Pozycjonowanie strony internetowej - optymalizacja (cz. 1)

Czy można samemu wykonać mityczną wręcz czynność, jaką stanowi pozycjonowanie strony internetowej? Przecież jest to działanie trudne, skomplikowane, a nieumiejętnie wykonane może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego - spadek serwisu w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Tak przynajmniej powiedzą ci specjaliści z agencji interaktywnej, którą zapytasz o tę usługę. Czy warto zatem dowiadywać się o to, jak pozycjonować stronę internetową samemu?

Nie słuchaj agencji. Skoro posiadasz swoją firmę, to jesteś na tyle zaradnym człowiekiem, że podejmujesz wyzwania i możesz zmierzyć się i z pozycjonowaniem strony internetowej.

Jak pozycjonować stronę i dlaczego we własnym zakresie?

Czy pozycjonowanie strony internetowej jest łatwe? Ależ skąd! Nie jest to łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego, jeśli chcesz dowiedzieć się jak pozycjonować stronę we własnym zakresie, zapraszamy do przeczytania swego rodzaju instrukcji obsługi.

Dlaczego zatem warto samemu pozycjonować stronę? Przede wszystkim ze względu na koszty. Robiąc to we własnym zakresie, możesz zaoszczędzić - w zależności od rodzaju i wielkości strony - od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Poza tym warto pamiętać, że po zakończeniu współpracy z agencją SEO znika duża część linków, umieszczonych na stronach zapleczowych agencji. Jeżeli zdobywasz linki sam, masz pewność, że zostaną one z tobą na zawsze albo do chwili, do której będzie istnieć strona www, na której zostały umieszczone. Na pewno będą trwalsze niż te od agencji. Nawet jeśli będziesz zlecał takie działanie agencji SEO, i tak warto wiedzieć, jak pozycjonować stronę. Będziesz wtedy wiedział, o co pytać i na co zwracać uwagę.

Pozycjonowanie strony internetowej - pierwsze kroki

Należy zacząć od przygotowania gruntu, fundamentów, na których będzie opierał się twój serwis www. Przede wszystkim powinna więc powstać strona internetowa. Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, najlepiej założyć ja na systemie zarządzania treścią (CMS). Dzięki temu będziesz mógł sam dodawać i uzupełniać treść na stronie.

Jeśli mowa o CMS-ie, to obecnie najbardziej popularnym jest Wordpress (wg. badań W3Techs prawie 26% stron w internecie stoi na Wordpressie). Dlaczego? Bez wdawania się w zbędne szczegóły - bo po prostu najłatwiej i najtaniej jest pracować nad stroną postawioną na Wordpress. Ten CMS posiada mnóstwo wtyczek pozwalających dostosować serwis internetowy do własnych potrzeb i indywidualnych wymagań, między innymi skutecznie optymalizować stronę.

Grupa docelowa, czyli kto jest twoim klientem?

Warto pamiętać, że zakładając stronę internetową, robisz to w konkretnym celu. Strona firmowa w sieci powinna czemuś służyć. Oczywiście, jest wizytówką twojej firmy. Jednak jej zadaniem - poza budowaniem wizerunku - powinna być także sprzedaż twoich usług lub produktów, które oferujesz.

Dlatego już na początku tworzenia strony - a lepiej jeszcze wcześniej - podczas zakładania firmy, powinno się określić grupę docelową klientów, do której będzie kierowana twoja oferta. Jeśli będziesz wiedział, kto może zostać klientem firmy, znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak powinna być zrobiona strona internetowa oraz jakie treści powinna zawierać. 

Pozycjonowanie strony internetowej a optymalizacja

Punktem wyjścia do działania określanego jako pozycjonowanie stron internetowych jest optymalizacja strony internetowej. Na czym to polega? Biznes, który prowadzisz, dotyczy określonej tematyki. Ludzie wyszukując usługi lub produkty w wyszukiwarce Google wpisują konkretne zwroty (tzw. słowa kluczowe), które opisują daną działalność. Zepsuł ci się samochód - wpisujesz w Google warsztat samochodowy i nazwę swojego miasta, szukasz fryzjera, kosmetyczki czy hydraulika, wpisujesz właśnie te frazy w okno wyszukiwarki.

Słowa kluczowe

Dlatego właśnie ważne jest nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi określone podstrony twojej witryny internetowej.

Słowa kluczowe dobieramy po pierwsze zdroworozsądkowo. Po prostu zastanów się, jak w twojej branży nazywa się i określa pewne rzeczy.

Po drugie, warto rzucić okiem na strony konkurencji. Sprawdź, jakie słowa kluczowe wybrali twoi rywale w biznesie do opisania swojej działalności, oferty i produktów bądź usług. Poza tym warto zwrócić uwagę, żeby jedna strona serwisu nie była zoptymalizowana pod zbyt wiele słów kluczowych naraz - lepiej niech to będzie od dwóch do sześciu słów kluczowych niż pięćdziesiąt.

Po trzecie, sprawdź, czy pozycjonowanie na te słowa kluczowe ma sens. A ma to sens jeśli na wybrane słowo kluczowe istnieje określona liczba wyszukiwań w wyszukiwarce google. Najłatwiej sprawdzić to w Planerze Słów Kluczowych Google Adwords. Od jakiegoś czasu by korzystać z takiej usługi, konieczne jest posiadanie konta Google, na przykład adresu mailowego założonego na skrzynce Gmail.

Pilnuj, żeby różne podstrony serwisu zawierały różne słowa kluczowe. W skrócie chodzi o to, żeby kilka różnych stron nie było optymalizowanych pod te same słowa kluczowe.

Należy również czuwać nad tym, żeby dane słowo kluczowe pojawiło się kilka razy na danej stronie witryny internetowej. Ile razy? Do tego również warto podejść zdroworozsądkowo. Jednorazowe użycie słowa to zbyt mało, ale kilka razy, zarówno nieodmienione, jak i w różnych odmianach - w sam raz. Powinno się ono znajdować zarówno w tekście, jak i nagłówkach podstrony i jej metatagach. Tutaj warto zachować pewną równowagę - zbyt duże nasycenie treści jednej podstrony jednym słowem kluczowym może grozić przeoptymalizowaniem podstrony. Raczej nie pomoże nam to w pozycjonowaniu strony.

Title i metatagi

Optymalizując poszczególne podstrony serwisu, pamiętaj, żeby uzupełnić we właściwy sposób tytuł artykułu (zwykle nagłówek H1), title oraz description podstrony. Powinny one zawierać wybrane słowo lub słowa kluczowe, na które chcemy zoptymalizować konkretną stronę serwisu.

Jeśli nie wiesz, o czym mowa, nie przejmuj się, tylko staraj się dowiedzieć więcej o tym, jak pozycjonować stronę własnymi siłami. Najważniejsze informacje na temat title uzyskasz na portalu AlterWEB w artykule Znacznik title w optymalizacji strony internetowej, a o description w tekście Znaczenie description w optymalizacji strony internetowej.

Zwykle na stronie serwisu pojawiają się zdjęcia. Warto pamiętać o opisaniu każdego obrazka. Służą do tego specjalne tagi - mowa o alt i title obrazka. Również tutaj warto dodać do opisów wybrane słowa kluczowe. Taka optymalizacja może pomóc naszym zdjęciom w zajęciu wyższych pozycji w wyszukiwarce grafiki google. Więcej na temat optymalizacji obrazków znajdziesz w artykule Optymalizacja obrazków za pomocą atrybutów alt i title.

Pozycjonowanie strony internetowej a unikalność

Niezwykle istotna jest kwestia unikalności treści występujących na stronie. Ważne jest, żeby opisy znajdujące się w twoim serwisie były unikalne, czyli sformułowane tak, jak nikt tego jeszcze nie zrobił.

Również w obrębie jednego serwisu opisy nie powinny się powielać. Każda podstrona niech opisuje co innego, a jeśli tematyka się powtarza, warto zrobić to innymi słowami.

Opisane wyżej title i metatagi również powinny być unikalne, zarówno względem metatagów z innych podstron, jak i w stosunku do siebie nawzajem w obrębie jednej podstrony. Częstym błędem jest powielanie tytułu artykułu występującego na stronie (widoczny dla użytkownika tytuł podstrony) z tagiem titile danej podstrony (nie jest widoczny na podstronie, tylko w wynikach wyszukiwania). Zdarza się i przepisywanie title podstrony do opisu zdjęcia (tag alt). Starajmy się, żeby wszystko, co się da, było na stronie internetowej unikalne.

Unikalność jakiegokolwiek tekstu może sprawdzić na dwa sposoby. Możemy wpisać go w okno wyszukiwarki Google (zmieści się w nim raczej kilka zdań, niż cały artykuł) lub wyszukać w Google frazę “plagiarism checker” - pojawi się lista narzędzi do sprawdzania unikalności całych artykułów.

Content marketing na stronie

Content marketing to w ostatnim czasie bardzo modne pojęcie. W naszym przypadku jedną z odpowiedzi na tytułowe pytanie - jak pozycjonować stronę samemu - jest właśnie tworzenie wartościowego ze względów merytorycznych contentu i dodawanie go na stronę internetową.

Po co to robić? Z kilku względów. Dla klientów - odbiorców twojej strony internetowej - te treści powinny być w jakiś sposób interesujące. Najlepiej jeśli to, co publikujesz, to informacje, które w jakiś sposób mogą pomóc twoim klientom i rozwiązują ich problemy. Jeśli uda się tak skomponować dodawany tekst, żeby to oferowane przez ciebie produkty stanowiły klucz do rozwiązania trudności, z którymi borykają się klienci, to rewelacja. Takie treści warto tworzyć i publikować, bo jest duża szansa, że przełożą się one na zwiększenie sprzedaży.

Poza tym, im więcej dobrych tekstów na twojej stronie, tym lepiej. Dodając kolejne artykuły na swoją stronę, zwiększasz liczbę podstron (to jest dobrze widziane przez google) i tworzysz tak zwany długi ogon. Wyjaśnianie, co to jest długi ogon (long tail) zajęłoby w tym miejscu zbyt wiele czasu, ale zwróć uwagę na to, że każdy nowy tekst to kolejne słowa kluczowe mniej lub bardziej popularne, ale związane z twoją branżą i tematyką twojej strony. A im więcej takich słów, tym większa szansa, że któraś z podstron znajdzie się wysoko wynikach wyszukiwaniach Google, nawet na te mniej popularne i rzadziej wyszukiwane frazy. Im więcej takich podstron, tym większa szansa na pozyskanie w ten sposób ruchu na stronę internetową.

Artykuły z cyklu
„Jak pozycjonować stronę internetową samemu?”
Zobacz wszystkie