Ambient marketing - najciekawsze akcje reklamowe

Jakiś czas temu w naszym serwisie pojawił się artykuł na temat świeżego trendu w reklamie, jakim jest ambient marketing. Przypomnijmy definicję, która znalazła się w tamtym tekście:

Ambient marketing to niestandardowe działania promocyjne, cechujące się świeżością i oryginalnością. Wykorzystuje kreatywne pomysły, naładowane humorem i emocjami. Angażuje i przyciąga uwagę, pozwala na interakcje.

 

Ta nowa forma reklamowa pozwala na wyróżnienie się z tłumu nudnych, tradycyjnych przekazów perswazyjnych, jakimi jesteśmy raczeni na co dzień. Najważniejsze jest tu to, by zaskoczyć odbiorców i zareklamować markę w sposób do tej pory nieznany, nigdy nie stosowany. W miejscach uczęszczanych, ale nie kojarzonych - do tej pory - z reklamą, takich jak toalety czy windy. Najlepsze akcje ambientowe wykorzystują efekt synergii, stając się jednocześnie przekazami wirusowymi, czyli takimi, które są spontanicznie rozpowszechniane przez ludzi z ust do ust lub za pomocą internetu. Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym kampaniom ambientowym z Polski i ze świata.

Ambient marketing na świecie

Film Devil’s Due

Kampania reklamowa filmu Devil’s Due (w Polsce: “Diabelskie Nasienie”), w której wykorzystano format tzw. prank, czyli kawału robionego nieświadomym przechodniom. Dokonano znakomitego doboru “straszydła” - demoniczne dziecko pojawia się w wielu horrorach. Ponadto twórcy mieli pewność, że ludzie będą zaglądać do wózka - to naturalny odruch wynikający z przyzwoitości. Po straszeniu przechodniów klip trafił do internetu, gdzie do dzisiaj obejrzało go prawie 45 milionów ludzi - czyli można przyjąć, że właśnie tyle osób dowiedziało się o promowanym w tak ciekawy sposób filmie.

Devil's Due - zobacz film

Because who is perfect? Get closer

Kampania społeczna zrealizowana przez organizację Pro Infirmis, która zajmuje się problemami osób niepełnosprawnych. Do akcji zaangażowano kilka osób z wyraźnymi deformacjami ciała. Ich sylwetki stały się bazą do wykonania manekinów, które później zostały ustawione w witrynach sklepów w Zurychu. Przechodnie z początku byli zdumieni niecodziennie wyglądającymi ekspozycjami sklepowymi, ale później następowała refleksja. Filmik z realizacji kampanii stał się przekazem wiralowym, osiągając 15 milionów wyświetleń. Akcja miała na celu uwrażliwienie na problemy ludzi niepełnosprawnych i uświadomienie, że piękno można znaleźć wszędzie… bo któż jest doskonały?

Because who is perfect? - zobacz film

Ostatni kawałek Milki

Kapitalna akcja ambientowa we Francji. Do sprzedaży trafiły tabliczki czekolady bez jednego - w domyśle: ostatniego - kawałka przysmaku. Po wejściu na odpowiednią stronę można było albo odzyskać ten kawałek dla siebie, albo wysłać go do kogoś bliskiego razem z paroma ciepłymi słowami. To w pełni oddaje hasło kampanii: “dare to be tender”, czyli “odważ się być czułym”. To zdecydowanie ambient marketing z pozytywnym wydźwiękiem. 

Milka - ostatni kawałek - zobacz film

Carrie

Kolejny przykład doskonałej kampanii, wykorzystującej ambient marketing, promującej film za pomocą żartu. Bezpośrednie nawiązanie do filmu Carrie (remake’u klasyku z 1976 roku) plus autentyczne przerażenie na twarzach mimowolnych uczestników akcji to przepis na sukces.

Warto zwrócić uwagę, że tutaj sama akcja miała zaledwie kilkudziesięciu bezpośrednich odbiorców - klientów kawiarni. Marketing szeptany, czyli przekazywanie informacji z ust do ust, zapewnił zapewne maksymalnie tysiąc dodatkowych ludzi, którzy dowiedzieli się o filmie. Twórcy celowali jednak w co innego - chodziło o stworzenie zabawnego filmiku, który obejrzą miliony w internecie. I to się udało, gdyż obecnie licznik wyświetleń pokazuje ponad 56 milionów!  

Telekinetic Cofee Shop Surprise - zobacz film

Radio Ghosts

Myśleliście, że kawał z diabolicznym dzieckiem był przerażający? To fraszka w porównaniu z niemiecką kampanią społeczną o nazwie Radio Ghosts (Duchy z radia). W miejscach śmiertelnych wypadków ustawiono nadajniki, które emitowały do odbiorników radiowych przejeżdżających w pobliżu kierowców historie zmarłych tam osób. Najbardziej mrożące krew w żyłach jest to, że były one opowiadane… w pierwszej osobie. Tak jakby duch zabitego przekazywał żyjącym przestrogę. Brrr…

Radio Ghosts - zobacz film

Ambient marketing w Polsce

Dog in the Fog

Akcja nastawiona stricte na szum medialny. Przed wejściem na rynek marki piwa Dog in the Fog na ulicach miast pojawiali się przechodnie wyprowadzający na smyczach…niewidzialne psy. Obserwatorzy byli zdezorientowani, podobnie jak media, które bez żadnej zachęty ze strony marketingowców same publikowały informacje o tajemniczych spacerowiczach. Dopiero później, gdy szum medialny rozkręcił się na dobre, ujawniono prawdziwy cel akcji.

Kapslove Walentynki

Każdy z nas kojarzy charakterystyczne kapsle z napisami z napojów marki Tymbark. Pod niektórymi z nich można znaleźć romantyczne teksty - praktyka pokazała, że to fajny sposób wyrażania uczuć. Agencja marketingowa odpowiedzialna za Kapslove Walentynki to wykorzystała, ustawiając 14 lutego w polskich miastach różne instalacje (np. serca, strzały amora), z których każdy mógł wziąć sobie specjalny magnetyczny kapsel z miłosnym wyznaniem i podarować go ukochanej osobie. Takie proste, a takie doskonałe!

Kapslove Walentynki - zobacz film

Rekuperator Volkswagena

W Gdańsku, Poznaniu i Toruniu stanęły Rekuperatory - maszyny, które nagradzają ludzi za wrzucanie do ich środka psich kup. Każdy za ten proekologiczny czyn dostanie brawa, a niektórzy szczęśliwcy mogą wygrać piłki dla swoich czworonogów. Te niecodzienne urządzenia to efekt burzy mózgów społeczności zebranych dzięki akcji Think Blue marki Volkswagen, której celem jest promocja przyjaznych dla otoczenia i planety postaw. Świetny przykład połączenia takich elementów jak ambient marketing oraz ideały CSR, czyli Społeczna Odpowiedzialność Biznesu.

Przyszło świeże

Akcja promocyjna odnowionego sklepu IKEA na warszawskim Targówku. Idea bardzo prosta i zarazem chwytliwa - ozdobienie trawą i kwiatami rozmaitych obiektów, takich jak samochód czy kanapa, dało efekt świeżości i bliskości z naturą. Na ulicach stanęły też trójwymiarowe billboardy, wzbogacone o prawdziwe rośliny. Rozdawano też ulotki z nasionkami rozmaitych kwiatów. Trudno o trafniejszą metaforę świeżości!

IKEA Przyszło świeże

ING: Internetowi mają lepiej

Znany bank udostępnił plażowiczom darmowy dostęp do Wi-fi, a także ustawił specjalne słupy reklamowe, z których każdy mógł sobie zeskanować kod QR i uzyskać przydatne informacje np. na temat okolicznych atrakcji.

Bardzo ciekawa akcja, trafiająca do dziesiątek tysięcy urlopowiczów na polskich plażach. Spójna z przekazem kampanii marki - chodzi o pokazanie, że osoby korzystające z internetu “mają lepiej”. Darmowy internet i fajne informacje zaś przyczyniły się do budowy pozytywnego wizerunku marki.