Ekspert w swojej dziedzinie - jak nim zostać?

Aby sprzedawać jak najwięcej, nie wystarczy już posiadać dostępu do internetu, wypozycjonować odpowiednio stronę internetową, założyć firmę i czekać na to, aż klienci zaczną zamawiać produkty i usługi. W dobie coraz większej konkurencji zarówno w handlu detalicznym, jak i hurtowym każda osoba posiadająca gotówkę oraz odpowiednią dozę sprytu i smykałkę do biznesu może założyć własny sklep lub hurtownię stacjonarną bądź internetową. Ekspert w danej dziedzinie jest również lepiej postrzegany przez potencjalnych klientów. 

Z tego powodu, aby odnieść sukces, nie można polegać jedynie na tym, że klienci po prostu znajdą nas sami w trakcie poszukiwania określonego produktu. Musisz pamiętać, że obecnie wielu dostawców oferuje doskonałe produkty, które z pewnością mogą konkurować ze sobą pod względem jakości i ceny. Zatem w obliczu ogromnej konkurencji trzeba wyróżnić się i stać się ekspertem, aby móc rozwijać swój biznes.

Ekspert w swojej niszy

Jak twierdzi Brian Tracy, coach i ekspert z dziedziny motywacji i samorozwoju, nie możemy być dobrzy we wszystkim. Jest to związane z brakiem czasu oraz brakiem możliwości, aby zagłębiać się we różne dziedziny. Aby robić bardzo dobrze to, czym pragniemy się zajmować, musimy zdecydować się na rozwój w jednym, wybranym obszarze. Nie da się przecież działać w oparciu o fragmenty wiedzy, które gdzieś kiedyś sobie przyswoiliśmy.

Ta zasada sprawdza się w przypadku życia prywatnego, jak i zawodowego. Sprawia, że dziś mamy fachowców od samochodów, telewizorów, nauczycieli i wykładowców mogących pochwalić się znajomością różnych dziedzin. Oczywiście, w obrębie wyżej wymienionych grup zawodowych istnieją specjalizacje. Nie możemy wiedzieć wszystkiego i dlatego na rynku pracy istnieje ogromne zapotrzebowanie na ludzi, których możemy określić jako ekspertów posiadających głęboką wiedzę na temat szczególnego zagadnienia w obrębie swoich zainteresowań zawodowych.

W czym specjalizuje się ekspert?

Jak mówią eksperci od rozwoju osobistego, w obecnych czasach nie możemy nastawiać się na posiadanie wiedzy ogólnej. Dlatego im więcej wiemy o danym zagadnieniu, tym lepiej dla nas i dla osób, na rzecz których świadczymy usługi. Zastanów się zatem, w czym możesz się specjalizować.

Jak wybrać zakres swojego zainteresowania, aby stać się kimś, kogo można określić jako ekspert? Spróbuj przywołać ogólne zagadnienia, które składają się na twoje produkty albo usługi, które sprzedajesz. Teraz spróbuj spojrzeć na nie oczami swoich klientów. Czy istnieją w nich kwestie, które mogą stanowić źródło problemów? Może jest jakiś element, który stanie się przyczyną zwiększonej ilości kontaktów ze strony klientów?

Kiedy już wybrałeś niszę, zastanów się, w jaki sposób możesz pogłębić swoją wiedzę. Obecnie na rynku istnieje wiele możliwości uczenia się. Mamy środki tradycyjne, jak książki, gazety, szkolenia itp. Możesz również zdecydować się na samodzielne wypróbowanie produktu lub usługi po to, aby „na własnej skórze” przekonać się, w jaki sposób dany wyrób działa i jak można uniknąć awarii. Informacje z pierwszej ręki są niezwykle cenione przez klientów, ponieważ pokazują, jak dużo wiesz o działaniu danego przedmiotu i umiesz zaradzić potencjalnym kłopotom, które mogą pojawić się podczas ich użytkowania. W oczach nabywców staniesz się kimś, do kogo pasuje określenie ekspert, a więc osobą, która może pomóc w uniknięciu problemów.

Co daje wizerunek profesjonalisty?

Pamiętasz stare przysłowie: „Jak cię widzą, tak cię piszą”? Początkowo odnosiło się ono do wyglądu zewnętrznego, nakazując zgodne z normami ubieranie się i zachowanie. Obecnie jego znaczenie można również przypisać do sposobu, w jaki pojmują nas klienci.

Wiele się mówi o tym, że sprzedawcy powinni wykazywać się podstawą ukazującą profesjonalny wizerunek. Oczywiście tyczy się to nie tylko sposobu, w jaki się ubieramy (to z pewnością ważne jest szczególnie w przypadku tych osób, które spotykają się z klientami twarzą w twarz). Powinniśmy również brać pod uwagę nasze zachowanie oraz to, w jaki sposób przedstawiamy zalety oferowanego przez nas towaru i czy potrafimy odpowiedzieć na wszystkie pytania naszego potencjalnego klienta.

Tutaj wracamy zatem do tego, co już zostało wcześniej wspomniane – posiadanie rozległej wiedzy w danej dziedzinie, odpowiednie podejście do klienta oraz nienaganny wizerunek jest tym, co powinno nam pozwolić przyciągnąć nabywców i zatrzymać tych, których już posiadamy.

Jak ekspert przekazuje wiedzę w Internecie?

Wiesz już, że posiadanie głębokiej wiedzy z danej dziedziny jest kluczem do rozwinięcia biznesu. Warto jednak zastanowić się, jak można podzielić się wiedzą z potencjalnymi nabywcami. W przypadku tych ekspertów, którzy bezpośrednio spotykają się ze swoimi klientami, problem wydaje się rozwiązany. Jednakże warto przyjrzeć się, w jaki sposób można dzielić się swoim doświadczeniem w internecie. Będzie to z pewnością przydatne dla każdego eksperta.

Doskonałym pomysłem jest założenie swojego bloga. W pamiętniku internetowym będziesz miał możliwość opisywania swojego doświadczenia w dogodny dla ciebie sposób, dostosowując datę publikacji swoich wpisów na przykład do odpowiedniej godziny lub dnia tygodnia. Zaletą jest to, że treść, którą zamieścisz na blogu, pozostanie. Będziesz miał możliwość odesłania swoich klientów do bloga w przypadku, kiedy z ich strony pojawią się wątpliwości związane z tym, co sprzedajesz. Dodatkowo będziesz mógł zamieszczać na nim również filmiki oraz zdjęcia. To może sprawić, że pokusisz się o stworzenie własnoręcznej instrukcji obsługi danego urządzenia. Musisz pamiętać, że im więcej osób odwiedza twoja stronę, tym bardziej popularna się ona staje. Po jakimś czasie możesz zauważyć, że twoimi klientami zostały osoby, które uprzednio przeczytały twoje wpisy i teraz uważają, że ze względu na posiadaną wiedzę warto zakupić towar u ciebie, a nie u konkurencji.

Szukaj inspiracji w social media

Spróbuj również mediów społecznościowych. Możesz połączyć posiadanego przez siebie bloga z profilem na Facebooku. W ten sposób masz możliwość zdobycia jeszcze większej ilości czytelników i potencjalnych klientów. Konta mogą działać osobno - na przykład w postaci profilu sklepu. Dziel się swoją wiedzą, informacjami o nowych produktach oraz nowościach z branży w krótkich komunikatach.

Innym, równie dobrym pomysłem, jest udzielanie się na wszelkiego rodzaju forach internetowych oraz pozostawianie komentarzy pod artykułami. W tym przypadku musisz skupić się na wybraniu takich miejsc, w których możesz liczyć na merytoryczną wymianę zdań. Daj się zapamiętać nie pod względem ilości pozostawianych komentarzy, ale ze względu na ich jakość.

Ekspert walczy wysoką jakością

Oferować to, co wszyscy czy może postawić na unikalne produkty? Zastanów się, który z wyborów przyniesie ci więcej korzyści. To, co oferujesz, powinno być przede wszystkim doskonałej jakości.