6 śmiertelnych grzechów w nowej pracy

Artykuł zewnętrzny

Autorka: Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl

Gratulacje! Dostałeś pracę! Najcięższy etap już za tobą? Nic bardziej mylnego! Pierwsze tygodnie w nowej firmie są przełomowe i mogą zadecydować czy praca będzie rajem czy też drogą przez mękę. Nie chodzi tu tylko o techniczne aspekty pracy. Ważne jest również twoje zachowanie w nowym środowisku.

Kiedy zaczynasz pracę w nowej firmie, unikaj wskazanych poniżej 6 grzechów:

1. Ignorancja kultury

Z badań wynika, że prawie wszyscy pracownicy za bardzo istotne uważają zaadoptowanie zasad korporacyjnej kultury. Czy współpracownicy wolą porozumiewać się za pomocą telefonu, maila, a może bezpośrednich rozmów? Czy noszą eleganckie buty, czy raczej tenisówki? Dużo aspektów z firmowej kultury można subtelnie podejrzeć np. przychodząc pół godziny wcześniej i obserwując swoich przyszłych współpracowników – opisuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

2. Arogancja

Przedsiębiorstwa organizują czasem nowozatrudnionym pracownikom specjalne treningi. Zdarza się, że nowi pracownicy zamiast korzystać ze szkolenia, za wszelką cenę chcą zabłysnąć. Najlepiej, zanim zdecydujemy się na bycie firmowym outsiderem, dać sobie trochę czasu na rozpracowanie firmy i zasad pracy w niej.  

Malgorzata_Majewska_Monsterpolska.pl

3. Ukrywanie się

Z drugiej strony nie możesz zachowywać się jak tchórz, który umywa ręce od samodzielnej pracy. Postaraj się nawiązać kontakt ze współpracownikami, porozmawiać z nimi na stopie towarzyskiej – radzi Małgorzata Majewska. Pamiętaj, że takie nieformalne rozmowy i gesty mają dobry wpływ na postrzeganie ciebie w firmie. 

4. Niesprecyzowane oczekiwania

Jeśli nie będziesz dokładnie wiedział czego oczekujesz, będzie ci ciężko nawiązać współpracę. Spotkaj się ze swoim menedżerem, postaraj się przedyskutować najważniejsze sprawy. Dowiedz się jakie są priorytety. W jaki sposób masz prowadzić projekty? W jaki sposób twoje osiągnięcia będą oceniane?

5. Odmowa przyznania się do błędów

Każdy popełnia błędy, a nowozatrudnieni pracownicy robią ich mnóstwo. Nie popełnij podstawowego błędu nie przyznawania się do swoich pomyłek, myśląc, że nikt tego nie zauważy. Zamiast tego ucz się dużo, doceniaj rady innych i poprawiaj to, co źle zrobiłeś.

6. Nieproszenie o pomoc

Nie będziesz uczyć się przez pół roku, jeśli poprosisz współpracowników o pomoc. Dobrym rozwiązaniem jest poproszenie menedżera o spotkanie np. po miesiącu pracy. Na takim spotkaniu możesz przedyskutować najważniejsze wątki współpracy oraz poprosić o ocenę, a także wskazówki co możesz jeszcze poprawić – podsumowuje Małgorzata Majewska.

Nastaw się na skuteczne działania

Rozpoczynanie nowej pracy nigdy nie jest proste. Jeśli wiesz, że czasami zdarza ci się popełniać któreś z wymienionych wyżej błędów skup się i przygotuj strategię wcześniej. Pamiętaj, nikt nie będzie cię oceniał po jednym dniu. Jeżeli chcesz zrobić dobre wrażenie, wyróżnij się pracą i zaangażowaniem.