Rekrutacja nowego pracownika: cechy osobowości są ważniejsze niż umiejętności!

Rekruterzy zwracają uwagę na wiedzę, umiejętności i doświadczenie kandydatów. Jednak posiadane przez kandydata kompetencje nie są najważniejsze w procesie rekrutacyjnym. Coraz częściej specjaliści od HR proponują, aby pozyskując nowego pracownika, zwrócić uwagę na jego cechy osobowości. Wbrew pozorom to, jaka będzie nowo zatrudniona osoba, ma duże znaczenie. Jej sposób zachowania i wyznawane wartości wpłyną na kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie. A jeśli dana osoba będzie posiadała interesujące cię kwalifikacje, a niestety nie będzie charakteryzowała się poszukiwanym przez ciebie zestawem cech osobowości? Co w takim przypadku należy zrobić?

Dlaczego cechy osobowości są ważniejsze niż posiadane umiejętności?

Osobowość decyduje o tym, jacy jesteśmy. Nasz temperament i charakter odpowiadają za to, jak reagujemy pod presją czasu i w sytuacji stresowej oraz w jaki sposób radzimy sobie z intensywnymi emocjami. Cechy osobowości kształtują specyficzny program zachowania danej jednostki. To, czy dana osoba potrafi zarządzać kilkuosobowym zespołem, zależy od jej osobowości.

Nad cechami osobowości można pracować. Osoba introwertyczna poradzi sobie z prowadzeniem prezentacji, jeśli przełamie się i nie będzie jej sprawiało trudności przemawianie przed audytorium. Jednak posiadając wrodzone umiejętności oratorskie i talent aktorski, z łatwością można zaciekawić widownię tym, co ma się do przekazania.

Osobowość kształtuje się do 21 roku życia. Później coraz trudniej jest wprowadzać modyfikacje w zestawie posiadanych cech. Z tego względu coraz częściej rekruterzy poszukują pracowników, którzy charakterem będą wpisywali się w kulturę organizacyjną czy profil stanowiska pracy.

Przykład 1.

W przedsiębiorstwie handlowym na stanowisko księgowego została zatrudniona osoba – pan Kowalski, który ukończył studia z wyróżnieniem, posiadał bogate doświadczenie zawodowe oraz umiejętności potwierdzone certyfikatami. Nowy pracownik cechował się jednak dynamiczną osobowością i nie umiał usiedzieć w miejscu. Po przepracowaniu godziny pan Kowalski musiał przejść się po biurze i porozmawiać z pozostałymi pracownikami. Jego zachowanie przeszkadzało pozostałym księgowym, którzy skupiając się na dokumentach księgowych, w spokoju mogli spędzić nad komputerem cały dzień. Nowy pracownik zaburzał rytm pracy.

Na podstawie powyższego przykładu można zauważyć, jak ważna jest osobowość zatrudnianych pracowników. Wystarczy, że jedna osoba będzie posiadała odmienne cechy osobowości i może tym samym zaburzyć sposób i rytm pracy całego przedsiębiorstwa. Ważne jest znalezienie takich kandydatów na dane stanowisko pracy, aby pasowali oni do panującej kultury organizacyjnej.

Doskonałe umiejętności, ale nieadekwatne cechy osobowości – co zrobić?

Rekruterzy w procesie rekrutacyjnym analizują wiedzę, doświadczenie i umiejętności osoby aplikującej na dane stanowisko. Ocenie podlegają także cechy osobowości, które specjaliści od HR starają się wychwycić w kolejnych etapach selekcji kandydatów. Co dzieje się w sytuacji, kiedy Kowalski posiada doskonałe CV, jednak jego osobowość nie współgra z kulturą organizacyjną firmy?

Jeśli w procesie rekrutacyjnym bierze udział inny kandydat, który ma tak samo bogate doświadczenie i potwierdzone certyfikatami umiejętności, a jego osobowość pasuje do profilu pracownika na danym stanowisku pracy, rekruterzy zdecydują się go zatrudnić. Problem pojawia się wtedy, gdy w rekrutacji biorą udział dwie osoby, z których:

  • jedna cechuje się odpowiednimi cechami osobowości, ale nie może pochwalić się imponującymi umiejętnościami i doświadczeniem zawodowym,

  • druga jest odpowiednio wykształcona i posiada adekwatne kwalifikacje, jednak jej cechy osobowości są rozbieżne z kulturą organizacyjną firmy.

W takiej sytuacji rekruterzy powinni zastanowić się, co jest ważniejsze – cechy osobowości czy umiejętności. Mając na uwadze fakt, iż osobowość trudno jest kształtować u dorosłego człowieka, lepiej jest wybrać tego kandydata, który nie posiada jeszcze odpowiednich kwalifikacji. Języka obcego można się nauczyć, doświadczenie pracownik nabędzie trakcie pracy, a na dodatkowe kursy zawsze można się zapisać. Specjaliści od HR będą pewni, że osoba wyznająca wartości, które przyświecają firmie, odnajdzie się w niej i stanie się lojalnym pracownikiem, na którym będzie można polegać w każdej sytuacji.