Jak zaprojektować wizytówkę? Praktyczne porady

Wizytówki stanowią pewnego rodzaju przedłużeniem osobowości, ale są także często wykorzystywane jako reklama. Osoby zajmujące znaczące stanowisko powinny ją mieć -  przede wszystkim specjaliści, dyrektorzy czy managerowie. W dzisiejszym artykule pokażemy jak zaprojektować wizytówkę. Podpowiemy również co musi zawierać poprawnie przygotowana wizytówka.

Jak zaprojektować wizytówkę? 

Przygotowanie dobrej wizytówki nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Proces ten wymaga sporego nakładu pracy i doświadczenia, dlatego warto zlecić to zadanie grafikowi. Nawet jeżeli mamy doświadczenie i zdolności manualne, mimo wszystko musimy wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę.

Co powinna zawierać wizytówka?

Projektowanie wizytówki należy rozpocząć od wyboru odpowiedniego oprogramowania, może to być Photoshop, Illustrator bądź CorelDrow, na którym się dziś skupimy. Program jest stosunkowo niedrogi i w zupełności wystarczający na potrzeby zaprojektowania wizytówki. Oczywiście można korzystać również z darmowych alternatywach, takich jak GIMP. Program polecany jest osobom, które grafiką zajmują się hobbystycznie bądź “z doskoku”.

Absolutnym minimum, jeśli chodzi o zawartość wizytówki, jest:

  • imię i nazwisko właściciela wizytówki,
  • zajmowane stanowisko,
  • nazwa firmy,
  • logo firmy,
  • dane adresowe - są wymogiem koniecznym, jeżeli chcemy zapraszać klientów do siedziby firmy,
  • dane kontaktowe - adres e-mail, numer telefonu i strona internetowa.

 jak zaprojektować wizytówkę

Wizytówka godna uwagi

Gdy już wiemy, co musi zawierać wizytówka, należy się zastanowić nad tym, jaka powinna być. Danymi widniejącymi na małej tekturce trudno jest się wybić, dlatego należy zadbać o to, by projekt przyciągał uwagę.

Każda wizytówka powinna również nawiązywać do systemu identyfikacji wizualnej firmy. Kluczowe są kolory i elementy graficzne, a nawet czcionka czy marginesy. W przypadku, gdy firma posiada księgę znaków - warto do niej zajrzeć jeszcze przed tworzeniem projektu.

Oryginalność

Przy projekcie wizytówki liczy się przede wszystkim pomysł. Oczywiście istnieją cechy charakterystyczne, których absolutnie nie należy zmieniać, jak chociażby rozmiar wizytówki. Jednak cała reszta daje wiele możliwości wykazania się kreatywnością. Projekt może na przykład nawiązywać do branży, w jakiej pracujemy, może być wykonany z nietypowego materiału, ruchomy, przezroczysty bądź niezwykle designerski. Najważniejsza jest oryginalność. Nie powielajmy wizytówek podejrzanych u konkurencji.

Przejrzystość

Kluczem do sukcesu jest czytelność. Jeżeli wizytówka zawiera nadmiar informacji, stanie się toporna i niemiła do oka. Rzeczy, które charakteryzuje przejrzystość, są o wiele łatwiej zapamiętywane.

Atrakcyjność

Wizytówka, by przykuwała uwagę, musi być po prostu ładna. Jej aspekt wizualny ma ogromny wpływ na to, jak będzie postrzegana przez innych. Na tę cechę składa się jeszcze kilka innych rzeczy, poczynając od czcionki, poprzez kolory i na grafice kończąc. Wszystko musi być spójne i ukazane w ciekawy sposób.

Wizytówka na etapie projektu

Rozmiar

Pierwszą rzeczą, jaką należy ustalić, rozpoczynając pracę nad projektem, jest rozmiar. Wizytówka może mieć również wymiary, jednak standardowo przyjmuje się 90x50 mm. Są to parametry idealnie dostosowane do wizytownika.

Spady

Kolejną ważną kwestią są tzw. spady (odstępy od krawędzi wizytówki). Źle przygotowany margines może spowodować ucięcie jakiś kluczowych szczegółów, dlatego warto wziąć to pod uwagę przy oddawaniu projektu do drukarni. Z góry można założyć, że 5 mm marginesu z każdej strony powinno w zupełności wystarczyć, jednak wiele firm zajmujących się wydrukiem ustala swoje parametry, należy więc dopytać o ewentualnie wymagane wymiary spadów.

Treść

Należy ją prawidłowo rozmieścić na projekcie, tak by była czytelna i przejrzysta. Ważne jest zachowanie umiaru w przekazie. Wizytówka powinna zawierać najistotniejsze dane, po szczegóły zapraszamy do kontaktu. Treść i jej rozmieszczenie musi być również dostosowana do grafiki i logo znajdujących się na wizytówce.

Czcionka

Wybór czcionki jest równie istotnym elementem projektu. Przede wszystkim dlatego, że powinna być ona spójna z logo. Wizytówka nie powinna również posiadać zbyt dużych i zbyt ozdobnych fontów, a także nadmiaru kolorów.

Liczba stron

Jeśli wystąpi zapotrzebowanie na dodanie dużej ilości tekstu na wizytówce, warto rozważyć zagospodarowanie przestrzeni, która znajduje się na drugiej stronie. Wizytówka zazwyczaj projektowana jest w formie jednostronnej, jednak wykorzystanie powierzchni z tyłu jest bardzo dobrym rozwiązaniem na dodatkową treść, grafikę, czy choćby mapę dojazdu do firmy.

Pion/poziom

Mniej typowym rozwiązaniem jest wizytówka w pionie, jednak świetnie sprawdzi się w celu wyróżnienia. Oryginalne wizytówki zapadają w pamięć, a dodatkowo mogą okazać się świetną alternatywą przy geometrycznym logo czy punktowaniu treści.

Układ

Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem na wizytówce powinno być logo. Kolejne jest imię, nazwisko oraz obejmowane stanowisko. Następnie pozostałe dane kontaktowe czy adresowe.

Rozmieszczenie

Zazwyczaj logo umieszczane jest w lewym górnym rogu wizytówki ze względu na przyzwyczajenie do czytania od strony lewej do prawej. Przy projekcie samego logo warto zastanowić się na hasłem firmowym, które następnie można wykorzystać i umieścić na wizytówce. Dzięki sloganowi osoby, które biorą wizytówkę, od razu wiedzą, czym dana firma się zajmuje.

Grafika

Przygotowując wizytówkę, jeszcze na etapie projektu należy zwrócić szczególną uwagę na dodawane elementy graficzne czy zdjęcia. Są to szczegóły, które - mogłoby się wydawać - nie mają większego znaczenia, jednak przykuwają uwagę.

Druk próbny

Jeśli posiadasz w domu drukarkę, nawet najprostszą, warto przed oddaniem czegokolwiek do druku, wydrukować projekt u siebie. Celem tego jest przede wszystkim sprawdzenie wymiarów, czy wszystkie elementy są odpowiednio rozmieszczone, czy czcionka nie jest za mała bądź za duża. Monitor komputera i papier dają zupełnie różne efekty, jeśli zależy ci na poprawnie wykonanej wizytówce, warto to zrobić.

Krzywe

Po naniesieniu wszelkich poprawek, ostateczną wersję pliku należy zamienić na krzywe, które opisują obraz zgodnie z jego geometrycznymi charakterystykami. Zmiana ta dotyczy przede wszystkim tekstu, by ten nie uległ przekształceniu. Drukarnia może nie posiadać danej czcionki, a ta następnie zmieni się na standardową narzuconą przez system. Zmieniając treść na krzywe, otrzymamy wydruk w pełni zgodny z projektem widocznym na monitorze komputera.

Paleta barw

W zależności do przeznaczenia projektu, musimy określić, z jakiej palety barw chcemy korzystać. Pliki przeznaczone do internetu powinny być w RGB, natomiast wszelkie wydruki przygotowujemy pod CMYK. Wyboru palety barw w programie graficznym dokonujemy albo na początku, albo pod sam koniec, tuż przed zapisaniem i zmienieniem formatu pliku. Pliki w CMYK-u wysłane do drukarni nie zmienią swoich barw przy wydruku. W innym przypadku kolory mogą ulec zniekształceniu. Tym bardziej, że monitor komputera wyświetla obrazy w trybie RGB, druk natomiast wykonywany jest w trybie CMYK, przez co wygląd wizytówki po wydruku może być zupełnie niespójny z tym, co widzieliśmy na monitorze komputera.

Jakość

Dobra wizytówka to nie tylko ładna wizytówka, ważna jest jej jakość. Powinna być wydrukowana na twardym, dobrej jakości papierze, minimum 300-350 g/m2.

Format

Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać przed wysłaniem pliku do drukarni, jest zmiana formatu. Z reguły drukarnie wymagają dostarczenia pliku w formacie PDF bądź TIFF. Tak przygotowany plik gwarantuje nam dobry wydruk.

Projektując wizytówkę, najważniejsze jest, by dobrze zagospodarować dość niewielką przestrzeń, która musi być spójna graficznie. Wizytówka powinna być prosta, schludna i elegancka. Podstawą jest przekazanie klientowi w prosty i szybki sposób niezbędnych informacji o nas.