0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak przekonać pracownika do swojej firmy?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Prowadząc małą firmę możesz odnieść wrażenie, że potencjalni pracownicy chętniej wybierają korporacje. Dzieje się tak, ponieważ wciąż krążą stereotypy, że małe firmy mogą zaoferować o wiele mniej niż te duże. Czy tak jest naprawdę? Wielkie firmy są widoczne i rozpoznawalne. Kuszą potencjalnych pracowników różnego rodzaju bonusami, wysokimi zarobkami, szybkim awansem oraz prestiżem. Dlatego też wielu młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, nawet nie myśli o pracy w małym biznesie. Praca w małej firmie, może jednak dać pracownikowi duże doświadczenie. Pokaż, że praca w twoim przedsiębiorstwie ma wiele zalet. Jak przekonać pracownika do swojej firmy? Przeczytaj w naszym artykule!

Wielozadaniowość – szansa, by nauczyć się więcej i przekonać pracownika do swojej firmy!

Wielozadaniowość to jedna z cech małych firm. Niewielka liczba osób zatrudnionych sprawia, że zakres obowiązków należący do danej osoby, często nie jest precyzyjnie określony. Chodzi o to, by robić to, co w danej chwili jest potrzebne. Wielozadaniowość to duży plus dla osób, które dopiero zaczynają swoją karierę, ponieważ to właśnie dzięki niej mogą się wiele nauczyć. Jest to idealne rozwiązanie dla kogoś, kto nie lubi rutyny i monotonii w pracy. Czas w takiej firmie, w której robimy to, co lubimy oraz to, co jest potrzebne, a zadania są różnorodne sprawia, że rozwijamy się i możemy się samorealizować, a przez co być szczęśliwym.

Atmosfera sprzyjająca kreatywności

W małych firmach wszyscy pracownicy się znają i panują tam bardziej nieformalne stosunki niż w korporacjach. Struktura nie jest tak rozbudowana, jak w dużych przedsiębiorstwach. W obecnych czasach, coraz częściej odchodzi się od struktury hierarchicznej na poczet wypłaszczenia struktur, gdzie nie ma menedżerów niskiego, średniego, wyższego szczebla. Jest zarząd (prezes i dyrektorzy), liderzy i pracownicy. Dzięki takiej koncepcji, jakość komunikacji oraz relacje między pracownikami są ułatwione i swobodniejsze, co wpływa pozytywnie na atmosferę, w której na co dzień pracujemy. Ponadto praca w małej firmie, jest mniej stresująca ze względu na brak rywalizacji, tzw. wyścigu szczurów. Pracodawca, który zatrudnia niewielką liczbę osób, poświęca im więcej swojego czasu i energii, jest bardziej dostępny dla swoich pracowników. Każda osoba traktowana jest indywidualnie, nie ma sztywnych granic pomiędzy stanowiskami, więc może bez formalnej otoczki przyjść do przełożonego i z nim porozmawiać. Kreatywność i samodzielność pracownika jest łatwiej dostrzegana, przez co ma on większą szansę na szybki rozwój. W małych firmach pracodawca rzadziej oferuje pracownikom bonusy pozapłacowe, takie jak np. karta multisport. Jednak doświadczenie zdobyte w małej firmie może być dużo cenniejsze dla rozwoju osobistego, niż praca w dużym przedsiębiorstwie.

Brak anonimowości

Dzięki temu, że liczba pracowników nie jest duża, każdy w firmie zna siebie nie tylko z widzenia. Ludzie mają możliwość wzajemnie bliższego poznania się np. w trakcie przerwy na lunch, czy przy kawie. W małych firmach często tworzą się przyjaźnie, dlatego ludzie chętnie przychodzą do pracy oraz spotykają się wspólnie poza nią. Pracownicy nie są trybikami w maszynie, których ceni się wyłącznie za ich efektywność. Są oni traktowani podmiotowo, praktykuje się indywidualne podejście do pracownika. Wiemy czym zajmują się koledzy i koleżanki z innych działów, może okazać się, że nawet współuczestniczymy z nimi w jakichś projektach.

Niezależność, samodzielność i poczucie odpowiedzialności za projekty

Ludzie mają rzeczywisty wpływ nie tylko na to, jak wygląda ich codzienna praca, lecz także na to jak działa firma, oraz na cele, które są realizowane. Daje to poczucie odpowiedzialności za projekt. Dla ludzi jest to bardzo silny motywator. Jeżeli pracownik identyfikuje się z tym co robi, wkłada w to więcej czasu i energii, a pomysły które tworzy, są bardziej kreatywne niż te tworzone bez zaangażowania. Projekt traktuje jak swoje “dziecko”, które dogląda i dba o nie jak najlepiej potrafi. Ważne, by pracownikowi przedstawiać założenia i zlecać zadania, lecz warto pozostawić mu swobodę działania, tzn. żeby mógł decydować lub współdecydować w przypadku pracy zespołowej, o tym kiedy, jak, jakimi narzędziami i z kim będzie realizował dany projekt. Ze względu na różnorodność wykonywanych zadań, mocno stawia się również na samodzielność. Oczekuje się od pracownika, że będzie on poszerzał swoje umiejętności i stanie się specjalistą w danej dziedzinie, dzięki czemu będzie mógł podejmować decyzje.

Pomysły pracowników – skarb organizacji

Często w małych firmach praktykowane jest zbieranie pomysłów pracowników. Pomysły te dotyczą różnych obszarów, np. jak udoskonalić system/produkt/usługę, jak zmienić wnętrze firmy, jak można ulepszyć zarządzanie w firmie, jak motywować pracowników itd. Warto podkreślić, że gdy pracownik ma poczucie, że  jego pomysły są rozpatrywane, istotne dla firmy, on sam również czuje się ważny. Każdy lubi mieć wpływ na różne rzeczy, szczególnie na to co jest dla nas istotne.

Jasno sprecyzowane cele, misja i wizja firmy

W małych firmach ludzie wiedzą po co coś robią. Nie marnują swojego czasu ani zasobów firmy na pracę nad czymś, co nie ma sensu ani racji bytu. W takich miejscach rzadko dochodzi do sytuacji, kiedy projekt trafia do kosza, ponieważ w trakcie jego realizacji, odbywają się liczne spotkania z innymi zaangażowanymi pracownikami, oraz z osobami decyzyjnymi w firmie. Dzięki takiej komunikacji, projekt nad którym pracują ludzie nie jest bezużyteczny, przez co nie powoduje u pracowników frustracji, a wręcz przeciwnie, podekscytowanie i radość. Ich motywacja oraz zaangażowanie do pracy wzrasta. Poza tym, żeby pracownik znał cel swojej pracy, fundamentem jest, by wiedział, jaka jest misja firmy oraz wizja, czyli dokąd zmierza firma, jak będzie wyglądała za kilka lat. Jest to potrzebne, ponieważ pracownik czuje się wtedy bezpieczniej i silniej wiąże się z organizacją.

Godne warunki pracy

Wcale nie musi być tak, że wynagrodzenie w małej firmie jest niższe od wynagrodzenia w korporacji. W obecnych czasach wielu prezesów firm zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zapewnienie odpowiedniego środowiska pracy i robi wszystko, by w tym kierunku podążać prowadząc swój biznes. Pracownicy cenią sobie dogodną lokalizację firmy, spokój, nowe lub wyremontowane wnętrze biura z dostępem do kuchni, dostosowane narzędzia do zakresu obowiązków, czyli np. dostęp do niezbędnych programów, sprawnie działający sprzęt elektroniczny itd. Jeżeli pracodawca doda do tego możliwość elastycznych godzin pracy, z pewnością będzie to atrakcyjne dla jego pracowników.

Siła tkwi w zespole

Szef małego przedsiębiorstwa często zarządza organizacją w taki sposób, by stworzyć w nim zespoły. Tym argumentem można również przekonać pracownika do swojej firmy. Jeżeli osoba jest otwarta, komunikatywna, lubi pracować z ludźmi, to chętniej wybierze takie miejsce, w którym będzie mogła pracować w taki właśnie sposób. Jeżeli w organizacji stawia się na pracę w zespole, to na rozmowie kwalifikacyjnej szef będzie patrzył na kandydata pod kątem tego, czy potrafi współpracować z ludźmi, czy jest otwarty i komunikatywny.

Moje sukcesy są widoczne

W związku z tym, że osób jest mniej i wszyscy wzajemnie się znają, każdy – w tym szef – wie, co udało nam się osiągnąć, czy zrealizowaliśmy założenia, jak się rozwijamy, w czym jesteśmy mocni, w czym słabsi – dzięki temu inni widzą nasze sukcesy. Co więcej, wspólnie je z nami świętują. W małych firmach, gdzie stawia się na pracę w zespołach, odchodzi się od rywalizacji, dlatego cieszą nas osiągnięcia innych. Szef ma z pracownikami bezpośredni kontakt na co dzień, może nawet uczestniczy z nimi w jakimś projekcie. Dzięki temu widzi czy są zaangażowani, oraz czy zależy im na pracy i rozwoju.

Luźny dress code

Nie każdy lubi codziennie ubierać garnitur, koszulę, marynarkę czy kostium. Wiele osób chce w pracy odczuwać wygodę i komfort. W małych firmach częściej niż w dużych korporacjach, nie ma wyznaczonego dress codu. Nikt nie narzuca sztywnych zasad w tym kierunku. Wiadomo, że każdy powinien dbać o swój wygląd, ponieważ spotyka się z innymi ludźmi, a schludność świadczy o człowieku. Jeżeli mamy bezpośredni kontakt z klientem, to również powinniśmy dostosować swój ubiór do tego typu spotkań. Jednakże możemy pozwolić sobie na co dzień założyć kolorową sukienkę w kwiatki, a nie granatową garsonkę. Dla wielu osób jest to ogromną zaletą.

Oczywiście nie jest tak, że każda mała firma może się pochwalić takimi wartościami. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który prowadzi taką firmę jak opisaliśmy w niniejszym artykule i zależy ci, by przekonać pracownika do swojej firmy, możesz użyć powyższych argumentów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów