Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Biznesowy dress code - o czym warto pamiętać?

Strój jest w biznesie aspektem tak samo ważnym jak szerokie kontakty czy pieniądze. Profesjonalny biznesowy dress code może przynieść nam wiele, a błędy popełnione w tej materii mogą zniszczyć nawet najbardziej oczywisty interes. Jak się zatem ich ustrzec?

Dress code to element savoir-vivre’u zawierający zbiór zasad określających normy stroju w odniesieniu do konkretnych miejsc i sytuacji, w których się znajdziemy, a także regionu świata, kraju, kultury czy chociażby religii. Biznesowy dress code określa przede wszystkim etykietę stroju służbowego bądź ubrania na rozmowę kwalifikacyjną. W polskim słowniku pojęcie to pojawiło się całkiem niedawno, co oczywiście nie znaczy, że wcześniej wygląd i ubiór nie miał w krajowym biznesie żadnego znaczenia.

Odpowiedni dress code zależy od miejsca, w którym pracujemy, funkcji, którą sprawujemy, czy chociażby osób, z którymi się spotykamy. Bez kontekstu spotkania nie ma recepty na idealny strój. Niekiedy idealnie skrojony garnitur będzie atutem, a w innej sytuacji może okazać się modowym faux pas.

Jak ubierać się w biznesie?

W tym przypadku liczy się przede wszystkim elegancja, która wiąże się z wyczuciem i prostotą, a niekoniecznie metkami najlepszych marek oraz drogimi dodatkami. Przesadny "szpan" na tym polu może dużo bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Strój nie powinien być wyznacznikiem naszej zamożności, a schludności i szacunku do osób, z którymi się spotykamy. Najważniejsze jest zatem, żeby absolutnie zawsze był czysty i świeży. Nie powinien mieć żadnych zaciągnięć, plam czy dziur. Koszula powinna być idealnie wyprasowana, a dodatki dobrane ze szczegółowością i gustem. Wpływ na stylizację biznesową ma też jej odpowiednia długość i wielkość, odpowiednie zestawienie kolorów i deseni oraz późniejszy sposób noszenia.

O czym powinien pamiętać mężczyzna?

W tym przypadku teoretycznie wszystko jest proste. Podstawowym i właściwie jedynym wyborem stroju biznesowego jest bowiem dobrze skrojony garnitur. Wybór tego odpowiedniego wcale nie jest zadaniem tak banalnym, jak mogłoby się to wydawać. Priorytetem jest przede wszystkim, aby nie był on za mały bądź workowaty. Modne są obecnie komplety slim, które odpowiednio podkreślają naszą sylwetkę. Ważne też są rękawy - nie powinny być za długie (dobrze, aby zakrywały nadgarstki), tak aby odkrywały mankiet na minimum 1,5 centymetra. Priorytet to koszula z długimi rękawami (nawet jeśli mielibyśmy je podwinąć). Lepiej, aby nie była biała (taki kolor zarezerwowany jest raczej na okazje typu chrzest czy pogrzeb). Marynarka powinna być zapięta na jeden guzik. Ważne także, aby nie nosić nic w jej kieszonkach. Dopuszczalne jest to tylko w górnej kieszonce i tam możemy nosić wyłącznie butonierkę - nigdy wizytówki czy długopis. Kolor naszego stroju powinien być ciemny (najciemniejszy element naszego stroju), ale nie czarny - ten poświęcony jest na wyjścia wieczorne. Bardzo ważną kwestią jest oczywiście krawat. Idealnie, żeby pasował do naszej koszuli (najjaśniejszy element) i był zawiązany tak, by kończył się na wysokości paska. Zrezygnujmy z krzykliwych kolorów i wyzywających deseni. Skarpetki powinny być w kolorze butów (najlepiej czarne) i paska oraz być na tyle długie, aby w żadnej sytuacji nie odkrywać łydek.

O czym powinna pamiętać kobieta?

Jak to często bywa, w przypadku kobiecego stroju wybór jest dużo większy, co przy okazji powoduje więcej problemów. Bizneswoman może ubrać się zarówno w garsonkę, jak i kombinacje marynarek ze spódnicami, spodniami oraz sukienkami - odpowiedni dobór tych elementów może być trudny. Co jest ważne? Przede wszystkim dobór kolorów - powinniśmy wystrzegać się czerni (ta tylko na wieczór), ale mimo wszystko zachowywać powściągliwość i nie inwestować w krzykliwe barwy. Tak jak u mężczyzn priorytetem jest odpowiedni rozmiar i długość. Jeśli nasz kostium wymaga dobrania koszuli, wybierzmy pastelowe odcienie, które będą pasować do naszej karnacji. Przy zapiętej marynarce możemy założyć także gładki top. Rękawy marynarki nigdy nie powinny być krótsze niż do łokcia. Nawet latem warto założyć cienkie rajstopy lub pończochy, a szpilki powinny zakrywać palce i nie być wyższe niż 7 centymetrów. Bardzo ważne w wyglądzie kobiety są oczywiście dodatki: biżuteria, torebka oraz dobry makijaż. Istotne, aby nie przesadzić i dopasować je według jednej wcześniej ustalonej koncepcji.

Biznesowy dress code - najczęstsze błędy

Do najczęstszych błędów w biznesowym dress codzie mężczyzn zalicza się zakładanie koszul z krótkim rękawem do garnituru. Jeśli w dodatku do wspomnianego kompletu dodamy krawat, będzie już bardzo źle, a jeśli będzie on jeszcze w dodatku za długi bądź za krótki - fatalnie. Absolutnie nigdy nie powinniśmy zakładać też kamizelek. Ostatni guzik w marynarce powinien być zawsze odpięty (wyjątkami są marynarki z jednym guzikiem lub dwurzędowe). Kiedy stoimy, marynarka powinna być zapięta, kiedy siadamy - całkowicie odpięta. W przypadku kobiet błędów może być równie dużo. Brak rajstop lub źle dobrane pończochy należą do tych najczęściej spotykanych. Oprócz tego buty, które odsłaniają palce albo pięty, zbyt mały rozmiar ubrania czy widoczna bielizna to kolejne grzechy bizneswoman, które widujemy niezwykle często. Niewskazany jest także ostry makijaż i wzorki na paznokciach oraz zbyt duża liczba biżuterii i dodatków.

Ubiór może wpłynąć na nasz odbiór i szacunek, którym zostaniemy obdarzeni (bądź nie) przez naszych pracowników i kontrahentów. Wystarczy zapamiętać jedynie kilka prostych wskazówek i porad, aby wypaść na tym tle odpowiednio i tym samym pomóc sobie w biznesie.