Własna nisza na rynku - jak ją odnaleźć?

Sprzedawcom sen z powiek spędza wybór produktów, które będą na tyle interesujące dla potencjalnych nabywców, że będą się sprzedawać jak gorące bułeczki. Z tego powodu w centrach handlowych możemy spotkać stoiska, na których można znaleźć dosłownie wszystko. Dlatego tak ważna jest własna nisza na rynku.  

O tym, że czas sklepów typu „mydło i powidło” przeminął, mówi chociażby fakt, że coraz więcej sprzedawców stara się skupić na zaopatrywaniu swoich klientów w jeden typ produktu, jednakże o szerokim wyborze dostępnych modeli. Jako przykład sklepu specjalistycznego wymienić można ostatnio niezwykle popularne sklepy z piwem, w których zaopatrzyć się można w niszowe gatunki tego napoju sprowadzane z różnych zakątków świata, czy też sklepy elektroniczne dedykowane jednemu typowi urządzeń.

Ci sprzedawcy znaleźli branżę i niszę rynkową, w której odnieśli niebywały sukces. Zastanówmy się zatem, w jaki sposób zdecydować o tym, co będzie się sprzedawać, a w związku z tym jaka powinna być nasza nisza na rynku.

Nisza na rynku, czyli co sprzedawać

Pierwszym krokiem przy wyborze sprzedawanych produktów jest zastanowienie się, co na dobrą sprawę chcemy oferować. Z pewnością nie lada zaletą będzie tutaj posiadana już wiedza, ponieważ o wiele łatwiej jest doszkolić się z obsługi poszczególnych urządzeń niż rozpoczynać przygodę z zupełnie nieznaną branżą.

Z drugiej jednak strony istnieje możliwość wejścia w zupełnie nową dziedzinę, ponieważ jest ona obiecująca. Osoba, która będzie się nią w przyszłości zajmować, może liczyć na ogromne zyski z wprowadzenia na lokalny rynek nowych technologii, towarów lub usług. Wymaga to jednak odbycia gruntownego przeszkolenia oraz spędzenia ogromnej ilości godzin na poznaniu branży i możliwości, które daje.

W poszukiwaniu dochodowego biznesu warto również przeprowadzić pewne badania. W zależności od tego, w jaki sposób zamierzamy oferować swoje produkty: przez internet czy też w sklepie stacjonarnym, trzeba rozejrzeć się, jak radzi sobie konkurencja. Należy przeanalizować, jakie oferują ceny i co sprzedają.

W przypadku sklepu stacjonarnego istotne jest, aby dopasować swoją działalność do tego, co oferują pozostali sprzedawcy. Nikt nie potrzebuje kolejnego sklepu ze sprzętem RTV / AGD na tej samej ulicy, szczególnie jeżeli konkurencją jest filia jednej z sieci. Podobnie rzecz ma się z salonami fryzjerskimi, których liczba potrafi się wahać pomiędzy pięcioma a nawet dziesięcioma na jednej ulicy. Dobrze jest zatem zaoferować coś, czego w danym miejscu nie ma i w ten sposób znaleźć swoją niszę na rynku.

Własna nisza na rynku a działalność w Internecie

Zdecydowałeś się na prowadzenie sklepu internetowego, oferującego sprzęt elektroniczny? Po zastanowieniu i przemyśleniu kluczowych kwestii doszedłeś do wniosku, że najlepszym dla ciebie posunięciem będzie oferowanie produktów kilku powszechnie znanych marek, ponieważ są najbardziej poszukiwane przez potencjalnych klientów. Będzie ci je łatwiej sprzedać niż niepopularne, niszowe urządzenia w wysokiej cenie. W podjęciu tej decyzji nie przeszkodziło ci również to, że twój sklepik internetowy to niewielkich rozmiarów witryna oraz fakt, że co najmniej pięciu przedstawicieli największych sklepów internetowych w kraju oferuje dokładnie to samo.

Zastanów się teraz, czy było to właściwe zagranie. Rozbudowane witryny należą do dużego biznesu, a ten z kolei łączy się z ogromnymi pieniędzmi. To oznacza, że ich właściciele mają zasoby finansowe, aby szeroko reklamować się w internecie oraz umieszczać swoje produkty w porównywarkach cen.

Dla przypomnienia umieszczenie sklepu internetowego w porównywarkach jest płatne. W zależności od marki porównywarki administratorzy będą wymagali płacenia miesięcznego abonamentu, który może wynosić jakieś 60-90 złotych. Możesz zostać także zmuszony do opłacania kosztów każdego przekierowania na stronę - maksymalnie złotówkę. Oczywiście istnieją darmowe witryny, działające identyczne jak płatne porównywarki, jednakże ich efektywność jest znikoma i można od razu o nich zapomnieć.

Z pewnością będziesz chciał, żeby twoje produkty utrzymywały się na szczycie listy wyszukiwania. Oznacza to, że powinny być one oferowane w konkurencyjnych cenach. Im większa bonifikata, tym mniejsza twoja marża. Duże sklepy, które zaopatrują się w ramach zamówień hurtowych, negocjują zniżki, dlatego mogą zaproponować naprawdę atrakcyjnie wycenione towary. O ile sam nie posiadasz dużego biznesu, nie masz szans wygrać bitwy z rekinami e-commerce.

Pozostając w temacie sklepu internetowego, musisz zadbać o jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Wiesz, że za pomocą pozycjonowania jesteś w stanie wypromować swój biznes na tyle, że znajdzie się on w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych witryn internetowych. Sukces? Nie do końca. Zważywszy na to, że najprawdopodobniej powierzyłeś to zadanie profesjonalnej ekipie pozycjonerów i poświęciłeś na ten cel znaczne środki finansowe, nie masz zbyt dużego powodu do zadowolenia, ponieważ właśnie uśmierciłeś własny biznes. Pozycja w drugiej dwudziestce nie jest niczym, czym mógłbyś się pochwalić, ponieważ, nie oszukujmy się, rzadko który klient sprawdzi ofertę sklepu internetowego na trzeciej stronie wyników wyszukiwania. Jednak gdybyś oferował coś unikalnego i trudno dostępnego, to taka nisza na rynku pozwoliłaby łatwiej promować swój sklep internetowy i tym samym skuteczniej prowadzić sprzedaż.

Znajdź swoją niszę na rynku i rozwijaj sprzedaż

Znajdź swoją niszę na rynku i sprzedawaj produkty, które klienci będą cenić za wysoką jakość oraz unikalność. Posiadanie ogromnego wyboru modeli jednego typu produktu jest tym, co może pozwolić ci odnieść ogromny sukces zarówno w sprzedaży internetowej, jak i stacjonarnej. Aby to zrobić, musisz dokładnie przyjrzeć się swojej konkurencji, ponieważ z pewnością istnieje coś, czego nie oferują. Możesz również zdecydować się na oferowanie towarów wpisujących się w specyfikę tego, co oni sprzedają. Na przykład jeżeli w twojej okolicy znajduje się duża liczba salonów fryzjerskich i kosmetycznych, zastanów się, czy nie warto założyć tam hurtowni kosmetycznej. Możliwości jest naprawdę wiele. Jedyne, co musisz zrobić, to poznać rynek, na który zamierzasz wejść i zastanowić się, w jaki sposób wykorzystać tę wiedzę. Własna nisza na rynku pozwoli ci się rozwinąć i w pełni korzystać z możliwości, jakie daje posiadanie sklepu internetowego. Jednocześnie staraj się być otwarty na wszelkie nowości i działania konkurencji - być może również one podsuną ci kolejne pomysły.