Grywalizacja w firmie - spraw, by pracownicy bawili się pracą!

Czy myślałeś, w jaki sposób możesz zwiększyć zaangażowanie swoich pracowników w wykonywane zadania? Gdy próby spotkań motywacyjnych, szkoleń, kursów nie przyniosły żadnych większych rezultatów, skutecznym rozwiązaniem może okazać się grywalizacja. Warunkiem jest jednak jej odpowiednie wdrożenie i jasność zasad. Choć sama idea nie jest nowa, to jednak w Polsce wciąż jest zjawiskiem świeżym. W jaki sposób możesz zastosować tę metodę w swojej firmie?

Co to jest grywalizacja?

Grywalizacja, nazywana zamiennie gamifikacją, to przeniesienie mechanizmów znanych z gier komputerowych do sytuacji niezwiązanych z grami. Początkowo grywalizacja przede wszystkim dotyczyła działań marketingowych, lecz bardzo szybko znalazła swoje zastosowanie również w działaniach mających na celu zwiększenie zaangażowania pracowników oraz zniwelowanie niewłaściwych zachowań. Gamifikacja będzie ciekawym urozmaiceniem monotonii pracy, która może być dla zatrudnionych niezwykle demotywująca.

Element zabawy oraz rywalizacji, jaki związany jest z grywalizacją, o wiele skuteczniej pozwala zaangażować pracowników niż spotkania i rozmowy motywacyjne, a przy okazji - umożliwia łatwiejsze pochłanianie wiedzy i stwarza możliwość jej praktycznego wykorzystania.

W jakich sytuacjach można wykorzystać grywalizację?

Wspomnieliśmy o tym, że dzięki gamifikacji można skutecznie podtrzymywać zaangażowanie i motywację pracowników, np. wprowadzając punkty za wykonane zadania, różnego rodzaju premie za dodatkowe projekty, które ostatecznie będą pozwalać na nagrodzenie co pewien czas najlepszych graczy-pracowników. Sam mechanizm wydaje się dość dobrze znany, jednak grywalizacja wprowadza do tego rodzaju element fabularny. Gra musi przedstawiać jakąś fabułę, historię, w której odnajdować się będą pracownicy i w tym właśnie świecie będą się oni poniekąd obracać. Oczywiście, nie można z drugiej strony popaść w całkowite odrealnienie - grywalizacja ma służyć określonym celom, nie samej zabawie.

Wiele firm stosuje gamifikację w procesach rekrutacyjnych, sprawdzając dzięki temu umiejętności i wiedzę kandydata. Może być to symulator pracy w danej firmie lub np. zabawa polegająca na stworzeniu postaci i określeniu jej atrybutów, która powinna być odzwierciedleniem osoby kandydata - taki mechanizm zastosowała np. Grupa Żywiec podczas kampanii rekrutacyjnej “Gra o Bro”. W dodatku gra Żywca zawierała kilka różnego rodzaju zadań oraz pytania zamknięte. Grywalizacja znakomicie sprawdza się również przy ocenie stopnia przyswojenia przez pracowników wiedzy zdobytej podczas szkoleń czy kursów. Pomocny w tego rodzaju sytuacjach może okazać się quiz z prezentowanej wiedzy, którego zwycięzcy zostaną obdarowani niewielkimi upominkami - wówczas nie będziesz musiał się martwić, czy pracownicy dostatecznie uważali na kursie i zapamiętali przekazywane na nim informacje.

Zasady wdrożenia grywalizacji

Grywalizacja to bardzo skuteczna metoda w osiąganiu określonych celów firmy, jednak aby działała dobrze, należy przestrzegać pewnych reguł jej wdrażania. W tym rozdziale opiszemy, jakie są to reguły, w następnym - jakie są najczęściej popełniane błędy we wprowadzaniu gamifikacji w firmie.

  1. Grywalizacja służy celom firmy. Podkreślamy to raz jeszcze - wprowadzenie w firmie gamifikacji ma przede wszystkim być przydatne w realizacji określonych celów poprzez pewnego rodzaju zabawę. Metoda nie jest efektywna, gdy jedynym celem jest stworzenie dla pracowników nowej formy rozrywki.

  2. Poznaj graczy. Określ, jaka forma rozgrywki będzie najbardziej odpowiadała twoim pracownikom. Staraj się przesadnie nie sformalizować gry i nie uczynić z niej bezdusznego narzędzia motywacyjnego - w końcu ideą tej metody jest cel poprzez zabawę.

  3. Pomyśl, czy gra zmieni postawę pracowników. Grywalizacja powinna przede wszystkim zmienić nastawienie graczy do jakiejś sprawy - jeśli celem jest wzrost zaangażowania, gamifikacja okaże się skuteczna tylko wtedy, gdy pracownicy będą bardziej angażować się w zadania nawet po zakończeniu gry.

  4. Nie bój się testować. Zbieraj opinie o wdrażanej grze i staraj się wyciągać z nich wnioski. Doskonalenie formy gamifikacji na pewno przyniesie pożądane skutki.

  5. Pamiętaj o nagrodach. Określ jasny system nagradzania graczy-pracowników i bądź wobec niego konsekwentny. Nagrody za udział w grze powinny być dla laureatów wartościowe i stanowić formę rzeczywistego docenienia za trud włożony w zwycięstwo.

Najczęstsze błędy

  1. Źle określone cele. Gdy cele gamifikacji nie są jasno nakreślone, a ich osiągnięcie trudne do zweryfikowania, gracze niezbyt chętnie przystąpią do rozgrywki. Zawiłe cele mogą znacznie utrudniać wykonywanie zadań przez pracowników.

  2. Skomplikowane zasady. Nic tak nie zniechęca do podjęcia rozgrywki jak zawiłe, trudne do zrozumienia przez uczestników zasady. Jeśli nie chcesz, aby grywalizacja w twojej firmie okazała się klapą - staraj się ją uprościć na tyle, na ile jest to możliwe. Unikaj tez sytuacji, gdy zasady gry - nawet niezamierzenie - będą forować do zwycięstwa pracowników z określonych działów.

  3. Brak nagród. Jeśli pracownicy nie będą nagradzani za kolejne osiągnięcie w grze, z czasem przestaną się do niej przykładać i z trudem będzie ona mogła pomóc w realizacji określonych celów.

Grywalizacja jest znakomitym sposobem na osiągnięcie ustalonych przez ciebie celów firmy i sprawdza się właściwie równie dobrze w mniejszych, jak i większych biznesach. Jest to także dobra metoda do wykorzystania w różnego rodzaju inicjatywach i kampaniach społecznych - mechanizm gry łatwo zachęci uczestników do wzięcia udziału w jakimś przedsięwzięciu. Pamiętaj, że gamifikacja musi być robiona przede wszystkim z myślą o pracownikach i celu, który jej postawiłeś - zbyt korporacyjne podejście, niejako “z musu”, na pewno nie wpłynie pozytywnie na proces jej wdrożenia.