Chrapanie - jak sobie z nim radzić?

Nie panujesz nad tym. O tym, że chrapiesz, dowiadujesz się albo rano, albo w środku nocy, kiedy zdenerwowani domownicy tracą już resztki sił. Nie dajesz im spać, może nawet budzisz sąsiadów, ale jesteś zupełnie nieświadomy, że to robisz. Wydaje ci się, że wszystko jest w porządku. Chrapanie spędza ci sen z powiek? Co może być jego przyczyną?

Chrapanie - co to właściwie jest?

Chrapanie zaczyna się w momencie, kiedy coś pojawia się na drodze tlenu. Kiedy śpimy, mięśnie gardła, języczek i podniebienie miękkie wiotczeją. Jeśli tą drogą przepływa powietrze, ściany gardła zaczynają drżeć.

Zazwyczaj chrapanie nie jest groźne, jednak warto je monitorować i starać się mu zapobiegać - może mu towarzyszyć również bezdech. Osoby, które na niego cierpią, w pewnym momencie snu po prostu przestają oddychać. Kolejne wciąganie powietrza zazwyczaj łączy się z przebudzeniem. Tego schorzenia nie powinniśmy ignorować.

Chrapią przede wszystkim dorośli mężczyźni, z kolei kobietom zdarza się to częściej po menopauzie. Chrapiące dzieci to rzadkość. Jeżeli jednak słyszymy, że maluch pochrapuje w nocy, powinniśmy udać się do lekarza. Przyczyną może być infekcja lub przerost migdałka. Jeśli chrapanie utrzymuje się po wyleczeniu przeziębienia, prawdopodobnie chodzi właśnie o niego. Przerośnięty trzeci migdałek można wyciąć, co powinno być jednoznaczne z zakończeniem przypadłości.

Dlaczego chrapiemy?

Oprócz wspomnianego bezdechu przyczyną chrapania jest także proces starzenia się. Z wiekiem chrapiemy głośniej i częściej. Nie jest to oczywiście jedyna przyczyna.

Często przyczyną może być po prostu niewłaściwa pozycja obierana w trakcie snu. Wielu ludzi chrapie tylko wtedy, kiedy położy się na wznak. Takie ułożenie ciała sprawia, że wiotkie mięśnie zmieniają pozycję i znajdują się bliżej przełyku. Droga powietrza zostaje zakłócona.

Często chrapią również osoby z nadwagą. W okolicach ich podbródka znajduje się dużo tkanki tłuszczowej, a pozostałe tkanki są bardziej wiotkie.

Chrapanie to również następstwo używek. Często chrapią palacze, spożycie alkoholu także może być przyczyną.

Powodów może być oczywiście znacznie więcej. Być może osoba, która chrapie, oddycha przez usta, kiedy śpi, ma krzywą przegrodę nosową lub źle układa jej się język w jamie ustnej. Chrapać możemy również z powodu infekcji lub alergii. Zatkany nos i zatoki nie ułatwiają oddychania.

Chrapanie - jak sobie z nim radzić?

Chrapanie może być prawdziwym koszmarem, dla partnera lub innych domowników. Co może pomóc w zwalczaniu tej dolegliwości? Jak zapewnić wszystkim domownikom spokojny sen?

Ogranicz używki. Jak wspomnieliśmy, papierosy i alkohol są jednymi ze sprawców chrapania. Nie pij alkoholu na przynajmniej dwie godziny przed snem, z pewnością ułatwi to wyspanie się reszcie domowników.

Jeżeli widzisz, że chrapiąca osoba śpi na wznak, obudź ją i poproś o zmianę pozycji. Ewentualnie staraj się ją zmienić samodzielnie, ale taki krok może nie być łatwy.

Jeżeli to katar jest powodem chrapania, postaraj się go wyleczyć. Stosuj nieuzależniające krople, maść, wdychaj olejek eukaliptusowy lub napar z rumianku.

Czasami lekarstwem na chrapanie jest po prostu zrzucenie kilku kilogramów i zdrowa dieta.

Jeżeli nic nie pomaga, a wszyscy domownicy nie wytrzymują już nerwowo – udaj się do lekarza. Odnajdzie on przyczynę twojego chrapania i łatwiej będzie ją wyeliminować.

Chrapanie jest uciążliwe nie tylko dla domowników. Może powodować przewlekłe zmęczenie, a niewyspanie z kolei prowadzi do problemów z koncentracją, spadkiem odporności i nastroju. Postaraj się znaleźć przyczynę i ją zwalczyć. Dzięki temu zapewnisz zdrowy sen sobie i swoim bliskim.