0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Karta lunchowa – hit benefitów w 2024 roku

Wielkość tekstu:

Aby przyciągnąć do firmy prawdziwe talenty i zbudować silny employer brand nie wystarczy być dobrym pracodawcą. Trzeba zadbać jeszcze o dwie istotne kwestie: kulturę organizacyjną i dobrze skomponowany pakiet dodatków pozapłacowych. W 2024 roku wśród najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych na pierwszy plan wysuwa się karta lunchowa. Jest to nie tylko symbol troski pracodawcy o dobre samopoczucie swoich pracowników, ale także znakomity sposób na promowanie zdrowego stylu życia i budowanie kultury organizacyjnej.

Co to jest karta lunchowa?

Karta lunchowa to benefit pracowniczy, który umożliwia pracownikom korzystanie z przedpłaconego salda do wydania na posiłki w ciągu dnia pracy. W ostatnim czasie ze względu na elastyczność i wygodę, popularność karty lunchowej wzrosła. Pracownicy mogą korzystać z niej w restauracjach, kawiarniach, u dostawców posiłków typu „pan kanapka”, a nawet sklepach spożywczych, co daje swobodę wyboru i ułatwia dostęp do różnorodnych opcji żywieniowych.

Wprowadzenie karty lunchowej, poza oczywistym wymiarem – odciążeniem pracowników z kosztu jednego posiłku dziennie – ma jeszcze jeden, dodatkowy. To promocja zdrowej, efektywnej przerwy na lunch. Z badań przeprowadzonych przez Edenred wynika, że wielu pracowników je obiad w biegu, przy biurku, nierzadko zastępując ten posiłek batonikiem, aby nie marnować czasu oraz nie generować dużych kosztów „jedzenia na mieście”. Jeśli jesteś pracodawcą – prowadzając kartą lunchową, jednocześnie zapraszasz pracowników na ciepły obiad i komunikujesz im, że zdrowa przerwa w pracy jest w porządku.

Dlaczego karta lunchowa jest tak popularna?

Powodów jest wiele, ale wymieńmy kilka najważniejszych:

  • Świadomość na temat zdrowego stylu życia ciągle rośnie. Firma Edenred przeprowadziła badania, z których wynika, że 69% respondentów zaczęła przykładać większą wagę do zdrowia i sposobu odżywiania się pod wpływem pandemii1. Karty lunchowe odpowiadają na tę potrzebę, umożliwiając pracownikom wybór zdrowszych opcji żywieniowych. Dostęp do różnych restauracji i opcji cateringu pozwala na dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb.

  • Karta lunchowa oferuje pracownikom wolność wyboru – mogą wybrać, gdzie i kiedy chcą jeść. To podejście jest szczególnie istotne w chwili, kiedy nasz czas pracy i potrzeby są elastyczne.

  • Może to truizm, ale warto zaznaczyć, że regularne i zdrowe posiłki przyczyniają się do poprawy ogólnego samopoczucia i produktywności pracowników.

  • Dla pracodawców karty lunchowe są łatwe w zarządzaniu. Systemy te często są w pełni zautomatyzowane, co redukuje czas i koszty związane z administracją benefitami.

  • Wspólne posiłki i możliwość wyboru miejsca, gdzie pracownicy mogą je spożywać, sprzyja budowaniu relacji między pracownikami. Karta lunchowa może być też elementem promującym kulturę firmy skoncentrowaną na dobrostanie pracowników.

  • To sposób na zwiększenie siły nabywczej pracowników, lepszy od podwyżki, ponieważ do wysokości 450 zł karta lunchowa jest zwolniona z ZUS.

Przyszłość kart lunchowych

O ile trendy dotyczące benefitów ulegają zmianie wraz z potrzebami zatrudnionych, jednego możemy być pewni: wszyscy musimy jeść. Karty lunchowe mogą stać się filarem długoterminowej strategii dotyczącej dodatków pozapłacowych.

To, co może się zmieniać, to sama forma karty – coraz rzadziej jest ona fizyczna (choć są osoby przywiązane do tradycyjnej wersji), za to coraz częściej występuje w formie aplikacji mobilnej i łączy się z programami lojalnościowymi. Pracownicy mogą zbierać punkty, korzystać z promocji i personalizować swoje doświadczenia. Coraz więcej firm dostrzega także wartość dodaną w zestawieniu kart lunchowych z programami wellness i zdrowotnymi, promując kompleksowe podejście do dobrostanu pracowników.

Karta lunchowa może być elementem szerszej strategii – przykładem jest akcja prowadzona przez Edenred, For Good. Movement. Poprzez promowanie zdrowego odżywiania i jakościowych przerw lunchowych, projekt ten uzupełnia ofertę karty lunchowej o dodatkową wartość. Firmy mogą wykorzystać to do podkreślenia swojego zaangażowania w dobrostan pracowników, oferując im nie tylko środki na posiłki, ale również edukację i wsparcie w podejmowaniu zdrowych wyborów żywieniowych. Tym samym, strategia benefitowa staje się bardziej holistyczna, obejmując zarówno aspekty finansowe, jak i edukacyjne.

Podsumowanie

Karta lunchowa to elastyczne, proste w zarządzaniu rozwiązanie, które przynosi korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, stanowiąc ważny element w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów.

W erze, gdzie dobrostan pracownika jest na równi ważny z wynagrodzeniem, karty lunchowe są wyraźnym sygnałem, że firma stawia na pierwszym miejscu ludzi, którzy są jej największym atutem. A taki komunikat niesie się szeroko.

Źródło:

  1. Badanie Pracownika Barometr-IPSOS 2022

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów