Mowa ciała w biznesie, czyli jak się poruszać, żeby zdobyć zaufanie

Często w relacjach biznesowych zastanawiamy się nad tym, na co należy zwrócić uwagę, by zrobić na rozmówcy jak najlepsze wrażenie. Pierwsze sekundy są bardzo istotne, nie oznacza to jednak, że jedynie przez chwilę trzeba być ostrożnym. Tak szybko, jak można wyrobić u rozmówcy  pozytywną opinię o sobie, można ją także zmienić.  Jak na to wpływa nasza mowa ciała

Mowa ciała

W świecie komunikacji funkcjonuje zasada 7-38-55, mówiąca o tymi, że 7% informacji dociera do rozmówcy dzięki wypowiadanym słowom, 38% trafia do niego dzięki odpowiedniej intonacji, natomiast  za największą część - 55% - przekazu odpowiada mowa ciała. Warto więc pamiętać o tym,  jak istotny, poza komunikacją werbalną, staje się przekaz, który wysyłamy w formie mowy ciała. To, co zobaczy nasz rozmówca może zupełnie zmienić znaczenie wypowiedzianych podczas naszej rozmowy słów.

Poniżej przedstawiamy listę tych części ludzkiego ciała, które warto kontrolować podczas spotkań biznesowych.

Postawa ciała  prawdę Ci powie

To, czy inni postrzegają nas  jako zwycięzców czy przegranych można wyczytać bezpośrednio z postawy naszego ciała. Poprzez sposób chodzenia, przygarbienie lub zadarcie głowy czasami zupełnie nieświadome wysyłamy jasny sygnał dla obserwujących nas osób.

Sylwetka zgarbiona, z pochylonymi ramionami i brodą opuszczoną to sygnał, że osoba, na którą patrzymy,  nie wierzy we własne możliwości i pozbawiona jest siły przebicia.

Optymizm i pewność siebie zwiastują natomiast wyprostowane plecy, lekko uniesiona głowa oraz pewny krok. Natomiast przysłowiowo “zadarty nos” i odchylone w tył ramiona dają do zrozumienia, że nasz rozmówca uważa się za lepszego niż inni. Samo zwrócenie ciała w kierunku rozmówcy jest niemym potwierdzeniem zainteresowania treścią wypowiedzi, a skrzyżowanie rąk czy nóg to przejaw zamknięcia i sygnalizowanie obaw. Już kilka gestów może odkryć przed naszym rozmówcą wiele informacji o nas.

Sposób siedzenia  zdradzi, kim jesteś

Sposób siadania jest na pozór nieistotny, jednak istnieją spore różnice w postrzeganiu  osoby rozsiadającej się na fotelu i osoby skulonej i siadającej na jego brzegu.

Swobodne rozsiadanie się na fotelu z nogami wystawionymi przed siebie lub  zakładanie nogi na nogę może być odbierane przez otoczenie jako zniewaga i całkowity braku szacunku. Z kolei chowanie się w fotelu, czy siadanie na brzegu ze skrzyżowanymi kończynami nie świadczy o tym, że nasz rozmówca jest pewien siebie i swojej wartości. Czy tak niepewny kontrahent będzie dobrym partnerem w biznesie?

Dłonie - masz na nich wszystko wypisane

Jednym z najmocniejszych sygnałów, wysyłanych do otoczenia, są te, które generują ludzkie dłonie. Pierwszy kontakt z dłonią rozmówcy następuje  podczas spotkania biznesowego już w chwili przywitania. Podanie ręki wiotkiej świadczy o słabości naszego rozmówcy. Natomiast objęcie jej dwoma rękami może zostać odebrane jako kwestionowanie szczerości intencji partnera. Najbezpieczniejszym i najbardziej prawidłowo odbieranym przez naszego rozmówcę gestem  jest  uścisk zdecydowany, lecz nie za mocny, bez wyczuwalnych potrząśnięć.

Gestem dobrze znanym już od wczesnego dzieciństwa jest wyciągnięty palec wskazujący, który bardzo jasno sygnalizuje nakaz. Dłonie trzymane wnętrzem do góry utożsamia się bardziej z prośbą niż nakazem. Natomiast skierowanie ich ku dołowi daje znak zwierzchnictwa. Agresję ukazuje dłoń ściśnięta w pięść, a znudzenie obrazuje ręką oparta na policzku z pionowo uniesionym palcem wskazującym oraz kciukiem podpierającym brodę. Często wykorzystywany przez polityków jest gest wieży (stykające się opuszki palców obu dłoni uniesione ku górze), mający na celu wysłanie sygnału zdecydowania.

Wszelkie zachowania związane z dłońmi trzymanymi przy twarzy, np. pocieranie nosa, zasłanianie ust, mogą zostać odebrane jako sugerujące nieszczerość.

Ramiona - prostuj się

Każdy przejaw otwartości kojarzy się z rozłożonymi ramionami. Sygnał, jaki wysyłany jest podczas tego zachowania, to bez wątpienia przejaw szczerości intencji, natomiast chowanie dłoni w kieszeniach lub zakładanie ich do tyłu może sugerować chęć ukrycia czegoś przed rozmówcą. Bardzo popularne jest krzyżowanie rąk, jednak zważywszy na to, że odbierany jest jako zamkniecie się na partnera,  nie jest to dobry sposób na przełamanie barier.

Mimika - nastawienie wyrysowane na twarzy

Według popularnego powiedzenia każdy ma nastawienie  wyrysowane na twarzy. Szczery i ciepły uśmiech to bardzo dobry początek rozmowy, dzięki niemu bowiem nasz rozmówca od razu odbierze nas jako osobę otwartą, szczerą i  kontaktową. Zaciśnięcie warg i ściągniecie brwi ujawnić mogą nasze niezadowolenie i złość. Natomiast szeroko uchylone usta i podniesione brwi bez wapienia odebrane zostaną jako zdziwienie i zaskoczenie.

Wzrok

Sposób patrzenia jest bardzo ważny i bez wątpienia ukazuje osobowość i nastawienie naszego rozmówcy. Patrzenie prosto w oczy sugeruje szczerość wypowiedzi, jednak zbyt długo utrzymywany kontakt wzrokowy może spowodować poczucie dyskomfortu podczas konwersacji. Stałe unikanie wzroku lub patrzenie w dal informuje o nierzetelności lub zakłopotaniu. Podobnie jak rozbiegany wzrok, który dowodzi lekceważącego podejścia naszego rozmówcy.

Bardzo istotne  jest, by rozważnie  dozować sygnały, wysyłane do otoczenia. Przesada niekoniecznie wzbudzi oczekiwany efekt. Nawet niepozorny dotyk w trakcie biznesowego spotkania może mieć negatywny wydźwięk. Oczywiście, kontrolowanie takich czynników jak mowa ciała może służyć jako metoda manipulacji, a kto opanował tę wiedzę, łatwiej zyskuje przewagę nad swoimi rozmówcami. Mówić bez użycia słów, tak aby nas w odpowiedni sposób odbierano, to nie lada sztuka.