Utworzyłeś właśnie serwis internetowy twojej firmy i nie wiesz, co zrobić, aby był on widoczny w wynikach wyszukiwania? Najpierw strona musi zostać zaindeksowana, by link do niej pojawił się na SERP-ach. Czym jest w Google indeksowanie? To po prostu dodawanie przez roboty wyszukiwarki kolejnych stron do jej indeksu. Właśnie na podstawie zebranych tam danych specjalne narzędzie dokonuje selekcji treści, które pojawią się wynikach wyszukiwania. Dlatego ważne, aby wiedzieć, w jaki sposób ułatwić robotom Google indeksowanie twoich stron!
Jaką rolę odgrywa w Google indeksowanie?
Indeksowanie jest jednym z najważniejszych procesów, jaki zachodzi w działaniu wyszukiwarek internetowych. W momencie wyszukiwania w Google określonej frazy inny robot przeszukuje indeks w celu znalezienia najbardziej trafnych odpowiedzi na zapytanie. Efektem działań searchera są strony z wynikami wyszukiwania. Jak dobrze wiesz, to jak wysoko w wynikach znajdzie się twoja strona, zależy od odpowiednio prowadzonych działań SEO - optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Zanim jednak zaczniesz mówić o SEO, należy zadbać o to, aby twoja nowo utworzona strona znalazła się w wynikach wyszukiwania. Roboty Google indeksowanie przeprowadzają według konkretnego algorytmu, zwracając uwagę na określone elementy stron. Zwykle nowa strona pojawiająca się w sieci zostaje zaindeksowana maksymalnie w ciągu kilku dni, jednak jeśli to dla ciebie zbyt długo - istnieją sposoby, aby ten proces przyspieszyć.
Jak przyspieszyć w Google indeksowanie swojej strony?
Jest kilka sposobów, które mogą usprawnić ten proces. Zwiększają one prawdopodobieństwo, że roboty Google indeksowanie twojej strony rozpoczną nieco szybciej. Pierwszym sposobem jest wykorzystanie Google Search Console - narzędzie to pozwala na powiadomienie Google o stworzeniu nowej strony internetowej. Jest jednak dosyć problematyczne, gdy posiadasz rozbudowany serwis - wówczas musiałbyś w GSC wpisywać każdą pojedynczą stronę witryny.
Drugim sposobem jest zadbanie o linki przychodzące dla twojej strony. W ten sposób robot Google szybciej na nią dotrze. Gdy już ją stworzyłeś, umieść na innych serwisach odnośniki do niej. Szacuje się, że na początek wystarczy od kilku do kilkunastu linków przychodzących.
Trzecim sposobem, który ułatwi robotom Google indeksowanie twoich stron, jest wykonanie mapy witryny. Przydaje się to szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów, posiadających wiele stron. Taką mapę możesz dla robotów Google udostępnić za pośrednictwem wspomnianego Google Search Console lub zrobić to, mówiąc potocznie, na piechotę. W folderze głównym witryny tworzysz plik robots.txt i tam umieszczasz wiersz z lokalizacją pliku z mapą witryny.
Skuteczne w przypadku dużych witryn internetowych jest również linkowanie wewnętrzne. Sprawny system przemieszczania się między stronami w obrębie serwisu pozwala na skuteczniejsze i szybsze dotarcie do nich robotów Google.
Co uwzględniają roboty Google podczas indeksowania?
Wspomnieliśmy wcześniej, że roboty Google indeksowanie traktują jako rejestrowanie nowych stron oraz treści na nich zawartych. Robot nie przegląda strony w całości, jednak zwraca uwagę na wiele elementów na niej zawartych. Dzięki temu może określić wstępnie jej tematykę i przydzielić ją w indeksie do odpowiednich kategorii, a także wyznaczyć zbiór słów kluczowych. Co zatem bierze pod uwagę robot Google, który trafia na nową stronę? Wskażemy kilka istotnych elementów:
Treść umieszczoną między znacznikami
i .Treść strony, umieszczoną między znacznikami
i , w szczególności uwzględniając nagłówki-
oraz treści wyróżnione, opisane znacznikiem .
Odnośniki wychodzące umieszczone na stronie oraz ich anchor texts (teksty zakotwiczenia, czyli widoczne dla użytkownika internetu części linku).
Elementy alt oraz title przy umieszczonych na stronie obrazach.
Meta tagi description oraz keywords.
Jeśli nie chcesz, aby robot Google indeksowanie wykonał na wszystkich stronach twojej witryny, musisz uwzględnić to w meta tagu robots lub we wspomnianym pliku robots.txt. Jeśli w meta tagu robots określisz argumenty content jako noindex, follow - strona nie będzie indeksowana, za to linki na niej tak. Jeśli użyjesz argumentów index, nofollow - robot zaindeksuje stronę, ale nie linki znajdujące się na niej. W przypadku argumentów noindex, nofollow - strona ani linki nie zostaną zaindeksowane przez robota Google.
O co zatem przede wszystkim należy zadbać, tworząc treść strony i interesujące elementy dla robotów Google? Zadbaj o nagłówki, śródtytuły, nazwy działów strony itp., zamieść w nich słowa kluczowe opisujące twoją stronę, zwracaj uwagę na to, żeby dobrze opisywały jej zawartość treściową. Wyróżniaj w tekście słowa mające szczególną wartość, sprawdzaj, czy linki są dobrze opisane przez anchory - czy można wywnioskować z nich, jaka jest zawartość treściowa linkowanej strony. Pamiętaj, aby dopracować swoją stronę w najdrobniejszych szczegółach - to skutecznie wpłynie na jej dokładne zaindeksowanie przez roboty Google. Dzięki temu internauci łatwiej trafią na twoją stronę w wyszukiwarce.