Rodzaje reklam internetowych (cz. 1) - reklamy bannerowe

Reklama to nieodzowna część naszego życia. Dziś już nie da się od niej uciec - nawet pomimo szczerych chęci. W prasie, radiu, telewizji, poza domem, na billboardach umieszczanych na ulicy czy za miastem - reklamy atakują nas z każdej strony i pomimo obojętności społeczeństwa ich przekaz podprogowy i tak sprawdza się na tyle skutecznie, że ludzie bardzo dobrze kojarzą reklamowane marki lub produkty. Nie inaczej jest w Internecie. To najprężniej rozwijające się medium, obecnie dominuje pod względem rodzajów reklam. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę olbrzymią grupę docelową. W przeciwieństwie do innych form reklamy w Internecie możemy stosunkowo łatwo wydzielić odpowiednie segmenty rynku, a następnie zaprezentować przekaz, który zainteresuje konsumentów. Jeśli użytkownik odwiedza stronę o tematyce sportu, to na pewno prędzej zaciekawi go wyświetlana reklama ubrań sportowych niż usługi finansowe - na tym właśnie opierają się reklamy bannerowe.

Reklamy bannerowe - forma reklamy internetowej

Reklamy w Internecie przybierają rozmaite formy. Tutaj możemy dokonać ogólnego podziału na wyświetlane na stronach internetowych i te mniej etyczne – często wyskakujące bez naszego pozwolenia. Jak pokażemy poniżej, reklama internetowa jest rozumiana również jako promocja marki lub produktu w dowolnej formie i już dawno wyszła poza sztywne ramy "wyświetlanego przekazu w okienku umieszczanym w dowolnej witrynie". Czas zatem na charakterystykę najpopularniejszych – co nie znaczy, że zawsze skutecznych – form reklamy internetowej

Reklamy bannerowe - przykłady

Strona internetowa, witryna internetowa, strona WWW – to właściwie najpopularniejsza forma reklamy danej marki. To właśnie strona internetowa – bez względu na tematykę i grupę odbiorców – jest reklamą samą w sobie, gdyż stanowi główne źródło informacji na dany temat. Inna kwestia to jej popularność. Trudno zaprzeczyć, że to właśnie odwiedzanie witryn w sieci jest jednym z głównych celów użytkowników i na dobrą sprawę trudno byłoby mówić o istnieniu Internetu bez funkcjonowania stron WWW. Profesjonalnie prowadzona witryna nie tylko przyciąga użytkowników, lecz także motywuje ich do regularnego odwiedzania - jeśli oferuje dużą ilość wartościowych treści. Niezbędna jest w tym przypadku unikalność treści, która jest tworzona wyłącznie na jej potrzeby. W dobie olbrzymiej popularności serwisów społecznościowych strony powinny umożliwiać odwiedzającym komunikację z innymi osobami – w tym celu warto założyć firmowego bloga, forum czy grupę dyskusyjną. Strona to także miejsce, gdzie mogą pojawiać się inne rodzaje reklam, zbliżone do tych, które znamy z telewizji lub billboardów umieszczonych na ścianach budynków czy słupach przy drodze.

Reklamy bannerowe – banner to najstarsza i obecnie najpopularniejsza forma reklamy w Internecie, choć jej skuteczność - mierzona liczbą kliknięć - nie jest już tak wysoka jak przed laty. Stało się tak z powodu wypuszczania na rynek jej kolejnych, bardziej natarczywych odmian, które zmusiły użytkowników do korzystania ze specjalnych aplikacji blokujących rozmaite reklamy bannerowe – wśród nich warto wyróżnić m.in. AdBlock Plus. Banner dzieli się na kilka odmian, którym przyglądamy się poniżej. Skuteczność tej formy natomiast mierzona jest na podstawie kilku wskaźników, takich jak np. CTR, CPM oraz CPC – szerzej omówimy tę kwestię w następnej części artykułu.

Banner główny, Billboard – reklama umieszczana najczęściej u góry strony (na stronie głównej i podstronach) w taki sposób, aby była widoczna w pierwszej kolejności dla wchodzącego na stronę użytkownika. Ma formę prostokąta, którego kliknięcie powoduje przeniesienie na inną stronę (lub podstronę odwiedzanej witryny). Banner główny występuje w kilku odmianach, z czego najpopularniejszą jest wymiar 468x80 pikseli, natomiast największym - 728x90 pikseli. Może występować w formie graficznej (JPEG), prezentować animację (format GIF) lub rozbudowany film w formacie Flash.

Pop-Up – odmiana banneru reklamowego, która wyświetlana jest w nowym oknie przeglądarki internetowej. Należy do jednej z najmniej lubianych odmian reklamy internetowej, gdyż wyświetla się automatycznie, zaś użytkownik nie ma wpływu na jej uruchomienie. Występuje w kilku rozmiarach, z czego największy to 300x300 pikseli.

Pop-Under – w przeciwieństwie do reklamy typu Pop-Up forma ta wyświetlana jest tuż pod głównym oknem przeglądarki. Nie zmienia przy tym swojego miejsca – również wtedy, gdy zamkniemy stronę. Występuje w kilku rozmiarach i nie wyróżnia się w jej przypadku maksymalnej wielkości.

Expand Banner – odmiana bannera, wyróżniająca się zmianą rozmiarów i wyglądu po najechaniu na nią kursorem myszy. Może się zmniejszać lub powiększać, w zależności od promowanego produktu lub usługi. Tego rodzaju forma reklamy ma w założeniu przyciągać uwagę odbiorców, jednak jej popularność w ostatnich miesiącach słabnie.

Skyscraper – reklama bannerowa określana potocznie jako "drapacz chmur". Z reguły jest wąska, a przy tym wysoka - co ma wydłużyć czas wyświetlania jej na ekranie użytkownika - i występuje z prawej strony witryny. Standardowo pojawia się w rozmiarach 120x600 pikseli lub 160x600 pikseli.

Rectangle, box śródtekstowy – jak wynika z danych Business Ad Network, choć reklama ta cechuje się mniejszą skutecznością niż billboard czy skyscraper, to jednak wyświetlana jest na stronie użytkownika najdłużej spośród wymienionych. Wynika to z jej umiejscowienia – najczęściej wyświetlana jest wewnątrz adresów, na których opublikowane są długie artykuły. To właśnie przez interesującą treść taka forma reklamy zatrzymuje odbiorców najdłużej.

Scroll Banner – inaczej banner pływający, to jedna z najbardziej nieprzyjemnych dla użytkownika reklam w sieci. Banner jest stale aktywny i w zależności od naszej reakcji podąża w dół lub w górę ekranu, nachalnie nakłaniając do kliknięcia. Można go usunąć, klikając w symbol X znajdujący się w rogu reklamy, choć nierzadko czynność ta może być utrudniona - ze względu na niemal stały ruch w momencie przesuwania strony przez internautę.

Top Layer – reklama wyświetlana w postaci animacji z domyślnie włączonym głosem (maksymalnie do 30 sekund), który można w każdej chwili wyłączyć. Zaletą dla użytkowników może być fakt, że tego rodzaju przekaz powinien mieć znak X, umożliwiający zamknięcie w dowolnym momencie. Reklama ta nie może być również powtarzalna.

Mailing – reklama stworzona po to, by umożliwić szybkie wysłanie e-maila do potencjalnego kontrahenta. Po kliknięciu możemy zostać odesłani do specjalnego formularza kontaktowego, a nawet programu pocztowego.

Brandmark – to nowa odmiana reklamy typu Pop-Up, różniąca się tym, że zawiera znak X pozwalający zamknąć przekaz w dowolnym momencie. Traci jednak na popularności ze względu na sprytne umieszczanie znaczku X przez twórców reklam w ledwo widocznych miejscach. W rezultacie na dłuższą metę zaciekawienie przeradza się w irytację.

Interstitial – reklama wyświetlana w formie 10-sekundowej animacji na całym ekranie. Powinna mieć wyraźny znaczek X, umożliwiający jej zamknięcie.

Floating Ad, pływająca reklama – specyficzny rodzaj reklamy ruchomej, która "płynie", a dokładniej unosi się nad stroną i przeglądaną treścią, zachęcając do kliknięcia. Może występować w formie statycznej, a także z dołączoną animacją i dźwiękiem, który można wyłączyć. W praktyce jest uważana za nachalną i nie cieszy się dużą popularnością.

Watermark, tapeta – jedna z ciekawszych reklam internetowych, gdyż umieszczona jest jako tło w formie tapety. Może być wyświetlana w formie reklamy innej strony lub odnośnika do konkursów organizowanych przez właściciela odwiedzanej witryny. Jej zaletą jest brak nachalności - daje użytkownikom możliwość wyboru, czy chcą zobaczyć ofertę, czy też ją pominąć.

Trick Banner – rzekome reklamy, które w rzeczywistości są formą oszustwa lub – coraz częściej – formą wyłudzenia. Najpopularniejsze z nich to migające komunikaty w stylu "Wygrałeś iPhone'a" lub "Gratulacje, jesteś xxx użytkownikiem, który wygrał". Pod spodem z kolei pojawia się możliwość wyboru: "Kliknij tak lub nie, aby odebrać nagrodę". Bez względu na wybór i tak zostajemy przeniesieni na nową stronę z prezentowaną ofertą… lub groźnym wirusem.

Wyżej przedstawione reklamy bannerowe - pomimo dużej popularności - nie są już tak skuteczne jak w początkach rozwoju sieci. Użytkownicy zdążyli uodpornić się na wszelkie nieustępliwe formy promowania produktów czy usług, dlatego twórcy postanowili nie dać za wygraną, tworząc całkowicie nowe formy reklamy, zwiększając przy tym szansę dotarcia do potencjalnych klientów. W kolejnej części artykułu zaprezentujemy inne formy reklamowe, które zdobyły nie mniejsze uznanie wśród społeczności internetowej, a przy tym cechują się dużą skutecznością - nawet jeśli szkodzą swoim działaniem odwiedzającym.

Artykuły z cyklu
„Rodzaje reklam internetowych”
Zobacz wszystkie