Rachunek do umowy zlecenia - wzór z omówieniem

Rachunek do umowy zlecenia wystawiany jest przez zleceniobiorcę po wykonaniu umowy na warunkach określonych w umowie. Obowiązek ten często przejmuje również zleceniodawca, przekazując jedynie zleceniobiorcy dokument do podpisu. Standardowo do umowy wystawiany jest jeden rachunek w dwóch egzemplarzach. Jednak w przypadku, gdy wynagrodzenie wypłacane jest w transzach, stosowne jest wystawienie rachunku do umowy zlecenia do każdej wypłaty. Rachunek do umowy zlecenia powinien posiadać określone elementy.

Rachunek do umowy zlecenia - składki ZUS

Umowa zlecenie, z pewnymi wyjątkami, podlega oskładkowaniu. Zleceniobiorca powinien zatem określić, czy posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, który spowodowałby zbieg tytułów do ubezpieczeń. Jest to istotne, aby zleceniobiorca został prawidłowo zgłoszony do ubezpieczeń, a składki ZUS były prawidłowo naliczone.

Rachunek do umowy zlecenia wyszczególnia wyłącznie składki płacone przez zleceniobiorcę, czyli potrącane z jego wynagrodzenia. W rachunku nie uwzględnia się składek, które z własnych środków finansuje zleceniodawca.

Rachunek do umowy zlecenia - podstawowe elementy

Rachunek do umowy zlecenia powinien przede wszystkim określać:

  • jakiej umowy dotyczy - nr umowy oraz datę jej zawarcia,
  • strony umowy - dane zleceniobiorcy i zleceniodawcy,
  • kwotę brutto wynagrodzenia,
  • składkę ZUS płatną przez zleceniobiorcę,
  • koszty uzyskania przychodu (20% lub w przypadku praw autorskich 50%),
  • zaliczkę na podatek dochodowy,
  • kwotę netto do wypłaty,
  • podpisy stron.

Rachunek do umowy zlecenia powinien być podpisany przez obie strony - zarówno przez wystawcę, jak i odbiorcę zlecenia. Jeżeli wynagrodzenie wypłacane jest w gotówce, na rachunku powinna znaleźć się adnotacja potwierdzająca otrzymanie zapłaty. W przypadku gdy wynagrodzenie ma zostać wypłacone w formie przelewu, na rachunku może znaleźć się nr konta bankowego zleceniobiorcy oraz informacja o terminie płatności.

Rachunek do umowy zlecenia - jak obliczyć wynagrodzenie do wypłaty?

Po ustaleniu obowiązku ubezpieczeniowego z tytułu umowy zlecenia (jakim składkom podlega zleceniobiorca), wynagrodzenie do wypłaty (netto) dla osoby bez innego zatrudnienia oblicza się zgodnie z poniższymi krokami:

KROK 1: określenie kwoty brutto wynagrodzenia za wykonanie umowy

500 zł

KROK 2: obliczenie składek ZUS od kwoty brutto:

  • składka emerytalna: 9,76% x kwota brutto

9,76 * 500 zł = 48,80 zł

  • składka rentowa: 1,5% x kwota brutto

1,5% * 500 zł = 7,50 zł

  • składka chorobowa: 2,45% x kwota brutto

2,45% * 500 zł = 12,25 zł

Suma składek: 68,55 zł

KROK 3: obliczenie kosztów uzyskania przychodu:

20% lub 50% (prawa autorskie) z różnicy między kwotą brutto pomniejszoną o sumę składek z kroku 2

(500 zł - 68,55 zł) * 20% = 86,29 zł

KROK 4: obliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne:

a) (kwota brutto - suma składek z kroku 2) * 9%

(500 zł - 68,55 zł) * 9% = 38,83 zł

b) (kwota brutto - suma składek z kroku 2) * 7,75% - część składki zdrowotnej odliczana od podatku dochodowego

(500 zł - 68,55 zł) * 7,75% = 33,44 zł

KROK 5: ustalenie podstawy do opodatkowania:

kwota brutto - suma składek z kroku 2 - krok 3 (wynik należy zaokrąglić do pełnych złotych)

500 zł - 68,55 zł - 86,29 zł = 345 zł

KROK 6: obliczenie podatku dochodowego: wynik kroku 5 * 18% - krok 4b

(345 zł * 18%) - 33,44 zł = 29 zł

KROK 7: kwota netto do wypłaty: kwota brutto - 2 - 4a - 6

500 zł - 68,55 zł - 38,83 zł - 29 zł = 363,62 zł 

UWAGA!

Jeśli należność określona na umowie nie przekracza kwoty 200 zł, to od kwoty wynagrodzenia pobiera się jedynie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. W takim przypadku przychodu nie pomniejsza się o koszty uzyskania przychodu.

Do pobrania:

pdf
rachunek-do-umowy-zlecenie---wzor-z-omowieniem.pdf druk do ręcznego wypełnienia
doc
rachunek-do-umowy-zlecenie---wzor-z-omowieniem.doc edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie