Co należy zrobić, kiedy dopada nas bezsenność?

Przewracasz się co chwilę, kręcisz, spoglądasz na zegarek, liczysz godziny, które pozostały ci do wstania, jesteś coraz bardziej zestresowany, nie możesz zasnąć, chociaż bardzo chcesz, a kolejny dzień to walka z samym sobą i tylko jedno marzenie: wrócić do domu i położyć się spać. Z pewnością wielu z nas doskonale zna ten scenariusz. Wystarczy zapytać swoich znajomych, czy się wysypiają. Być może cierpisz na bezsenność? Zapewne wielu z nich narzeka na niedospanie lub kiepski sen. Nie jest to nic przyjemnego, w końcu każdy chce być wypoczęty i dobrze się czuć. Co robić w przypadku bezsennej nocy? Jak się przed nią ustrzec? I co może ją powodować?

Bezsenność – co robi z naszym organizmem?

Oczywiście zbyt mała ilość snu nie wpływa dobrze na nasz organizm i sprawia, że nie funkcjonuje on prawidłowo. Oprócz tego, że po prostu czujemy się źle, może boleć nas głowa, jesteśmy osłabieni i nasz humor, delikatnie mówiąc, nie jest najlepszy, niedospanie powoduje inne nieprzyjemne reakcje.

Pamięć i koncentracja nie będą działać na pełnych obrotach po bezsennej nocy. Po pewnym czasie łapiemy się na tym, że co chwilę opadają nam powieki i myślami jesteśmy zupełnie w innym miejscu, niż się obecnie znajdujemy. Niewyspanie powoduje, że skupienie się na pracy czy zajęciach jest niezwykle trudne.

Ludzie, którzy mało śpią, mają obniżoną odporność. Przez to są bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju infekcje niż osoby wypoczęte. To szczególnie daje się we znaki właśnie zimą, kiedy łatwiej o przeziębienie.

Poza tym tryb sowy może sprawiać, że podjadamy w nocy tuż przed snem. Jak wiadomo, w takim przypadku bardzo szybko można postarać się o dodatkowe kilogramy. Poza tym zaburzony rytm dnia zaburza też pracę hormonów odpowiedzialnych za nasz apetyt – może go zwiększyć. Jeżeli chcemy się odchudzić, pamiętajmy o zdrowym śnie.

Co może powodować bezsenność?

Jeżeli zdarzają się u ciebie nieprzespane noce, zanim zdecydujesz się na lekarstwa i wizytę u specjalisty, sprawdź, czy nie przyczyniasz się do takiego stanu rzeczy.

Przede wszystkim pamiętaj, że elektronika zaburza spokojny sen. Niebieskie ekrany oszukują organizm, który myśli, że jest już świt. Dlatego też warto zrezygnować ze sprawdzania poczty, pisania SMS-ów czy oglądania filmów przed snem. Najlepiej przed zaśnięciem spróbować odciąć się od technologii na 2-3 godziny.

Bezsenność może też być spowodowana zbyt wysoką temperaturą w pomieszczeniu. Sprawdzajmy ją przed położeniem się do łóżka. Najlepiej zasypia się w ok. 20 st. C, w przewietrzonym miejscu.

Bezsenność może również być spowodowana traktowaniem łóżka jako miejsca, w którym robi się właściwie wszystko. Chodzi o to, że ta część naszej sypialni powinna nam służyć przede wszystkim do spania. Jeżeli na nim pracujemy, spędzamy wolny czas, leżymy godzinami, nasz mózg nie będzie traktował go jak miejsca, w którym ma przygotować się do snu.

Oczywiście tzw. biała noc może być powodowana stresem, przykładowo kiedy wiesz, że musisz wstać wcześnie rano, bo masz ważne spotkanie. Często wówczas analizujesz je, denerwujesz się i nie możesz zasnąć.

Pamiętaj jednak, że powtarzające się zaburzenia snu mogą być jednym z objawów depresji lub nerwicy, a także nieprawidłowego poziomu melatoniny. Jeżeli bezsenne noce nie są jednorazowym przypadkiem, musisz wybrać się do specjalisty.

Bezsenność – jak się jej pozbyć? 

Zadbaj o to, by twoja sypialnia była tylko sypialnią. Jeżeli tylko masz taką możliwość, zrezygnuj z elektroniki, stosuj przyciemnione światło, nie spędzaj w łóżku dużo czasu. Nawet kiedy nie możesz zasnąć, nie zmuszaj się na siłę, wyjdź z łóżka, usiądź w innym miejscu, poczytaj, zmęcz oczy. Najgorszym co możesz zrobić w takiej sytuacji, jest ciągłe spoglądanie na zegarek i męczące przewracanie się z boku na bok. Kiedy poczujesz zmęczenie, zgaś światła i wróć do łóżka.

Jeżeli wiesz, że czeka cię stresujący dzień, a przed nim najpewniej bezsenna noc – wypij zioła uspokajające przed położeniem się. Idealna w tym przypadku będzie melisa. Możesz również wziąć ziołową tabletkę na sen.

Nie jedz na krótko przed snem. Staraj się, aby ostatni posiłek spożyć ok. 3 godziny przed pójściem spać, najlepiej coś lekkiego. Nie sięgaj też wieczorem po kawę czy inne napoje, które zawierają kofeinę.

Przewietrz pokój i przykręć kaloryfery, jeżeli w pomieszczeniach jest za ciepło. Kiedy zrobi się nieco chłodniej, z pewnością łatwiej będzie ci zasnąć. Nie zapominaj też, jak ważny jest wygodny materac. Jeżeli nie będziesz mógł się dobrze ułożyć, rano z pewnością nie obudzisz się wypoczęty.

Spróbuj ustalić sobie wieczorną rutynę. Przykładowo wyłącz wszystkie urządzenia ok. 20.00, poczytaj, porozmawiaj z bliskimi, zrób coś, co nie jest związane z technologią. Kładź się mniej więcej o tej samej porze. Takie rytuały również mogą ułatwić zasypianie.

Staraj się poświęcić nieco czasu na aktywność fizyczną w trakcie dnia. Jeżeli się zmęczysz, organizm zacznie domagać się snu.

Jeśli lubisz spać w dzień, nie przesypiaj kilku godzin. Regeneracyjna drzemka powinna trwać ok. 30 minut. Dłuższy czas wcale nie pomoże – wręcz przeciwnie – sprawi, że w nocy będziesz mieć problemy ze snem.

Bezsenne noce zdarzają się niemal każdemu, są powodowane wieloma czynnikami, dlatego też zanim wybierzemy się do specjalisty, upewnijmy się, że brak snu nie jest naszą winą. Być może sami będziemy mogli wyeliminować szkodzące nam czynniki. Pamiętajmy jednak, że jeżeli taki stan utrzymuje się dłużej, nie powinniśmy tego ignorować. Sen jest bardzo ważny, a wyspany człowiek - zdrowszy i szczęśliwszy.