Założenie sklepu internetowego - o czym trzeba pamiętać?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie - eksperci Sociomantic Labs szacują, że w 2016 roku liczba sklepów internetowych zwiększy się o 7% i wyniesie nieco ponad 23,5 tys. Coraz więcej przedsiębiorców uważa, że sklep internetowy może okazać się bardzo dobrym biznesem. Jednak założenie sklepu internetowego oraz jego prowadzenie, a szczególnie codzienna obsługa, to nie tylko bieżąca opieka nad klientami i wysyłka zamówień. Pojęcie to obejmuje całkiem szeroki zakres zadań, nad którymi trzeba panować.

Dlatego, jeżeli założenie sklepu internetowego, a następnie skuteczne nim zarządzanie, to nasz cel, powinniśmy mieć na uwadze dbanie o kilka kluczowych elementów, o których piszemy poniżej.

Planując założenie sklepu internetowego, zadbaj o jego wygląd

Jeśli planujesz założenie sklepu internetowego, do rozstrzygnięcia masz kwestię dostosowania jego wyglądu do charakteru prowadzonej działalności. W przypadku firm z branż związanych z nowymi technologiami dobrze będzie wyglądać nowoczesny i techniczny design, odwrotnie sklepy niszowe z produktami rękodzielniczymi - tutaj wygląd powinien być bardziej tradycyjny, a kolory strony bliskie naturalnym barwom występującym w przyrodzie.

Decydujący głos w tej kwestii powinien mieć klient, bo przecież to na nim strona internetowa sklepu powinna wywrzeć pozytywne wrażenie. Dlatego w strategii biznesowej prowadzonej firmy warto określić, kto jest grupą docelową naszego przedsiębiorstwa, a projekt graficzny sklepu dostosować do profilu klienta. Jak łatwo się domyślić, w zależności od tego, kto jest głównym odbiorcą, strona będzie wyglądać inaczej.

Funkcjonalność strony internetowej sklepu

Jednak atrakcyjny design to dopiero początek, równie ważna jest funkcjonalność sklepu. Żeby założenie sklepu internetowego stało się opłacalne, należy zadbać o uporządkowaną strukturę strony internetowej.

Produkty w sklepie internetowym powinny być podzielone według jasnych i logicznych kryteriów. Najważniejsza jest strona produktu, bo w dużej mierze to od takich stron klienci zaczynają wędrówkę po e-sklepie. Czytelny i wyróżniający się nagłówek z nazwą towaru, unikalny i ciekawy opis produktu, a przede wszystkim duże, wyraźne i estetyczne zdjęcia oferowanego asortymentu to podstawowe elementy podstrony produktowej. Trzeba dbać o to, żeby klient szybko mógł znaleźć interesujące go dane.

Nie możemy zapomnieć o równie ważnych elementach, które powinny być łatwo dostępne dla klienta:

  1. regulamin sklepu,
  2. informacje na temat sposobu dostawy, płatności, możliwości zwrotu,
  3. koszyk w widocznym miejscu,
  4. elementy wydłużające czas przebywania na stronie – produkty powiązane, towary, które kupowali też inni klienci, bestsellery, recenzje produktów czy blog z interesującymi artykułami.

Optymalizacja sklepu internetowego

Pierwszym i jednocześnie jednym z bardziej istotnych kroków do tego, żeby sklep stał się widoczny w wyszukiwarkach internetowych oraz wyświetlał się w pierwszych wynikach wyszukiwania, musi być jego właściwa optymalizacja. Jeśli założenie sklepu internetowego ma przynieść zyski, to podczas optymalizacji strony należy pamiętać o kilku elementach.

Struktura linków

Sklep powinien mieć przyjazne linki. Poza tym warto, żeby strona produktu została umiejscowiona w strukturze serwisu www jak najbliżej domeny głównej, dlatego lepiej, żeby link strony produktowej wyglądał tak:

  • https://sklepinternetowy/buty-biegowe-damskie-marka niż
  • https://sklepinternetowy/obuwie/buty-sportowe/buty-biegowe-damskie-marka

Poza tym należy pamiętać, żeby adres url zawierał frazy kluczowe, słowa były oddzielone myślnikiem lub podkreślnikiem oraz żeby url nie posiadał znaków diaktrycznych i spacji.

Nagłówki H1, H2, H3

Każda strona sklepu powinna posiadać nagłówki przynajmniej rzędu H1 i H2, a jest to szczególnie ważne w przypadku stron produktowych i kategorii lub podkategorii.

Inne tagi

Oczywiście - jak każda strona www - strona sklepu internetowego powinna zawierać znacznik title, description, ewentualnie keywords. Warto pamiętać, żeby treść umieszczona w title była inna, niż ta, którą zawierać będzie nagłówek H1 lub H2.

Optymalizacja zdjęć

Jeżeli interesuje nas założenie sklepu internetowego, z pewnością mamy świadomość, że każdy z nich obfituje w zdjęcia. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na uzupełnianie treścią atrybutów alt oraz ewentualnie title obrazka. Warto, żeby w każdym z nich umieszczać unikalną treść, a nie powielać opis.

Linkowanie wewnętrzne

Na stronach internetowych z dużą liczbą podstron zawsze należy zwrócić szczególną uwagę na linkowanie wewnętrzne. Sklep internetowy - ze względu na produkty - zwykle posiada wiele stron. Dlatego należy bardzo uważnie rozplanować strukturę kategorii, menu górne lub/i boczne, stopkę, boksy typu Promocje, Bestsellery, Nowości, Ciekawostki Edukacyjne, Produkty Powiązane, Zobacz także, Recenzje, Opinie itp. Jeśli sklep posiada własnego bloga, to należy przy każdym artykule umieścić linki do wybranych stron sprzedażowych (kategorie lub produkty). Istotnym elementem dobrego linkowania wewnętrznego jest również paginacja wybranych stron np. kategorii i podkategorii.

Kategorie i podkategorie

Tutaj warto zwrócić uwagę na opisy. Często kategorie i podkategorie (jeśli takie występują) zawierają tylko listę produktów. Warto dodać w tym miejscu opis tematyczny asortymentu.

Inne ważne elementy

Założenie sklepu internetowego to również inne istotne elementy. Od strony technicznej należy zadbać o to, żeby strona posiadała mapę witryny, w celu uniknięcia duplicate content właściwie wykorzystać znacznik rel="canonical", odpowiednio skonfigurować plik robots.txt (np. komendy blokowania indeksacji wybranych stron: admin, koszyk, logowanie, rejestracja, wyniki wyszukiwania itp.).

Słowa kluczowe

Warto przeanalizować treść naszych podstron pod kątem występujących słów kluczowych – zastanówmy się, czego dotyczy podstrona, jakie słowa chcielibyśmy wypromować, a następnie sprawdźmy, ile jest na nie wyszukiwań – może się okazać, że wybranie przez nas frazy będą kompletnie nieopłacalne.

Założenie sklepu internetowego a promocja

Założenie sklepu internetowego to jedno, ale nawet najlepiej zaprojektowany i zoptymalizowany sklep nie będzie dobrze prosperował bez skutecznych działań promocyjnych. Konkurencja w obszarze handlu internetowego jest duża, warto więc zaplanować je dobrze.

Wśród działań mogących zwiększyć ruch na naszej stronie możemy wyróżnić:

  1. reklama w wyszukiwarce Google typu Pay Per Click - na przykład AdWords,
  2. remarketing - w ramach panelu AdWords warto uruchomić kampanie remarketingowe i przypominać się klientom, którzy byli na stronie sklepu, ale nic nie kupili,
  3. pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych – proces często długotrwały, ale w dłuższej perspektywie przynoszący realne zwiększenie celowego ruchu na stronie,
  4. e-mailing – maile, które pozwalają na dokładniejsze ujęcie tematu i przedstawienie klientom pełnej oferty. Kampanie mailowe opierają się na tzw. permission marketingu – klienci wyrazili zgodę na otrzymywanie oferty handlowej, dlatego jest większe prawdopodobieństwo, że odczytają ją przed usunięciem. Metoda ta pozwala na indywidualne podejście i dopasowanie oferty do określonego targetu,
  5. content marketing - może to być zarówno blog na stronie sklepu, wspierający pozyskiwanie ruchu na stronie z tzw. długiego ogona, jak i kampanie content marketingowe realizowane na innych portalach poprzez platformy contentowe (np. Whitepress),
  6. media społecznościowe – dobre do budowania wizerunku, nie zawsze skuteczne w celach sprzedażowych. Jednak każda branża jest inna, dlatego warto w ramach testu przeprowadzić kampanię Facebook Ads i sprawdzić, na ile jest to konwertujące działanie ze względu na zainteresowanie stroną sklepu,
  7. marketing szeptany w sieci - z jednej strony może służyć do link buildingu strony, a z drugiej - umiejętnie poprowadzony - do budowania wizerunku, informowania o istnieniu sklepu i wskazywania go jako potencjalnego miejsca zakupów,
  8. marketing wirusowy - trudny do realizacji, ale przy błyskotliwym pomyśle może okazać się jednym z tańszych sposobów dotarcia do klienta. Przykładowo dobrze zaprojektowany mem internetowy, nawiązujący oczywiście do oferty sklepu lub samej marki, umieszczony w mediach społecznościowych może zostać samoistnie powielany i udostępniamy setkom, czy nawet tysiącom użytkowników.

Obsługa klientów

Założenie sklepu internetowego stanowi spore wyzwanie zarówno dla osób, które robią to po raz pierwszy, jak i tych, którzy takie działania podejmowali już wcześniej. Jednak po zakończeniu etapu przygotowawczego i wdrożeniowego należy także mieć wizję i wiedzieć, jak obsługiwać klientów, których rzesze z pewnością będą odwiedzać sklep po realizacji skutecznych akcji marketingowych.

Właściwa obsługa klienta jest szczególnie istotna w handlu internetowym, gdyż wielu konsumentów ciągle jeszcze obawia się korzystania z wirtualnego sklepu. Dzięki odpowiedniemu podejściu możemy je rozwiać i zyskać lojalnego klienta. Na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę?

  1. Wyczerpujące informacje na witrynie internetowej sklepu – ogranicza to niepotrzebne pytania ze strony klienta i jego ewentualne niezadowolenie z tego, że nie znajduje potrzebnych mu danych i musi o nie dopytywać.
  2. Szybka odpowiedź i reakcja na złożone zamówienie - klient powinien natychmiast otrzymywać informacje na temat przetwarzania jego zamówienia lub mieć możliwość sprawdzenia tego na stronie. Pamiętajmy, że klienci internetowi stosują różne formy kontaktu i na każde z takich zapytań powinniśmy jak najszybciej odpowiedzieć.
  3. Życzliwe i pomocne podejście - transakcja wykonywana na odległość jest dla klienta dużo mniej pewna i oczywista niż zakupy w tradycyjnym sklepie, powinniśmy więc wykazać się profesjonalizmem i uczciwością
  4. Właściwe podejście do reklamacji - w każdym sklepie zdarzają reklamacje. Trzeba pamiętać, że nie jest to zło konieczne, tylko szansa na zdobycie lojalności klienta i jeszcze większe przywiązanie go do marki.

Logistyka sklepu internetowego

Właściwa logistyka to bardzo ważny element sprawnie działającego e-sklepu. Dlatego jeżeli interesuje nas założenie sklepu internetowego, musimy wziąć ją pod uwagę. Klienci są wymagający i oczekują szybkiego dostarczenia zamówionych produktów, co w przypadku sklepów internetowych oznacza okres w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia.

Klient powinien mieć możliwość wyboru, dlatego warto zapewnić odbiorcom różne formy dostawy. Sklep internetowy powinien mieć możliwość dostarczenia zamówionych produktów przynajmniej za pomocą:

  • wysyłki kurierem (czas),
  • paczkomatów (wygoda swobodnego odbioru),
  • Poczty Polskiej (dla niektórych wciąż najbardziej zaufana instytucja).

Towar powinien być starannie zapakowany i zabezpieczony oraz wysłany w najkrótszym możliwym czasie.

Podsumowanie

Mimo że wielu przedsiębiorców porywa się na branżę e-commerce, założenie sklepu internetowego nie jest sprawą łatwą i szybką. Jak każdy biznes, tak i ten rodzaj działalności gospodarczej wymaga uwagi, nakładów pracy, planowania i realizacji założonych celów. Jeśli masz zamiar osiągnąć sukces w tej branży, pamiętaj, co się wiąże z prowadzeniem e-sklepu. Obsługa to nie tylko sprzedaż, lecz także cały zestaw prac, obejmujący rozmaite dziedziny funkcjonowania firmy, dlatego warto się do tego przygotować i dokładnie zaplanować strategię działania i rozwoju tego całkiem dochodowego biznesu.