Dropshipping – obniż koszty logistyczne

Prowadzenie sklepu internetowego wbrew pozorom wiąże się z wieloma kosztami – wykupienie oprogramowania, domeny, hostingu, rozreklamowanie sklepu itp. Dlatego też w miarę możliwości warto zastanowić się, na czym można zaoszczędzić. Okazuje się, że istnieje sposób na obniżenie kosztów logistycznych – związanych m.in. z magazynowaniem towarów i ich transportem.

Sposób ten dotyczy wyboru dostawcy, a właściwie pewnego modelu logistycznego sprzedaży internetowej, który niejako związany jest z wyborem dostawcy. Chodzi tu mianowicie o dropshipping. Poniżej prezentujemy, czym jest i jakie są jego zalety oraz wady.

Dropshipping – krótka definicja

Jak już wyżej zostało nadmienione, dropshipping to pewien model logistyczny sprzedaży internetowej polegający na skróceniu łańcucha dostaw. Towar zamiast iść najpierw do magazynu sprzedawcy, po zamówieniu wędruje od razu do klienta czyli cały proces wysyłki przenoszony jest na dostawcę. Rola sprzedawcy ogranicza się jedynie do pozyskania klientów, gromadzenia od nich zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje zamówienie, wysyłając przesyłkę bezpośrednio do klienta końcowego.

W przypadku dropshippingu sklep zarabia głównie na różnicy między ceną hurtową a detaliczną.

Dostawcy w takim modelu często określają pewne warunki, np. ilość wysłanych miesięcznie przesyłek (może to być np. co najmniej 100 przesyłek), oni obsługują kasę fiskalną oraz zwroty, natomiast naszym zadaniem jest obsługa samego klienta.

Zalety dropshippingu

  1. Przede wszystkim pozbycie się kosztów związanych z magazynem, a co za tym idzie także z jego ochroną, odbiorem towarów, ich składowaniem, wysyłaniem i obsługą zwrotów.
  2. Dropshipping zatem usuwa problem magazynu fizycznego, jednocześnie poszerzając wirtualne zaplecze. Dzięki temu, że nie mamy określonej wielkości magazynu, nie musimy już ograniczać ilości oferowanego towaru na łamach naszego sklepu. Ponadto rzeczowi i kompetentni dostawcy pozwalają nam na wprowadzenie towaru do oferty za pomocą kilku kliknięć. Zatem nie musimy z ich wprowadzeniem czekać do momentu, gdy dotrą one do naszego magazynu. Dzięki temu zabiegowi pozostajemy na bieżąco z wszelkimi nowinkami.
  3. Szybsze dostawy do klienta, bo dostawca już nie wysyła najpierw do nas towaru, a od razu do klienta końcowego. Dzięki czemu klient jest bardziej zadowolony z naszej usługi, bo przecież nikt z nas nie lubi długo czekać na zamówiony produkt.
  4. Ograniczamy ryzyko sprzedaży, nie martwiąc się już, że zostaniemy z pełnym magazynem niesprzedanych towarów. A co za tym idzie – możemy także eksperymentować z różnego rodzaju produktami bez konieczności zamawiania większej ich ilości. Dzięki temu mimowolnie przeprowadzimy własne badania rynku. Dowiemy się, na które produkty jest największy popyt.
  5. Od chwili wyboru dropshippingu mamy więcej czasu na skupienie się na innych aspektach biznesu, np. na marketingu.