Konflikt ze współpracownikiem

Artykuł zewnętrzny

Autor: Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.pl

W każdym miejscu pracy zdarzają się tzw. spięcia pomiędzy pracownikami czy też powstają pewne „punkty zapalne”. Ich obecność jest zjawiskiem powszechnym – najważniejszą jednak kwestią jest umiejętność i rozwiązania bądź chociaż załagodzenia.

Przede wszystkim, nie można pozwolić, by zwykły biurowy konflikt przerodził się w coś stresującego i destrukcyjnego dla obu jego stron.

Dobrze jest najpierw zauważyć tak nieprzyjemną sytuację i spróbować odnaleźć jego przyczynę. W ten sposób będziesz mógł szybciej i sprawniej rozwiązać problem, jakim jest konflikt między tobą a twoim współpracownikiem

Weź sprawy w swoje ręce

Nie siedź z założonymi rękami jeśli jesteś zaangażowany w biurowy konflikt – nawet jeśli sądzisz, że nie powstał on z twojej winy. Tracisz jedynie cenny czas i energię na takie niesnaski.

Unikanie konfrontacji czy poważnej rozmowy nie jest dobrym wyjściem. Dlatego też, im wcześniej poznasz przyczynę konfliktu, tym lepiej dla ciebie. Także próba „wygrania” konfliktu nie przyniesie ci nic dobrego – zaznacza Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Taka próba konfliktowej dominacji może jedynie sprawić, że problem typu biurowy konflikt pojawi się prędzej czy później znowu. Weź problem w swoje ręce i pamiętaj, że komunikacja i szczerość to dwie bardzo cenne cechy – zarówno w życiu osobistym jak i biurowym.

undefined

Doceń siłę dialogu

Często konflikt jest wynikiem nie tyle powiedzenia czegoś drugiej osobie, co właśnie niedopowiedzenia czegoś. Może to być niedotrzymanie obietnicy bądź bycie nietaktownym w stosunku do kogoś.

Musisz znaleźć sposób, by konflikt ten rozwiązać z pozytywnym wynikiem. Musisz też być przygotowany na pewne kompromisy czy spotkanie się „w pół drogi”, jeśli chodzi o poglądy twoje i twojego kolegi z pracy, z którym jesteście w stanie konfliktu. Najprostszą drogą jest bezpośredniość i szczerość – po prostu dowiedz się, jakie zdanie i poglądy ma twój kolega na dany temat, jakim jest wasz spór – radzi Małgorzata Majewska.

Jako inicjator takich rozmów możesz poczuć, że jesteś tym słabszym, który się złamał i chce zażegnać konflikt. Warto więc powtórzyć to jeszcze raz – dialog jest najważniejszym elementem kontaktów międzyludzkich. A niedopowiedzenia są o wiele gorsze niż werbalne komunikaty.

Spójrz na sytuację obiektywnie

Bądź przygotowany na to, że kiedy spojrzysz obiektywnie na całą sytuację, może okazać się, że wina leżała po prostu po twojej stronie.

Przyznanie się do winy, bądź nawet jej części, może znacząco pomóc w rozwiązaniu tej sytuacji. Co więcej, taki krok może spowodować, że i ta druga osoba uzna, że poniekąd także ona zawiniła.

Nie bierz tego osobiście

Jeśli konflikt faktycznie nie wynikł z osobistych przesłanek, zachowuj się profesjonalnie. Jeśli jego przyczyna miała jedynie służbowe podłoże, nie możesz traktować tego sporu osobiście.

Oczywiście, jesteśmy tylko ludźmi i dużą część poglądów na temat nas samych i naszej pracy odnosimy bardzo do siebie. Trzeba jednak pamiętać o idei work-life balance, która wyraźnie zakłada oddzielanie życia osobistego od zawodowego. Nie warto więc brnąć w tak nieetyczne i po prostu dziecinne działania jak obrażanie kogoś czy szykanowanie go – podsumowuje Małgorzata Majewska.

Podejście niezależne

Jeśli okazuje się, że konflikt nie miał żadnych znaczących podstaw, a powyższych porad nie można do niego zastosować, być może potrzebujecie kogoś, kto neutralnie spojrzy na taką sytuację i wam pomoże. W świecie biznesu, np. podczas konfliktów pomiędzy firmami, często nieoceniona okazuje się być siła arbitrażu.

Zaangażowanie w konflikt szefa bądź kogoś z HR-u może być bardzo pomocne. Oczywiście, nie chodzi o angażowanie współpracowników czy twojego przełożonego w konflikt dosłownie i „przeciąganie” go na swoją stronę, a o świeże spojrzenie tej „trzeciej strony” jako kogoś niezależnego i neutralnego. Taki arbiter może podsunąć wam pewne działania, które będziecie musieli podjąć, by chociaż tolerować się w miejscu pracy.