Poradnik Przedsiębiorcy

Infografika skuteczną metodą przyciągania uwagi

W reklamie wykorzystujemy wiele elementów, które mają na celu jej wzbogacenie oraz przyciągnięcie uwagi odbiorców. Słowem, staramy się przekazać istotne informacje, wzbudzić emocje i zaskoczyć. Obraz może być uzupełnieniem słów, ale również nośnikiem pewnych informacji. Według badania to reklamy oparte na grafice cieszą się większą popularnością i pozostają w pamięci odbiorcy na dłużej. Odpowiednio zaprojektowana reklama powinna jednak zawierać zarówno słowo, jak i obraz. Należy zwrócić uwagę na ich kompatybilność oraz kontekstowość. Aby klient zatrzymał wzrok na naszej reklamie, musi przedstawiać ona coś, co go interesuje lub być ciekawa i zaskakująca. Coraz bardziej popularna w marketingu i reklamie staje się infografika. Co to właściwie jest, jak to działa, jak wykorzystać jej potencjał?

Na początku należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest infografika. W skrócie mówiąc jest to wizualizacja informacji, połączenie słowa z obrazem. Nie istnieją one jednak oddzielnie, są ze sobą ściśle połączone w formie diagramu czy statystyki. Nie musi ona jednak opierać się tylko i wyłącznie na przekazaniu odpowiednich danych, doskonale sprawdza się w przypadku promowania marki oraz reklamowaniu konkretnych produktów ze wszystkich dziedzin. Dzięki infografice możesz przekazać istotną informację w ciekawy i interesujący sposób. Trudne do zrozumienia treści z pewnością zostaną łatwiej zrozumiane, a co najważniejsze zapamiętane.

Infografika - rodzaje

Z pewnością spotkałeś się z nią już nie jeden raz, ponieważ infografiki otaczają nas z każdej strony ze względu na swoją skuteczność. Są bardzo ważnym elementem reklamy, ale wymagają od nas dużej kreatywności. Jest to prosty sposób przekazania bogatej treści. Infografika nie ogranicza się tylko i wyłącznie do prezentowania diagramów, każda bazuje na przekazaniu innej informacji, jak również na sposobie wizualizacji.

  • Umieść reklamowany produkt w centrum. W sprzedaży internetowej zależy nam na dotarciu z ofertą do jak największej liczby klientów oraz przekonaniu ich o jej wyjątkowości. Niekiedy przy pomocy reklamy chcemy zwiększyć naszą popularnością, a innym razem staramy się zaprezentować produkt, który chcemy sprzedać. Na skuteczność reklamy wpływa przede wszystkim sposób jej przedstawienia. Infografika może służyć do zareklamowania określonego produktu w ciekawy i interesujący sposób. Koncentrujemy się w tej sytuacji tylko na cechach i korzyściach, płynących z korzystania z reklamowanego artykuły.

  • Rozwiązanie zagadki. Infografika może również odpowiadać na trudne pytania, dotyczące sposobu działania danego produktu lub jego wykorzystania. Trudne do przekazania treści mogą być zwizualizowane. W ten sposób odbiorca nie zostanie obciążony długim tekstem, którego czytanie nierzadko jest męczące i zostaje pomijane.

Infografika - jak ją zbudować krok po kroku?

  • Opowiedz historię swojej firmy, pokaż klientom, jak na przestrzeni lat się rozwinęła, jakie były jej początki. Podzielisz się z nimi cenną informacją i wzbudzisz ich zaufanie. Może to być doskonała reklama Twojej firmy oraz zwrócenie uwagi na stałe doskonalenie i wykorzystywanie na każdej płaszczyźnie jej potencjału.

  • Używaj porównań. Warto również zestawić ze sobą dwie rzeczy, które pokażą kontrast między nimi i uwydatnią pozytywne cechy Twojego produktu lub firmy. Nie musisz od razu podawać nazw Twoich konkurencyjnych firm. Możesz to zrobić na zasadzie „ja-inni”. Porównanie doskonale oddziałuje na odbiorców. Infografika w takiej formie, nie służy tylko pokazaniu swojego produktu na tle innych. Warto również zastosować ją do pokazania różnicy w obrębie towaru ze swojej oferty. To ułatwi wybór Twoim klientom.

 Infografika - jak ją stworzyć?

  • Dane statystyczne są bardzo często wykorzystywanym elementem infografiki. Tutaj chodzi przede wszystkim o pokazanie zmian lub zaprezentowania danych. Rola liczb w reklamie jest bardzo istotna, sami odbiorcy wskazują na ich skuteczność. Dobrze jest więc użyć danych, dotyczących Twojej sprzedaży, popularności, produktów czy częstotliwości odwiedzania Twojej strony. Są to informacje mogą uwydatnić Twoją istotną rolę w branży w oczach klienta.

  • Doskonałym chwytem marketingowym jest pokazanie odbiorcy, jak dany produkt powstał. To z pewnością wzbudzi duże zainteresowanie Twoich potencjalnych klientów. Zdradzasz im pewien sekret, uchylasz rąbek tajemnicy. Co to oznacza? To, że darzysz klientów zaufaniem oraz sympatią. Oni mogą Ci się odwdzięczyć tym samym.

Infografika - rodzaje

Elementy infografiki

Infografika ma za zadanie, przede wszystkim dostarczanie informacji. Nie jest to zwykła forma reklamy, która ma zachęcić do skorzystania z danej oferty, zapoznania się z asortymentem sklepu internetowego lub zakupu produktu. Stawia ona raczej na pokazanie tego, co istotne, ważne i cenne.

  • Jednym z elementów infografiki jest więc TEKST-INFORMACJA. Nie zawsze jest dominującym elementem, niekiedy tylko wzbogaca całość. Warto jednak poświęcić szczególną uwagę stworzeniu merytorycznego i spójnego tekstu, który nie będzie przeładowany specjalistycznym słownictwem i zostanie szybko i na długi czas zapamiętany.
  • Niezwykle istotna w infografice jest GRAFIKA-OBRAZ. Większość danych jest zazwyczaj wizualizowana, ze względu na to, że na odbiorcę skuteczniej oddziałuje obraz niż słowo. Poprzez odpowiednio dobraną i stworzoną grafikę możemy przekazać więcej, niż długą informacją, którą w formie tekstu zawieramy na kilku stronach. Pamiętajmy, że jesteśmy ludźmi myślącymi, którzy sami potrafią wyciągać pewne wnioski i uzupełniać istniejące już treści.

Nie zapominajmy, że całość musi być spójna i opowiadać pewną historię. W infografice nie możemy umieścić przypadkowych informacji. Postawmy sobie cel i starajmy się go zrealizować.

Skuteczna infografika - kilka kroków

  1. Na początku był pomysł. Wszystko zaczyna się od tego, co pojawi się w naszej głowie. Musi się zrodzić pewna idea, która zmobilizuje nas do dalszej pracy nad infografiką. Aby stworzyć dobrą grafikę, musimy wiedzieć, co chcemy przy jej pomocy przekazać.

  2. Kolejny etap to zebranie informacji. Musisz wybrać te najistotniejsze, ważne nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla odbiorcy, gdyż to jego uwagę powinniśmy przyciągnąć. Zbierz potrzebne dane i zastanów się, które rzeczywiście są niezbędne.

  3. Projekt - masz już informacje oraz wyznaczone cele, teraz czas na zaprojektowanie infografiki. Ważny jest dobór kolorów, wizualizacje, grafiki, zdjęcia i diagramy. Ich rozmieszczenie również ma wpływ na obiór przekazywanych informacji. Zastanów się, czy ważniejszy jest dla Ciebie tekst czy obraz i co ma być centralnym punktem infografiki.

  4. Ostatni etap jest najważniejszy, ale najtrudniejszy. Po stworzeniu projektu zastanów się, czy właśnie ta infografika realizuje cel, który postawiłeś sobie na początku. Jeżeli masz wątpliwości, ponownie zastanów się, jak należy ją zmienić.

Przydatne podczas tworzenia infografiki

Istnieje szereg programów, które pomogą Ci stworzyć skuteczną i oryginalną infografikę. Warto jest się im bliżej przyjrzeć i poznać ich możliwości - atutem jednych jest nieskomplikowana obsługa, inne z kolei posiadają wiele przydatnych narzędzi.

  • Piktochart - dzięki temu programowi możemy stworzyć infografikę, wykorzystując gotowe szablony, posegregowane według kategorii. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla początkujących grafików oraz osób, które nie mają zmysłu artystycznego. Naszym zadaniem jest tylko wybrać dane, które chcemy umieścić w projekcie, a następnie szablon.

  • Easel.ly - w tej aplikacji przebieg tworzenia infografiki odbywa się w pewnych etapach. Na początku musimy wybrać interesujące nas tło, a następnie elementy, które na nim umieścimy. Są one pogrupowane tematycznie, co ułatwia znalezienie tych właściwych. Oprócz obrazu możemy zawrzeć w naszym projekcie również tekst. W Easel.ly nie ma funkcji tworzenia wykresów i diagramów, dlatego aplikacja sprawdza się przede wszystkim w prezentowaniu konkretnych produktów i ogólnej idei tematu.

  • Ifogr.am - aby móc korzystać z tej aplikacji, musimy posiadać konto na Google+ lub Facebooku. W wersji darmowej mamy do wykorzystania 6 szablonów, na bazie których tworzymy własny projekt, uzupełniając go o konkretne dane. Mamy możliwość umieszczania gotowych map, diagramów, ikon, statystyk, tekstu, obrazu i wideo. Jednak by zapisać projekt, musimy wykupić wersję Pro. Gotową grafikę możemy umieścić na naszym koncie na portalach społecznościowych, nie możemy jednak zapisać grafiki na pliku.

Infografika narzędziem reklamy

  • grafika to element reklamy, który przyciąga wzrok i pozwala skupić uwagę klienta na dłużej niż w przypadku tekstu. Jest lubiana przez odbiorców forma, dlatego warto z niej jak najczęściej korzystać.

  • Infografika zwiększa znajomość marki oraz dostarcza informacji o ofercie i firmie. Z jej pomocą można znacznie powiększyć grono klientów swojej firmy.

  • Poprzez umieszczanie ważnych informacji na swojej infografice umacniasz swój status eksperta. Pokaż, że nie jesteś tylko przedsiębiorcą, ale również znasz się na branży, w której pracujesz. To wzbudza zaufanie klientów i podnosi wiarygodność przedsiębiorcy w ich oczach.

  • Infografika bardzo szybko rozpowszechnia się na portalach społecznościowych. Dzięki temu można zwiększyć zasięg wiadomości o marce i zyskać większą popularność.