0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Google Ads - jak reklamować się w wyszukiwarce?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Google Ads jest jedną z najskuteczniejszych form promocji w Internecie. Pozwala pozyskać wartościowy ruch na stronę i w błyskawicznym tempie dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów. Jak stworzyć pierwszą reklamę w Google? Wbrew pozorom, nie potrzeba do tego żadnej magii.

Google Ads - gigant na rynku reklamowym

Google Ads (wcześniej znane jako Google AdWords) jest jedną z największych platform reklamowych na świecie. Według prognoz eMarketera, w 2020 roku udziały Google w rynku wyniosą 35,1% - to wciąż miażdżąca przewaga nad najbliższymi konkurentami, Facebook Ads i Amazonem (kolejno 20,8 i 7%). Wydatki, które ponoszą firmy na reklamę online zwiększają się każdego roku, a największa część budżetu wciąż lokowana jest na platformie Google. W ostatnich miesiącach 2018 roku spółka uzyskała przychody na poziomie ok. 39 miliardów dolarów, w tym aż 32 miliardy pochodziły z reklam.

Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że każda licząca się marka korzysta dziś z sieci Google Ads. Nic dziwnego; jej potencjał jest ogromny. Wyszukiwarka daje bowiem możliwość precyzyjnego dotarcia do klienta dokładnie w momencie, kiedy ten czegoś szuka i potrzebuje. Dobrze prowadzone kampanie pozwalają nie tylko zwiększyć rozpoznawalność marki, ale także uzyskać wielokrotny zwrot z inwestycji w reklamę.

Jeden panel, setki możliwości prowadzenia działań reklamowych

Reklama w Google, w zależności od potrzeb, może mieć zupełnie różne twarze. Panel Google Ads umożliwia tworzenie reklam wideo, banerów statycznych, animowanych, prowadzenie kampanii produktowych w formie tzw. sklepu Google czy standardowych działań w wyszukiwarce w oparciu o słowa klucze. Nowością są udostępnione niedawno kampanie inteligentne, czyli automatyczne tworzenie reklam przez algorytmy na bazie gotowych zestawów danych: grafik, nagłówków, tekstów, logo itd. Powstałe kreacje są na bieżąco analizowane i optymalizowane, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów.

Każdy ze sposobów prowadzenia kampanii Google Ads ma zupełnie inną specyfikę i o każdym można pisać długie książki. Różne formy dają inne możliwości, ale to reklamy w wyszukiwarce są wciąż uważane za największą chlubę Google. Nie mniej, wybór kanału promocji powinien być ściśle powiązany ze strategią firmy i celem, który chce osiągnąć marka.

Jak tworzyć reklamy w sieci wyszukiwania? Poznaj panel Google Ads

Pierwsze spotkanie z panelem Google Ads może przyprawić o zawrót głowy; jest tam tyle opcji! Warto poświęcić czas, żeby dokładnie zapoznać się z dostępnymi funkcjami. Szybko zauważysz, że konto zostało ułożone w sposób hierarchiczny - reklamy zebrane w grupy, a te w kampanie. Taki podział ma za zadanie ułatwić pracę zwłaszcza agencjom i osobom, które na co dzień prowadzą złożone działania reklamowe.

Wbrew pozorom, tworzenie reklam w Google Ads jest intuicyjne i przystępne nawet dla początkujących użytkowników. Zanim jednak przystąpisz do konfiguracji kampanii, warto zawczasu przemyśleć i przygotować treści reklam, które internauta zobaczy w wyszukiwarce po wpisaniu frazy kluczowej.

Z jakich elementów składa się reklama w Google?

  • nagłówek (max. 30 znaków) - to pierwsze miejsce, które zobaczy potencjalny klient; hasło powinno być konkretne, zachęcać do kliknięcia i zawierać słowo kluczowe. Możesz stworzyć trzy nagłówki (każdy po 30 znaków), które zostaną oddzielone od siebie pionową kreską.
  • tekst reklamy (dwa pola po 90 znaków) - opis usługi lub promowanego produktu. Dobrą praktyką jest umieszczenie tutaj CTA, np. „Kup teraz”.
  • ścieżka - adres witryny, który wyświetli się pod nagłówkiem

Zestawy reklam poleca się uzupełnić o rozszerzenia, np. rozszerzenia lokalizacji, objaśnień, linków do podstron czy cen. Dodatkowe informacje mogą wpłynąć na skuteczność działań - zwiększyć widoczność reklam, a tym samym podnieść poziom CTR.

Każda kampania powinna zawierać przynajmniej kilka alternatywnych tekstów reklam. Przetestowanie różnych wersji pozwoli na zidentyfikowanie tej najbardziej skutecznej i zoptymalizowanie kreacji.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Jednym z najważniejszych etapów tworzenia kampanii jest wybór odpowiednich słów kluczowych i rozdysponowanie ich pomiędzy kreacje. To w odpowiedzi na nie i pokrewne frazy wyświetlą się twoje reklamy - ważne więc, by były precyzyjne i wprost odnosiły się do oferowanych usług. Każde słowo ma określoną (szacunkową) cenę za klika - im bardziej popularne, tym większy będzie finalny koszt kampanii. W stworzeniu zestawu słów kluczy i porównaniu stawek pomocny będzie Planer słów kluczowych, darmowe narzędzie dostępne z poziomu panelu Google Ads.

W kolejnym kroku należy wskazać, jaki poziom dopasowania powinien cechować wybrane frazy.

1. Dopasowanie ścisłe: [torebka damska] 

Reklamy pojawią się tylko wtedy, gdy klient wpisze dokładnie tę samą frazę, jaką podałeś w nawiasie kwadratowym. Ten typ dopasowania jest bardzo precyzyjny, ale może ograniczać rozprzestrzenianie się kampanii. Przykładowo, reklama nie wyświetli się na żadne, nawet lekko zmodyfikowane hasło jak „beżowa torebka damka”.

2. Dopasowanie do wyrażenia: „torebka damska” 

Reklama wyświetli się zawsze wtedy, gdy użytkownik wpisze wybrany zwrot, ale także gdy użyje go w bardziej rozbudowanych frazach typu „skórzana torebka damka”, „czarna torebka damska”, „torebka damska cena” itd.

3. Modyfikator dopasowania przybliżonego: +torebka +damska

W zapytaniu muszą pojawić się wszystkie słowa, które oznaczyłeś symbolem +. Ten rodzaj dopasowania dopuszcza wystąpienie innych wyrazów w obrębie frazy kluczowej, np. „torebka czerwona damska”.

4. Dopasowanie przybliżone: torebka damska 

Najmniej precyzyjny typ dopasowania. Jego wybór spowoduje wyświetlanie się reklamy na synonimy, słowa bliskoznaczne, a niekiedy także na przypadkowe hasła. 

Wybór fraz kluczowych jest ważny, ale nie mniej istotne jest wskazanie wykluczających słów kluczowych, czyli haseł, na które nie chcesz, by wyświetlały się reklamy. Wyobraź sobie, że promujesz sklep sprzedający buty EMU. Zignorowanie tego parametru może spowodować, że kampania uaktywni się za każdym razem, gdy ktoś będzie poszukiwać informacji o ptakach nielotach. Tak pozyskany ruch z pewnością nie będzie wartościowy.

Cost Per Click (CPC), czyli ile kosztuje reklama Google?

Reklamy w Google Ads są rozliczane w modelu CPC, co oznacza, że reklamodawca płaci za każdego klika w link docelowy. Co ciekawe, stawki nie są ustalane z góry - to ty, konfigurując kampanię, decydujesz o maksymalnej kwocie, którą chcesz zapłacić za kliknięcie. Od podanej stawki będzie zależeć pozycja reklamy (góra lub dół wyników wyszukiwania), a nawet sam fakt przebicia się przez konkurencję. Google działa bowiem na zasadzie aukcji - wygrywa ten, kto zaproponuje więcej.

Algorytm Google nie bazuje jednak wyłącznie na wielkości stawek. To, czy reklama zostanie wyświetlona w wyszukiwarce zależy od wielu czynników, w tym od rankingu reklamy ustalanego na postawie stawek za klika i Wyniku Jakości. Na ten parametr składa się trafność zestawu reklam, słów kluczowych, a także strony docelowej (stopień nasycenia słowami kluczowymi czy szybkość ładowania się witryny).

Uzyskanie wysokiego parametru jakości jest priorytetem każdego reklamodawcy. Im wyższy Wynik Jakości, tym niższe koszty za klika i większa szansa na pokonanie konkurencji.

Optymalizacja kampanii - klucz do sukcesu

Skuteczne zarządzanie kampanią reklamową jest prawdziwą sztuką. To prawda - Google Ads daje szereg możliwości, ale samo stworzenie i opłacenie reklam nie wystarczy, by odniosły one sukces. Często słyszy się, że ratunkiem dla kampanii, która nie sprzedaje może być zwiększenie stawek. Bezrefleksyjne podnoszenie budżetu nie przyniesie jednak zamierzonych skutków.

Poprawna optymalizacja wychodzi daleko poza testowanie stawek. W jej ramach może zawierać się szereg akcji: testowanie struktury kampanii, treści reklam, słów kluczowych, a także praca nad Wynikiem Jakości i docelową stroną www. Optymalna kampania to przede wszystkim taka kampania, która realizuje postawione przed nią cele. Wbrew pozorom, świetne rezultaty można osiągnąć nawet małym kosztem, na bieżąco analizując i wprowadzając odpowiednie zmiany.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów