Projektowanie ubrań często pozostaje jedynie kreatywnym hobby, dodatkiem do pracy na etacie. Marzenie o własnej marce odzieżowej nie musi wcale należeć do tych nieosiągalnych. Jeżeli masz głowę pełną pomysłów, czas i wiesz, co Cię wyróżnia - do dzieła! Niech Twoje hobby stanie się Twoim podstawowym źródłem zarobków!
Projektowanie ubrań - podstawowe pytania i przykładowe podpowiedzi
Po pierwsze - przygotuj odpowiedzi na takie pytania, jak:
-
Co mnie wyróżnia? Twoja marka to Twoja historia - nie jesteś anonimowy, Twoja przyszła firma musi posiadać osobowość. Zastanów się dlaczego tworzysz, jak to się zaczęło, co jest Twoją inspiracją. Dobrym przykładem jest opis marki Kozacki mops:
Kozacki Mops powstał z miłości do ciuchów i mopsów. Firmę tworzą rodzina i przyjaciele i tak też traktujemy naszych klientów. Jesteśmy pozytywnie nastawieni, kochamy kolory i chcemy przekazać Wam tęczową bazę pomysłów na życie!
-
Do kogo kieruję swoją markę odzieżową? Dla hiphopowców, przyszłych matek czy fanów zespołu Metallica? Dla wielbicieli psów czy nocnych podjadaczy? Określ dokładnie, dla kogo chcesz projektować ubrania - stwierdzenia dla młodzieży czy dla kobiet odpadają, Twoja grupa docelowa musi być bardzo konkretna - w innym przypadku kierujesz swoją markę do wszystkich, czyli… do nikogo.
-
Co sądzą o takim pomyśle Twoi znajomi, rodzina czy narzeczony? Większość osób przed wypłynięciem na głęboką wodę przygotowuje projekty dla bliskich, potem dla znajomych bliskich i tak dalej. Zapytaj ich dlaczego lubią Twoje projekty, dlaczego je polecają innym. A może zacznij od stworzenia własnego kanału na YT i pokaż światu, jak od kuchni wygląda Twoja praca twórcza? Jeżeli sam nie prowadzisz bloga, zapytaj o zamieszczenie postów gościnnych u znanych blogerów modowych - kiedy oni “kupią” Twój pomysł - problem reklamy masz już (w części) z głowy.
-
Jak chcę nazwać swoją markę odzieżową? Stwórz swoją koncepcję marki. Zwróć uwagę na to, że nazwa musi wiązać się z tym, co chcesz sprzedać. W tym celu warto odwiedzić stronę showroom i przejrzeć oferty zamieszczonych tam marek. Każdą definiuje inny styl, inne kroje, kolory, zestawienia - zobacz, jak robią to inni. Dobrym przykładem trafnie dobranej nazwy jest koncepcja firmy “Rób rzeczy”. Rób rzeczy to połączenie muzyki i marki odzieżowej. Co ich wyróżnia? Przede wszystkim hasło: Rób rzeczy i świetne projekty!
-
Co wiem na temat marketingu? Bez dobrej znajomości narzędzi reklamy masz małe szanse na wybicie się z tak popularnego segmentu rynku. Inwestuj w reklamę ale nie kosztem jakości materiałów. Zbadaj rynek, sprawdź, ile osób i w jakim wieku zamieszkuje Twoją miejscowość, naucz się optymalizacji i pozycjonowania stron. Uwierz - zwróci się.
Projektowanie ubrań - zyskaj dotację na start
Jeżeli znasz odpowiedzi na powyższe pięć pytań i decydujesz się na stworzenie własnej marki odzieżowej - przeczytaj, co musisz wiedzieć zanim założysz działalność gospodarczą. Przerażają Cię koszty założenia własnego przedsiębiorstwa? Nie wiesz o jakie dofinansowania możesz się starać i czego mogą dotyczyć? Oto nasze propozycje:
-
Fundusz dla kobiet - to pożyczka na preferencyjnych warunkach skierowana właśnie do kobiet, które dopiero zakładają działalność lub chcą przeznaczyć środki na jej rozwinięcie. Jej oprocentowanie wynosi jedynie 2%, a warto w tym miejscu zaznaczyć, że otrzymanie kredytu dla osoby, która dopiero zakłada działalność nie należy do najłatwiejszych. Przejrzysty schemat warunków otrzymania takiego wsparcia, dostępny jest na stronie PARP.
-
Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie - to również oferta pożyczki na preferencyjnych warunkach dla osób zakładających własną działalność gospodarczą. Warunkiem uzyskania dotacji są: status absolwenta (maksymalnie do 4 lat od uzyskania dyplomu), status studenta ostatniego roku studiów wyższych bądź status osoby bezrobotnej.
-
Dotacja z urzędu pracy - starosta (prezydent miasta) na mocy art. 46 ust. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy może przyznać dotację na założenie działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy (w tym na opłacenie konsultacji prawnych związanych z procesem założenia firmy). Dotacja ta nie może przekroczyć wysokości 6 miesięcznych średnich wynagrodzeń.
-
JEREMIE - jest to program UE, który oferuje pożyczki dla małych przedsiębiorców. Jej oprocentowanie wynosi jedynie 1%, a skierowana jest dla osób zakładających start-upy.
Polecamy: