Link building - wymiana linków z innym serwisami

W obecnych czasach internet jest przesycony ogromną liczbą stron internetowych. Niezwykle trudno przez to stworzyć witrynę, która miałaby szansę przyciągnięcia dużej liczby użytkowników – tych, którzy będą ją czytać, a także tych, którzy zechcą się nią podzielić ze swoimi znajomymi. Z pomocą może przyjść link building.

Treści istotne i mniej istotne w internecie

Warto zauważyć, że nowo dodane treści w internecie są niezwykle popularne. Zupełnie inaczej wygląda sprawa z treściami istotnymi – są one całkowicie bezużyteczne, kiedy nikt się nimi nie dzieli. Prawidłowo wykonany link building jest bardzo ważnym elementem, dzięki któremu można zwrócić uwagę na jakąś stronę.

Budowanie linków może być jednak efektywne lub kompletnie nieudane – wszystko zależy od umiejętności i stosowania się do pewnych, z góry określonych, zasad.

Link building krok po kroku

Przed przeszukiwaniem internetu w celu znalezienia stron, dzięki którym moglibyśmy dzielić treści, lub też użytkowników, od których moglibyśmy pozyskać zawartość na naszą witrynę, warto skupić się na czymś zupełnie innym. Pierwszym krokiem w link buildingu jest rozmowa. Skontaktujmy się z innymi blogerami bądź administratorami stron, gdyż dzięki temu mamy możliwość wymiany pomysłów oraz tematów do wpisów. Przydadzą się w tym celu specjalne narzędzia, do których należy między innymi Social Crawlytics. Umożliwia ono określenie tematyki dotyczącej konkretnej dziedziny, która w danym momencie cieszy się największą popularnością w sieci.

Elementem, którego należy się jednak wystrzegać podczas realizacji link building, jest rozsyłanie identycznie wyglądających wiadomości na oślep, prosząc w nich administratorów stron o udostępnienie treści, a także umieszczenie linków zwrotnych.

Przy wykonywaniu link building należy trzymać rękę na pulsie. Ważne jest, aby angażować się w dyskusję z autorami treści, które są zamieszczane w serwisach społecznościowych.

Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie sprawdzić zarówno swój, jak i ich poziom wiedzy na dany temat. Z kolei dzięki organizacji konkursów dla blogerów jesteśmy w stanie pozyskać bardzo wiele linków. Pozyskiwanie ich w ten sposób może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zaproszenie blogerów do zamieszczania interesujących wpisów na stronie – wygrywa ten, kto uzyska największą liczbę udostępnień bądź polubień swojego wpisu. Drugim rozwiązaniem jest poproszenie blogerów o umieszczenie wpisów na ich własnych blogach, ale z informacją i podpiętym linkiem, pod którym zorganizowany został konkurs. Dzięki takiemu rozwiązaniu zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku zamieszczone treści powodują generowanie kolejnych linków do naszej strony.

Link building to także mądre prowadzenie strony. Niejednokrotnie odnosi ona sukces dzięki skutecznemu zarządzaniu przez administratora, umieszczającego wysokiej jakości treści. Wyrobienie pozycji autorytetu wśród internetowej społeczności jest naprawdę czasochłonne, jednak skutkuje dużymi pozytywami w przyszłości. Dzięki opinii lidera w swojej dziedzinie zyskujemy bardzo stabilny napływ linków z innych stron, gdyż ich administratorzy będą szukać wiarygodnego źródła, którym jesteśmy my.

Ważne w działaniu określanym jako link building jest nieudostępnianie naszych grafik i znaków rozpoznawczych bez zezwolenia. Jeżeli już zdecydujemy się na taki krok, wówczas powinniśmy zadbać o umieszczenie linku zwrotnego do naszej strony internetowej.

Dzięki użyciu funkcji umożliwiającej odwrotne wyszukiwanie grafiki można sprawdzić, które strony używają naszej własności. Jeżeli zauważymy, że na jakiejś stronie nie ma adresu zwrotnego do naszej witryny, wówczas nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać do administracji z prośbą o jego dodanie lub usunięcie wykorzystywanej grafiki.

Co na to specjaliści?

Część specjalistów uważa, że tworzenie link buildingu poprzez wysyłanie informacji do administratorów sieci z prośbą o umieszczenie na ich stronie linku zwrotnego do naszej witryny przeszło już do historii. Istnieje bowiem inny sposób, który jest dużo bardziej efektywny.

Jeżeli kontaktujemy się z administracją z prośbą o zamieszczenie linku do naszej strony, warto nawiązać do dziedziny której dotyczy dana witryna, należy więc zapoznać się z jej tematyką. Dla przykładu: jeżeli ludzie odwiedzają stronę ze względu na ciekawostki technologiczne, podczas kontaktu z administracją warto zaznaczyć, że treści zamieszczane na naszej stronie przypadną do gustu ich odwiedzającym.

Przy tworzeniu link buildingu warto skorzystać z takiego serwisu jak np. BuzzSumo.com – z jego pomocą mamy możliwość sprawdzenia, ile razy treści z naszej strony zostały udostępnione. Dzięki tym narzędziom możemy również trafić na witryny, które udostępniły nasze treści i sprawdzić, czy zostały tam umieszczone linki zwrotne. Jeżeli nie ma odnośnika do naszej strony, powinniśmy skontaktować się z administracją i poprosić o umieszczenie linku do oryginalnej treści.

Warto zauważyć, że w link buildingu należy nie tylko monitorować udostępnianie treści, lecz także sprawdzać liczbę tak zwanych internetowych wzmianek o naszej stronie. Możliwe jest to między innymi poprzez serwis Brand24 – dzięki niemu sprawdzimy, gdzie i kiedy została ona wspomniana.

Należy pamiętać, że umieszczane w internecie wiadomości z biegiem czasu stają się nieaktualne, przez co nieprzydatne. Nie oznacza to jednak, że linki, które do nich prowadzą, nagle znikają. Jeżeli decydujemy się na tak zwaną odbudowę zasobów, wówczas mamy możliwość odwiedzenia stron z nieaktualnymi informacjami i skontaktowania się z ich administratorami w celu podmiany linku do nowej i aktualnej treści.

Tworząc link building, należy pamiętać, że zawsze możemy się spotkać z negatywną odpowiedzią. Jeżeli podczas kontaktowania się z administratorami innych witryn w celu wymiany linków spotkamy się z informacją, że taka usługa jest płatna – wówczas należy mieć przygotowaną odpowiedź. Można podjąć dialog w celu uświadomienia administratora, że wymiana linkami to obustronna korzyść.

Czego wystrzegać się podczas tworzenia link buildingu?

Linki wykorzystywane w link buildingu odnoszą się do konkretnego zakresu treści. Odnośniki tego typu prowadzą do zróżnicowanej treści, dzięki czemu pozostawiają pewien charakterystyczny odcisk w zasobach internetu. W tworzeniu link buildingu inaczej wygląda sprawa z linkami w tak zwanej ramce z autorem wpisu – stanowią one bardzo widoczny ślad.