Załóż firmę internetową

Chcesz założyć firmę internetową. Masz jednak wciąż tysiące pytań i wątpliwości – czy rzeczywiście taki biznes jest opłacalny, czy łatwo go założyć, jaki wkład finansowy muszę posiadać? Czym różni się przedsiębiorstwo w świecie wirtualnym od tego, który ma swoją filię w centrum miasta? Jakie są etapy jego zakładania? A w końcu, jaka branża i kierunek rynkowy są najbardziej opłacalnymi w Internecie?Na pewno spotkałeś się już z powiedzeniem „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz”. I nie jest to jedynie uwaga dotyczące obecności w serwisach społecznościowych czy na portalach tematycznych, ale wskazówka – Internet to obecnie najszybsza, najtańsza i najłatwiejsza droga komunikacji z klientem.

Niewielki koszt

Najbardziej interesującym z aspektów zakładania firmy internetowej jest ten finansowy. Ile potrzebuję pieniędzy, aby otworzyć takie przedsiębiorstwo? Na szczęście firma internetowa nie wiąże się z ogromnymi inwestycjami. Online nie potrzebujemy bowiem lokalu, pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, szeregu prawników i księgowych. Dodatkowo można skorzystać z obniżonych stawek ZUS, w przypadku, gdy wciąż studiujemy lub pracujemy w firmie, która już odprowadza za nas składki.

Kosztami, które musimy natomiast ponieść są w pierwszej kolejności te, dotyczące utrzymania serwera i domeny, a także oprogramowania. Mały e-biznes możemy prowadzić już przy opłatach w wysokości ok. 200-300 złotych rocznie, przy użyciu darmowych skryptów Open Source, które umożliwiają korzystanie z systemów portalowych, platform e-learningowych czy sklepów online. Płatności natomiast, może wykonywać za nas profesjonalny serwis płatności online, np. PayU. Dzięki temu, za niewielką prowizję, przyszli klienci firmy będą mogli płacić nie tylko zwykłym przelewem, ale również za pomocą kart kredytowych czy bankowych serwisów płatności internetowych. Swój rachunek bankowy możesz natomiast prowadzić w typowym banku internetowym, gdzie opłaty są wyjątkowo niskie i mamy możliwość monitorowania naszych finansów przez 24 godziny na dobę. A co z księgowością? Jak wiadomo, firmy muszą korzystać z obsługi biura rachunkowego. Nie musi być ono jednak stacjonarne – wystarczy system księgowości internetowej, np. wFirma.pl, który pomoże Ci w uporaniu się z kwestiami rachunkowymi, nie wychodząc z domu.

Istotna jest branża

Charakterystyka biznesu internetowego jest również w dużej mierze zależna od branży, w jakiej chcemy działać. Jeśli są to wyłącznie produkty, fizyczne lub elektroniczne, potrzebujemy kasy fiskalnej, w której sfinansowaniu może pomóc nam państwo. W przypadku braku produktu – możemy świadczyć usługi, stworzyć produkt lub sprzedawać czyjeś produkty, np. na zasadzie sklepów obuwniczych online czy księgarni internetowych. Jeśli chcemy natomiast działać również na rynkach zagranicznych, musimy zrobić research w poszukiwaniu odpowiedników wymienionych już narzędzi internetowych, pozwalających na odpowiednie funkcjonowanie firmy w wirtualnej sieci. Zależnie od branży, w której zdecydujemy się działać, możemy zarabiać nie tylko na naszym produkcie lub usłudze. Dodatkowym wsparciem finansowym dla naszej firmy, mogą okazać się reklamy internetowe. Im bardziej popularny i dobrze wypozycjonowany w wyszukiwarkach będzie Twój biznes, tym większe przychody możesz uzyskać ze sprzedaży powierzchni reklamowej, np. na Twojej stronie internetowej. Nie zapominajmy, że również na e-biznes lub e-usługę możemy otrzymać dotacje! Zarówno programy unijne, jak i regionalne, oferują zależne od branży wsparcie polskim startupom i dofinansowanie na wdrażanie innowacyjnych, a również prostych, ale pożytecznych oraz dochodowych projektów.

Po zgłoszeniu się w ustalonym terminie do konkursu oraz spełnieniu odpowiednich warunków, zależnych od rodzaju programu dotacji, możemy otrzymać bardzo interesujące kwoty na początek naszej przygody z e-biznesem.

Dobry marketing to podstawa

Jak natomiast rozpromować firmę online? Również wirtualnie! Marketing internetowy to potężna broń, którą należy umieć się posługiwać. Podstawowymi działaniami marketingowymi w przypadku biznesu internetowego są wysokie pozycje w wyszukiwarkach, odpowiednio dobrane słowa-klucze, działające prosprzedażowo mailingi, newslettery i artykuły sponsorowane, marketing wirusowy czy programy benefitowe. Żaden produkt czy usługa nie sprzedadzą się bowiem same, bez komunikacji z potencjalnym klientem.