Brak NIP na fakturze - co zrobić?

Definicja faktury na gruncie podatku od towarów i usług

Z dniem 1 stycznia 2014 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT. W myśl nowych przepisów faktura stanowi dokument w formie papierowej lub w wersji elektronicznej, który zawiera informacje wymagane ustawą oraz przepisami wydanymi na jej podstawie.

Do niezbędnych elementów, które powinna zawierać faktura, należą:

  • data wystawienia;
  • kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi;
  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub data otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;
  • miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  • cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkową netto);
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  • wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  • stawka podatku;
  • suma wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  • kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  • kwota należności ogółem.

W związku z powyższymi regulacjami faktura zakupu powinna zawierać również informację o NIP nabywcy.

Brak NIP na fakturze - co dalej?

Jeżeli faktura nie będzie zawierała wszystkich obligatoryjnych elementów, to nie spełni swojej definicji określonej w art. 2 pkt 31 ustawy o VAT. Tym samym taki dokument nie będzie mógł zostać uznany za fakturę. W związku z tym organy podatkowe będą surowiej traktować takie uchybienia, jak brak numeru NIP na fakturze.

 

Inne przypadki, w których nie można odliczyć podatku VAT, ustawodawca wymienia w art. 88 Podatnik nie może skorzystać z odliczenia w odniesieniu do błędów formalnych, którymi są:

  • wystawienie przez podmioty nieistniejące - przez podmioty niezarejestrowane jako płatnicy VAT;
  • przypisanie na fakturze stawki podatku transakcji, która wg przepisów nie podlega opodatkowaniu albo jest z niego zwolniona;
  • udokumentowanie zdarzenia gospodarczego, które w rzeczywistości nie doszło do skutku;
  • wystawienie faktury przez nabywcę - w zakresie jaki to jest niezgodne z przepisami (w niektórych przypadkach prawodawca przewidział taką możliwość).