą, że przede wszystkim należy wybierać takie, które najlepiej spełni nasze oczekiwania i odpowiada naszym potrzebom. Nie zawsze musi być to takie, które jest powszechnie zalecane i uznawane za najlepsze. Jeśli chodzi o wybór oprogramowania, masz kilka możliwości, m.in.:

  • skorzystanie z darmowego oprogramowania w ramach open source,

  • dzierżawa gotowego już oprogramowania na platformach SaaS,

  • wybór stworzonego dla twojego sklepu oprogramowania.

Pierwsza opcja, choć niezwiązana z wydatkami, zalecana jest przede wszystkim osobom o pewnej wiedzy i doświadczeniu informatycznym. Jeśli nie czujesz się zbyt mocny w kwestiach informatycznych albo nie posiadasz webmastera, który pomoże ci dostosować oprogramowanie open source do twoich potrzeb - wybierz którąś z dwóch pozostałych opcji. Będą się one wiązały z pewnymi kosztami, jednak będziesz miał pewność, że twoja strona będzie łatwa w obsłudze i funkcjonalna. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, jakie są mocne i słabe strony każdego z możliwych systemów sklepowych.

Tworzenie sklepu internetowego a GIODO i polityka prywatności

Teraz, gdy już wybrałeś domenę i oprogramowania, pomyśl o wszystkich kwestiach natury prawnej. Po pierwsze, musisz zgłosić bazę danych osobowych klientów sklepu do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Aktualne prawo pozwala jednak na powołanie Administratora Bezpieczeństwa Informacji i zgłoszenie go do GIODO. W takiej sytuacji będziesz zwolniony z obowiązku rejestracji zbiorów bazy danych w GIODO. Jeśli jednak nie masz Administratora Bezpieczeństwa Informacji, zgłoszenie zbiorów do GIODO i wskazanie, na jakiej podstawie prawnej je przetwarzasz, będzie konieczne. Następnie musisz zawrzeć na witrynie sklepu internetowego jego dokładny regulamin, a także wykaz praw przysługujących twoim klientom. Dobrym rozwiązaniem jest również zamieszczenie na stronie wzorów pism odstępowania do umowy lub reklamacji.