0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Fulfillment - co to jest i kiedy się sprawdzi w Twoim e-commerce?

Wielkość tekstu:

Właściciele sklepów internetowych sięgają po coraz to nowsze rozwiązania, mające usprawnić obsługę zamówień. W taki sposób działają na przykład innowacyjne modele logistyki dla e-commerce, a wśród nich fulfillment. Na czym dokładnie polega ta usługa i kiedy warto się nią zainteresować? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Co to jest fulfillment?

Słowo fulfillment po polsku tłumaczyć można jako spełnienie. Niech Cię to jednak nie zmyli — termin ten w odniesieniu do logistyki sklepu internetowego ma zupełnie inne znaczenie. Chodzi o współpracę sprzedawcy z zewnętrzną firmą, która w jego imieniu zajmuje się kluczowymi procesami związanymi z realizacją zamówień. Takie rozwiązanie pozwala przedsiębiorcy zoptymalizować budżet i zaoszczędzić sporo czasu.

Jakie zadania powierzane są dostawcy usług fulfillmentu?

Usługi wchodzące w skład fulfillmentu zależą od oferty konkretnej firmy logistycznej. Jeden operator weźmie na siebie po prostu odpowiedzialność za magazynowanie towarów i kompletowanie zamówień, a drugi zajmie się dodatkowo personalizowaniem przesyłek czy wsparciem w zakresie technologii i księgowości. Do zadań najczęściej powierzanych dostawcom usług fulfillmentu należą jednak:

  • odbiór dostaw,
  • kontrola ilościowa i jakościowa towaru,
  • składowanie produktów w magazynie,
  • kompletowanie i pakowanie zamówień,
  • drukowanie etykiet kurierskich,
  • wysyłka i dostawa paczek do klientów końcowych,
  • obsługa zwrotów.

Jak więc widzisz, operator logistyczny może wyręczyć Cię w wielu procesach, które normalnie wymagałyby od Ciebie sporych nakładów finansowych i czasowych.

Fulfillment — jakie są jego wady i zalety?

Kluczową zaletą fulfillmentu wydaje się redukcja wydatków związanych z prowadzeniem handlu internetowego. Dzięki temu, że nie musisz obsługiwać własnego magazynu, oszczędzasz zarówno na najmie przestrzeni, jak i na utrzymywaniu zaplecza logistycznego oraz personelu. Wszystkie te zasoby udostępnia Ci Twój operator, dla którego — ze względu na skalę działalności — ich koszty są zdecydowanie niższe.

Powierzając obsługę logistyczną sklepu internetowego specjalistom, oszczędzasz także mnóstwo czasu. Zamiast marnować go na pakowanie paczek, możesz przeznaczyć go na rozwijanie strategii biznesowej i prowadzenie zaawansowanych działań marketingowych. Dostawca usługi fulfillmentu zadba natomiast o wysoką jakość realizacji zamówień i satysfakcję Twoich klientów.

Zalety fulfillmentu wynikają także z zaawansowanego zaplecza logistycznego, jakim dysponują zazwyczaj operatorzy. Mowa między innymi o regałach i wózkach dostosowanych do każdego rodzaju asortymentu czy o kompleksowych systemach WMS z funkcjami automatyzacji. Dzięki rozwiązaniom tego typu właściwie zadbasz o bezpieczeństwo swojego asortymentu.

Omawiając korzyści płynące z fulfillmentu, warto jeszcze na chwilę wrócić do kwestii finansów. Zyskujesz bowiem nie tylko na niższych stawkach za magazynowanie towaru i kompletowanie zamówień, ale także na skalowalności tych usług. Stałe koszty logistyki zamieniasz na koszty zmienne, uzależnione od Twoich aktualnych obrotów. Dzięki temu redukujesz ryzyko inwestycyjne i eliminujesz z budżetu zbędne wydatki. W fulfillmencie płacisz jedynie za te zasoby (przestrzeń magazynowa, siła robocza), które w danej chwili wykorzystujesz.

Mimo licznych zalet fulfillmentu, nie sposób zbagatelizować jego wad. Chodzi głównie o utratę kontroli nad sposobem i jakością świadczenia usług z zakresu logistyki. Nawiązując współpracę z wybranym operatorem, nie masz gwarancji, że będzie on należycie wywiązywał się z powierzonych zadań. Może to zatem skutkować niewłaściwymi warunkami przechowywania produktów czy nieterminowymi dostawami. Szukając wiarygodnego partnera w biznesie, zwróć więc uwagę na jego opinie wśród innych klientów oraz doświadczenie w obsłudze sklepów internetowych podobnych do Twojego.

Kiedy warto rozważyć skorzystanie z usługi fulfillmentu?

Bez wątpienia fulfillment dla e-commerce to bardzo wygodne rozwiązanie, które może znacząco ułatwić prowadzenie sklepu internetowego. Warto jednak zauważyć, że najbardziej skorzysta na nim określona grupa przedsiębiorców. Chodzi o średnie firmy e-commerce, które już nie nadążają z samodzielną realizacją zamówień, lecz jeszcze nie opłaca im się inwestycja we własny personel i zaplecze logistyczne.

Choć dla każdego sprzedawcy granica będzie nieco inna, eksperci są zdania, że przy około 200 paczkach miesięcznie warto już zainteresować się takimi usługami jak fulfillment. Przy 1000 przesyłek wskazana może okazać się natomiast inwestycja we własny magazyn. Wszystko jednak zależy od Twojej indywidualnej sytuacji, specyfiki wybranego biznesu, a także od dostępnych na rynku ofert operatorów logistycznych.

Ile kosztuje fulfillment?

W sieci trudno znaleźć gotowy cennik fulfilment, ponieważ koszty tej usługi są w pełni uzależnione od potrzeb sprzedawcy w zakresie logistyki. Największy wpływ na ostateczne kwoty mają:

  • wykorzystywana przestrzeń magazynowa,
  • liczba realizowanych w miesiącu zamówień,
  • sposób przechowywania towarów,
  • zainteresowanie dodatkowymi usługami (np. personalizacją przesyłek).

Możesz więc spodziewać się, że fulfillment obejmujący magazynowanie i wysyłkę mało wymagających produktów (np. książek, ubrań itp.) okaże się znacznie tańszy niż ta sama usługa świadczona na rzecz sklepu z artykułami wielkogabarytowymi, delikatnymi czy szybkozbywalnymi.

Jak znaleźć odpowiednie fulfillment center?

Fulfillment w Polsce dopiero się rozwija, ale na rynku już teraz działa wiele firm świadczących zaawansowane usługi w tym zakresie. Jak wiesz, wybór tej odpowiedniej będzie miał bezpośrednie przełożenie na sprawność realizacji zamówień w Twoim sklepie i poziom satysfakcji klientów.

Przed wyborem konkretnego fulfillment center zwróć więc uwagę na takie kryteria jak:

  • doświadczenie i kompetencje firmy,
  • dostęp do rozwiązań dedykowanych Twojej branży,
  • opinie operatora wśród innych klientów,
  • czas realizacji dostaw,
  • cennik fulfillmentu.

Kierując się powyższymi wyznacznikami, z pewnością szybko znajdziesz ofertę fulfillmentu idealnie dostosowaną do Twoich potrzeb biznesowych.

Fulfillment — Podsumowanie

Fulfillment może okazać się znaczącym usprawnieniem w rozwoju każdego sklepu internetowego. Jeśli chcesz ograniczyć koszty prowadzenia sprzedaży, a zarazem podnieść jakość swoich usług, zapoznaj się z dostępnymi w sieci ofertami operatorów i skorzystaj z pomocy specjalistów!

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów