Identyfikacja wizualna, czyli jak budujemy wizerunek naszej firmy?

Zaistnienie w świadomości klientów czyni potencjalną sprzedaż bardziej prawdopodobną. To, jaki firma ma wizerunek w oczach konsumentów bezpośrednio wpływa na jej zyski finansowe. Dlatego tak istotne jest, aby budować markę, która wysyła do odbiorców jasne i spójne sygnały, także wizualne. Co zrobić, żeby nasza marka przyciągała klientów? Dopasowana identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa powinna pomóc! 

Identyfikacja wizualna firmy - definicja

Cechy, wartości i skojarzenia, które wywołuje marka powinny ją wyróżnić i przekonać do siebie odbiorcę - zakotwiczyć się w jego pamięci. W taki sposób marka ma szansę pozostać w świadomości klienta na dłużej. Kluczem jest pozytywny wizerunek firmy, który budujemy między innymi za pomocą wizualnych przekazów. Identyfikacja wizualna jest podstawowym narzędziem, które ma za zadanie wykreować niepowtarzalny wizerunek marki firmy. SIW to wszelkie symbole i zachowania, które budują naszą relację z otoczeniem, sprawiają, że nasza firma wyróżnia się na tle innych - czyli wszystko to, po czym można „na zewnątrz” rozpoznać, że to właśnie nasza firma. Przed tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej firmy trzeba pamiętać, że nie powinien on odbiegać od stylu firmy, wręcz przeciwnie powinien dopełniać cały system komunikacji organizacji. SIW ma być charakterystyczny i rzucający się w oczy, ale nie w oparciu o negatywne skojarzenia, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi marki.

Identyfikacja wizualna firmy - elementy 

Identyfikacja wizualna firmy składa się z wielu elementów. Najważniejsze to nazwa firmy i logo, które najczęściej zapadają w pamięć klientom. Nazwa - powinna nawiązywać do działalności firmy (nawet w abstrakcyjny sposób), być prosta w odbiorze i co najważniejsze - musi wyróżniać firmę na tle konkurencji. Tworząc ją, najlepiej bazować na wcześniej przeprowadzonych dokładnych analizach firmy i jej otoczenia. Ważne jest, aby nazwa względnie nie polegała zmianom (choć czasem spotykamy się z rebrandingiem). Logo jest znakiem graficznym, który ma nam pomóc bezbłędnie zidentyfikować daną markę. Może to być symbol, grafika lub sama nazwa firmy o charakterystycznym kroju pisma (np. znane wszystkim “M” oznaczające McDonald’s). Logo powinno być charakterystyczne, ale ściśle powiązane z nazwą, co pomoże klientom połączyć te dwa elementy ze sobą. Nazwa i logo powinny wywołać odpowiednie emocje, bo nic tak nie utrwala marki, jak przywiązanie do niej za pomocą pozytywnego doświadczenia. Tworząc logo, należy pamiętać, aby było zrozumiane dla każdego potencjalnego konsumenta, a co za tym idzie - powinno być proste i czytelne.

Identyfikacja wizualna firmy - pozostałe elementy:

- kolory firmowe - często wpływają na odbiór całej marki, wyróżniają ją i określają jej charakter. Kolory mogą ożywić identyfikację firmy i stać się jedną z najsilniej oddziałujących elementów percepcji marki (np. wspomniany już McDoland’s mimo zmiany kolorystyki na żółto-zieloną w świadomości wciąż pamiętany jest jako koncern żółto-czerwony),

- typografie firmowe – to krój lub kroje pisma stosowane we wszelkich materiałach

wychodzących firmy. Poprzez odpowiedni wybór fontów można np. odbierać firmę jako bardziej nowoczesną lub tradycyjną. Typografia firmy powinna być konsekwentnie używana we wszelkich materiałach reklamowych tak, aby jednoznacznie kojarzyć się z daną marką,

- druki firmowe (papier firmowy, koperty, teczki, wizytówki, wzory dokumentów i inne) - poszczególne druki firmowe powinny być spójne z pozostałymi elementami SIW tj. zachowywać obraną kolorystykę, fonty i przestrzegać wszelkich zasad wyznaczonych w identyfikacji. Tutaj warto wspomnieć o tzw. konstansie przedsiębiorstwa - jest to pewien określony układ graficzny nazwy, logo i innych niezbędnych danych przedsiębiorstwa, które należy umieszczać na drukach firmowych,

  • pomniejsze elementy identyfikacji takie, jak np:  identyfikatory dla pracowników, pieczątki firmowe, wszelakie materiały drukowane, ulotki, obrandowanie samochodów, wystój firmy, ubiór pracowników, tablice informacyjne, opakowania.

Ważnym elementem jest także księga standardów CI (Corporate Identity) – ma ona stać na straży zachowania spójności całego systemu identyfikacji wizualnej i pomagać w jego ustandaryzowaniu, zawiera bowiem zasady stosowania poszczególnych elementów. Określa, jak należy je stosować, jakiej powinny być wielkości, wyznacza także pola ochronne dla miejsc zadrukowanych (np. w jakiej odległości od logo mogą pojawiać się inne elementy).

Identyfikacja wizualna firmy - etapy tworzenia:

  1. Identyfikacja wizualna firmy powinna zacząć się od dokładnego projektu. Ze względu na kompleksowość tego przedsięwzięcia, często jest on zlecany zewnętrznym agencjom.

  2. Gotowy i zaakceptowany projekt SIW należy wdrożyć zgodnie z ustalonym harmonogramem. Wdrożenie systemu może trwać od kilku miesięcy nawet do kilku lat.

  3. Ciągły nadzór nad powolnym wdrażaniem systemu za pomocą księgi CI.

  4. Produkcja i druk nowych materiałów firmowych - zgodnie z wszelkimi zasadami i określonymi schematami.

Wdrażając i stosując system identyfikacji wizualnej marki, należy pamiętać o sile z jaką czynniki wizualne oddziałują na odbiorcę. Przemyślenie działalności firmy i stworzenie identyfikacji, która będzie jednoznacznie kojarzyć się z naszą firmą (pozytywnie) to klucz do sukcesu firmy. Trzeba jednak pamiętać o konsekwencji w zachowaniu obranych zasad i wzorców identyfikacyjnych, aby klient, który już raz zapamiętawszy daną markę, nie otrzymał komunikatów, które mogą go wprowadzić w błąd.