0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Strategia linkowania - poznaj ją od podszewki (cz. 2)

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W pierwszej części naszych rozważań zastanawialiśmy się nad tym, czy można pozycjonować stronę internetową we własnym zakresie. Odpowiedź na tytułowe pytanie była jasna i oczywista: tak, stronę internetową można pozycjonować samemu. Przedstawione zostały konkretne wskazówki co do fundamentu opisywanych działań, czyli optymalizacji serwisu www. Jednak działania typu on site niewiele pomogą bez poczynań określanych jako link building, czyli pozyskiwania linków pochodzących spoza naszego serwisu (off site) i kierujących do naszej strony. Jednak ważna jest także strategia linkowania w rozumieniu bezpiecznych metod i sposobów, jakimi należy zdobywać linki do strony internetowej.

W tej części cyklu o pozycjonowaniu stron samemu zastanowimy się nad wskazówkami praktycznymi co do strategii linkowania, a w kolejnym odcinku przedstawimy wiele różnych konkretnych możliwości zdobycia linków.

Strategia linkowania a jakość linków

Niestety, minęły czasy, w których liczyła się liczba linków kierujących do strony internetowej. Obecnie najważniejsza jest jakość pozyskanego linka. Nasza strategia linkowania powinna zakładać, że lepiej jest zdobyć jeden dobry link niż dwadzieścia słabych. Tym bardziej, że słabe linki mogą wywołać odwrotny efekt, czyli po prostu jej szkodzić.

Mocny i słaby link

Na to pytanie odpowiedź zna tylko Google, jednak istnieją na rynku narzędzia pomagające ustalić wartość linków. Poza tym oczywiście można to zdefiniować w taki sposób, że link mocny to link prowadzący z mocnej strony, a link słaby to taki, który pochodzi ze słabego serwisu. Dlatego sprawdzając, czy potencjalne źródło linków ma sens, sprawdzamy wartość serwisu www, z którego pochodzi.

Jak sprawdzić jakość strony internetowej ze względu na SEO? Obecnie na rynku istnieją trzy standardy do sprawdzania linków konkretnej witryny internetowej: Majestic, Ahrefs i Open Site Explorer. Każde z tych narzędzi posiada swoje autorskie algorytmy i wskaźniki oceniające wartość każdej domeny. Majestic prezentuje wyniki według dwóch najważniejszych wskaźników: Trust Flow i Citation Flow w skali od 0 do 100. Ahrefs podaje Url Rating i Domain Rating, a Open Site Explorer z kolei ma Domain Authority i Page Authority - też w skali jeden od stu. Zasada jest prosta - im wskaźniki są wyższe, tym lepsza strona do umieszczenia na niej swojego linka. Dlatego przyjęta strategia linkowania powinna zakładać pozyskiwanie odnośników do naszego serwisu ze stron o jak najwyższych tego rodzaju wskaźnikach.

Żeby jednak nie opowiadać na ogólnikach, to konkretny przykład w oparciu o narzędzie Majestic. Przyjmuje się, że strona dobra, do której warto dodać linka, to serwis posiadający Trust Flow powyżej 20. Oczywiście każdy może sobie ustalić ten próg wyżej lub niżej, w zależności do swoich potrzeb. Warto tylko pamiętać, że przy zbyt zawyżonych parametrach trudno będzie znaleźć strony, z których warto linkować do naszego serwisu internetowego.

Dywersyfikacja jako podstawa strategii linkowania

Dlaczego warto zapoznać się z poradami zawartymi w niniejszym artykule i brać pod uwagę wskazania co do tego, jaka powinna być strategia linkowania, a jaka nie, na co uważać, a czego się wystrzegać? Dlaczego tak ważna jest bezpieczna strategia linkowania i nie jest właściwe zdobywanie linków jak popadnie i wszędzie tam, gdzie się da?

Przede wszystkim dlatego, że sztuczne pozyskiwanie linków do strony internetowej jest niezgodne z wytycznymi Google i takie działanie zostanie wykryte, to witryna może zostać ukarana poprzez tak zwany filtr, czyli spadek w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe lub całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania.

Dlatego zdobywając linki do strony, staramy się, żeby wyglądało to na naturalne linkowanie. Przypadek naturalnego linkowania (rzadki w naturze jak gatunki zwierząt na wymarciu) możemy opisać następująco. Jest to taka sytuacja, w której internauci sami, zachwyceni zawartością twojej strony, chcą o niej opowiadać i promować gdzie tylko się da w sieci i umieszczać wszędzie, gdzie tylko mogą i potrafią.

Dlatego linki pozyskiwane do strony internetowej powinny być rozmaite i w różny sposób zdobywane. Przyjęta strategia linkowania powinna przewidywać jak największą dywersyfikację pochodzenia źródła odnośników, sposób ich zdobywania, rodzaj oraz anchory, pod którymi umieszczamy link.

Strategia linkowania a tematyczność linków

Dobra strategia linkowania mówi, że najlepiej, żeby linki pochodziły ze stron tematycznie związanych z serwisem, czy podstroną serwisu, do której prowadzi link. Jest to logiczne i stanowi wskazówkę dla robotów Google, że link jest naturalny. A przynajmniej prawdopodobieństwo uznania go za naturalny jest znacznie większe.

Bo dlaczego ze strony, dajmy na to, traktującej o systemach wodociągowych miałby kierować link do strony o zdrowym odżywianiu? To nie wygląda naturalnie. Ale jeśli na forum budowlanym pojawia się wątek na temat systemów kanalizacyjnych i stamtąd będzie prowadził link do producenta takich systemów, to wszystko to razem jest ze sobą związane i posiada tematyczne czy branżowe uzasadnienie.

Strategia linkowania - strony źródłowe

Żeby wywołać wrażenie, że linki są pochodzenia naturalnego, powinny one pochodzić z najróżniejszych stron internetowych. Na przykład niedobrym (mogącym zaszkodzić stronie) sposobem jest pozyskiwanie linków tylko z forów internetowych, nawet jeśli są to mocne strony tematycznie związane z tym, co zawiera nasz serwis i postawione na zupełnie różnych domenach.

Nie jest dobrze, jeśli zdobywamy linki tylko z komentarzy. Nawet jeśli są to komentarze pochodzące z różnego typu serwisów - i z blogów, i z mocnych portali z wysokiej klasy artykułami.

Łatwym sposobem na link building są linki w katalogach stron, dlatego często początkujący pozycjonerzy sięgają po ten sposób. Abstrahując od tego, czy obecnie warto mieć takie odnośniki, chodzi przede wszystkim o nadmierną schematyczność źródła pochodzenia linków. Jest to sposób mogący zbliżyć nas do uzyskania filtra.

Dlatego twoja strategia linkowania powinna przewidywać rozmaite witryny znajdujące się w sieci. Jakie? Przeróżne. Niech to będą katalogi stron, katalogi firm, ale także fora internetowe, komentarze pod artykułami na blogach i portalach, strony ogłoszeniowe, ogłoszenia o pracę, strony partnerów, portale z muzyką, serwisy ze zdjęciami, merytoryczne artykuły umieszczane na portalach, profile na social media (jest ich znacznie więcej niż Facebook, Twitter i Instagram), portale video (np. Youtube, Vimeo), serwisy, na których można umieścić prezentację (np. Slideahre.com), strony konkursowe, strony klientów i wiele innych miejsc. O tym, na jakich stronach umieszczać linki będzie dotyczyć następna części tego cyklu artykułów.

Postępując w ten sposób, tworzymy urozmaicony profil linków prowadzących do naszej strony internetowej, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo kar ze strony Google.

Strategia linkowania a częstotliwość zdobywania linków

Jak często i jak wiele pozyskiwać linków? Nie ma tutaj złotego środka, bo też zależy to od tego, czy strona jest nowa, czy istnieje już jakiś czas w sieci oraz jak do tej pory była linkowana. Najważniejsze to unikać schematów. Jednak raczej unikajmy sytuacji, kiedy w jeden dzień zdobywamy takich linków sto, po to, żeby przez następny miesiąc ani jednego. Może to wyglądać tak, że w jeden dzień jeden link, kiedy indziej dziesięć, ale niech to się dzieje mniej więcej w stałych okresach czasu. Warto także pamiętać, żeby - jeśli już rozpoczynamy linkowanie strony - to niech to się dzieje z mniejszą lub większą częstotliwością, ale niech stale przybywają linki do naszej strony.

Strategia linkowania a rodzaj linka

Pozyskując linki z różnych miejsc w sieci, warto także zadbać o to, żeby to były różne linki. Najbardziej oczywisty link to link brandowy czy po prostu adres domeny. Zamiast nazwy brandowej możemy umieścić inny anchor, czyli tekst kryjący się pod linkiem. Jednak warto zdawać sobie sprawę, że podlinkowany może zostać także zdjęcie, obrazek, infografika czy reklama graficzna. Link może zostać również umieszczony w pliku doc lub pdf umieszczonym na stronie internetowej.

Strategia linkowania - dywersyfikacja anchorów

Anchor (z ang. kotwica) w kontekście linka to tekst, pod którym kryje się link. Link tekstowy możemy opisać na bardzo różne sposoby. Najlepiej jeśli będą to słowa tematycznie związane z miejscem, do którego prowadzi odnośnik. Jednak trzeba wiedzieć, że nie należy linkować strony stale na ten sam anchor. Jeśli powzięliśmy decyzję, że pozycjonujemy naszą stronę na słowo kluczowe "hydraulik wrocław" to niech to nie będzie zawsze taki sam tekst kryjący się pod linkiem. Także z tego powodu, że jest to zbitek słów, który jest niezgodny z zasadami pisowni języka polskiego. Zamiast tego jednego anchora używajmy za każdym razem trochę innego, na przykład:

  • hydraulik z Wrocławia,

  • hydraulik we Wrocławiu,

  • wrocławski hydraulik,

  • jak znaleźć hydraulika we Wrocławiu,

  • dobry hydraulik z Wrocławia,

  • skuteczny hydraulik,

  • dobry hydraulik,

  • fachowy hydraulik,

  • jaki hydraulik we Wrocławiu,

  • najlepszy hydraulik.

Od czasu do czasu warto pod naszym linkiem wpisać jako tekst nazwę firmy, adres domeny, url strony internetowej czy inne słowo niekoniecznie związane z frazą, na którą chcemy, żeby nasza strona zajmowała wysoką pozycję. Taka strategia linkowania zmniejsza ryzyko wykrycia nienaturalnego pochodzenia odnośników.

Strategia linkowania - follow czy nofollow

Linki zdobywane w sieci mogą posiadać atrybut dofollow lub nofollow. Linki dofollow są odnośnikami, które przekazują wartość strony (możemy określić to jako swego rodzaju moc serwisu) i nakazują robotom Google podążanie za takim hiperłączem. Z kolei za linkiem nofollow roboty Google niekoniecznie będą podążać, nie przekazują one także zaufania witryny.

Z tego wynika, że - w dużym skrócie mówiąc - linki dofollow są lepsze do pozycjonowania. Taka jest, ogólnie rzecz biorąc, teoria. Jednak praktyka pokazuje, że bardzo często roboty Google podążają za linkami nofollow. Poza tym jakaś część zaufania witryny, na której taki odnośnik się znajduje, jest przekazywana za pomocą takiego odnośnika.

Oprócz tego - jeśli chcemy dbać o urozmaicony profil linków - to warto, żeby część linków prowadzących do naszej strony była dofollow, a część nofollow. Od strony praktycznej - nie ma co się przejmować tym podziałem, bo jeden i drugi rodzaj linka jest przydatny. Warto tylko dbać o to, żeby do naszej strony nie prowadziły tylko linki dofollow albo tylko nofollow. Najważniejsza jest dywersyfikacja, urozmaicenie i brak schematów.

Powtórzmy - dywersyfikacja i brak schematów powinny stać na pierwszym miejscu podczas linkowania naszej strony internetowej. A skoro wiemy już, na co zwrócić uwagę podczas linkowania i czego się wystrzegać, to w następnej części tego cyklu podamy konkretne miejsca, w których możemy pozyskać dobrej jakości linki mogące prowadzić do naszego serwisu www.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów