0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Czym jest i na czym polega outsourcing?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Rozrastająca się firma oznacza coraz więcej elementów, nad którymi trzeba zapanować. Czasem warto zastanowić się nad oddaniem części obowiązków profesjonalnej firmie zewnętrznej - czyli zainwestować w tzw. outsourcing. Czym on jest i dlaczego warto się nad nim zastanowić? Omawiamy!

Outsourcing - definicja i charakterystyka

Nazwa outsouricng jest skrótem stworzonym z trzech angielskich słów - outside-resource-using, czyli wykorzystywanie źródeł zewnętrznych. W praktyce outsourcing to przejęcie przez specjalistyczną w danej dziedzinie firmę części obowiązków innego podmiotu, na podstawie zawartej wcześniej umowy.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje outsourcingu – kontraktowy (zewnętrzny) i kapitałowy (wewnętrzny). Można również wyróżnić tzw. outsourcing pracowniczy. W tym przypadku chodzi o „zatrudnienie” pracownika z firmy outsourcingowej lub agencji zatrudnienia, który został oddelegowany do wykonania określonego zadania.

Outsourcing jest spotykany najczęściej w takich dziedzinach jak księgowość, audyt, szkolenia, zaopatrzenie, administracja kadrowa czy IT. Oczywiście nie jest to ograniczona lista możliwości, w których taki sposób zarządzania może się sprawdzić.

Dlaczego outsourcing jest wart uwagi? 

Przede wszystkim, w przypadku dużego, rozwijającego się przedsiębiorstwa pozwala on na skupienie uwagi na głównych celach i zadaniach firmy, dzięki złożeniu czynności niezbędnych do utrzymania firmy w ręce specjalistów. Ponadto, występuje tu znaczna redukcja kosztów - nie ma potrzeby zatrudniania i doszkalania własnej specjalistycznej kadry ani też inwestowania w bazę techniczną, niezbędną do prowadzenia np. księgowości czy zaopatrzenia. Outsourcing to także odciążenie - scedowanie pewnej ilości obowiązków na eksperta z zewnątrz pozostawia więcej czasu na sprawy firmy, którymi mogą zajmować się tylko jej wewnętrzni pracownicy.

Można się jednakże spotkać z opinią, że takie korzystanie z zewnętrznych źródeł może być ryzykowne - niezbędne jest przecież udostępnienie firmie zewnętrznej własnej bazy danych, listy klientów czy kontrahentów, itp. Rzeczywiście jest to prawda, dlatego też przed zdecydowaniem się na konkretnego specjalistę należy dokładnie sprawdzić, czy rzeczywiście oferują on najwyższą jakość usług i jakie są opinie poprzednich partnerów. Warto także doskonale przygotować umowę, tak aby mieć pewność, że usługa zostanie wykonana zgodnie z oczekiwaniami.

Warto zwrócić uwagę, że korzystanie z outsourcingu może stanowić zagrożenie np. pojawienia się ukrytych wcześniej kosztów, w tym przypadku aby ich uniknąć kluczowe jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz kontrolowanie jego działań. Wiele firm popełnia bowiem podstawowy błąd — przestaje interesować się ousourcowanym projektem i całkowicie przestaje nad nim panować.

W kwestii umowy przedsiębiorcy powinni zacząć od rozważenia, jakiego rodzaju outsourcingu potrzebują - do wyboru jest bowiem pełny oraz selektywny. Ten pierwszy dotyczy kompleksowej obsługi całego działu firmy, drugi natomiast pozwala określić obszary, które zostaną przekazane firmie zewnętrznej.

Rodzaje outsourcingu

Podstawowy podział outsourcingu odnosi się do miejsca oddelegowania zadań. Wyróżnić można outsourcing kontraktowy zwany także zewnętrznym jak i outsourcing kapitałowy, czyli wewnętrzny.

Outsourcing zewnętrzny polega na zleceniu wykonywania obowiązków zewnętrznemu podmiotowi gospodarczemu. Drugi rodzaj - outsourcing kapitałowy zazwyczaj polega na założeniu tak zwanej spółki- córki. Nowy podmiot w założniu powinien przejąć określony umową obszar działalności firmy.

Tak więc w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo doskonale funkcjonuje, niosąc za sobą znaczący wzrost obowiązków, warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług firmy zewnętrznej. Takie rozwiązanie, odpowiednio przemyślane i przygotowane, z pewnością może przynieść firmie duże korzyści.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów