Optymalizacja konwersji – czym jest i jak działa?

Każdy właściciel sklepu internetowego dąży do jednego - dużej liczby klientów, którzy przyniosą mu duże zyski, a jego starania wreszcie wpłyną na sukces. W teorii być może wygląda to na nic trudnego i wielu myśląc w ten sposób, bez żadnej wiedzy oraz perspektyw weszło w świat e-commerce. W praktyce jednak wszystko nabiera zupełnie innych barw. Optymizm znacznie spada, a my zastanawiamy się, co zrobić, żeby nasz sklep prosperował według zamiarów i projektów. W branży sprzedaży internetowej powinno się mieć oczy dookoła głowy. Nic nie może umknąć naszej uwadze. Oprócz instynktu i spostrzegawczości szpiega, trzeba posiadać również umysł analityka i wyobraźnię artysty. Optymalizacja konwersji wymaga posiadania wspomnianych cech, by móc dobrze zarządzać swoją stroną.

Nieważne, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy od dawna kroczysz po ścieżkach branży internetowej. Kilka prostych, ale jakże istotnych słów o optymalizacji konwersji przyda się każdemu, kto chce, aby jego firma nie tylko liczyła straty, lecz także przede wszystkim zyski, a każdy użytkownik odwiedzający twoją stronę był jednocześnie twoim klientem.

Optymalizacja konwersji? Pierwsze słyszę!

Jeżeli nie miałeś dobrego startu w e-commerce, to wiedz, że nie jesteś jedyny. Jeśli jednak nadal biznes nie idzie po twojej myśli i zamiast klientów liczysz porzucone koszyki lub, co gorsza, z nudy układasz spinacze biurowe w szufladzie, to czas na kubeł zimnej wody. To, że wielu nie wie, czym jest optymalizacja konwersji, w tym przypadku nie powinna nikogo dziwić, a już na pewno nie tych, którzy nie radzą sobie ze swoją sprzedażą. Zacznijmy zatem od początku.

Optymalizacja konwersji to nic innego, jak zwiększenie jej współczynnika. Aby przejść do definicji, która nas interesuje, należy pokrótce wyjaśnić, czym jest wspomniany współczynnik. Stanowi on procentowy stosunek liczby użytkowników, którzy podjęli sprecyzowaną akcję do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę.



Zatem optymalizacja konwersji ma na celu przekonanie większej liczby użytkowników naszego sklepu do wykonania sprecyzowanej akcji, tzn. ktoś kupił dany produkt, wypełnił ankietę, zapisał się do newslettera itp. W konsekwencji zwiększamy naszą sprzedaż i zyskujemy więcej konkretnych klientów, a nie użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę WWW, nie przynosząc tym samym żadnych zysków. Nawet wzrost współczynnika konwersji może mieć ogromny wpływ na nasz biznes.

Optymalizacja konwersji ma ogromne znaczenie dla naszego sklepu internetowego. Jeżeli dopiero teraz się o tym przekonałeś, to sam doskonale widzisz, jak wiele straciłeś przez swoją niewiedzę. Skoro już poznaliśmy teorię, czas zacząć działać.

Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

Poniżej przedstawiamy kilka istotnych i, wydawałoby się, oczywistych aspektów, które z pewnością wpłyną na większą liczbę twoich klientów i wzrost współczynnika konwersji.

  • Wygląd strony: nie jest nowością, że pierwszym czynnikiem, który wpływa na postrzeganie naszej firmy jest wygląd strony internetowej. Jeżeli niczym się on nie wyróżnia, jest nudny i nie zaskakuje użytkowników, z pewnością nie jest to dobra droga. Spójrz obiektywnie na swoją stronę WWW. Czy wchodząc na nią pierwszy raz, zechciałbyś pozostać na niej dłużej? Kolorystyka oraz grafika powinna być przystosowana do specyfiki branży. Na pewno szary, metaliczny kolor z ciemną grafiką nie przekona przyszłych mam do zakupu ubranek i wózka dla swojego dziecka, ale już mechanika do zakupu nowych narzędzi z pewnością.

  • Wiarygodność: nie ukrywaj się i nie pozwól internautom szukać kontaktu z tobą oraz opisu firmy i działalności. Już na stronie głównej powinny znaleźć się podstawowe informacje tj. nazwa firmy, adres i kontakt. Twoi klienci muszą wiedzieć, że jesteś wiarygodny.

  • Opinie i referencje klientów: nadal słyniemy z dużej ostrożności i nieufności. Zakupy przez Internet rosną w siłę, co nie oznacza, że wybieramy zazwyczaj znane i cenione marki. Użytkownika trzeba do siebie przekonać. Ludzie szybciej zaufają tym, którzy również byli kiedyś na ich miejscu i z wielką ostrożnością oraz niepewnością dokonywali pierwszego zakupu w twoim sklepie. Zachęć ich do wyrażania swoich opinii na jego temat. Stwórz zakładkę, w której zgromadzisz wszystkie komentarze od swoich klientów. To z pewnością wpłynie na decyzję niezdecydowanych użytkowników.

  • Prosto, bez zbędnych komplikacji: czasami chcemy stworzyć coś doskonałego, a w efekcie otrzymujemy coś zupełnie odwrotnego. Podobnie jest ze stroną internetową sklepu. Zbyt wiele zakładek, koszyk, który został umieszczony w innym miejscu, niż jest to zazwyczaj, ponieważ stwierdziliśmy, że tak będzie oryginalnie. Nie można pominąć również skomplikowanego procesu zakupowego, który zaczyna się od konieczności zarejestrowania się na stronie, po czym następuje długie oczekiwanie na potwierdzenie rejestracji, a czeka nas jeszcze wiele etapów całego procesu zakupowego, poza tym zostajemy zaskoczeni dodatkowymi opłatami, o których nie zostaliśmy wcześniej poinformowani. To zdecydowanie nie powinno mieć miejsca!

Optymalizacja konwersji. Testy A/B

Optymalizacja konwersji polega na wdrażaniu niewielkich zmian na stronie WWW, które systematycznie zwiększają współczynnik konwersji. To jednak nie wystarczy, aby zwiększyć liczbę naszych klientów. Musimy wiedzieć, czy wprowadzane przez nas zmiany przynoszą pożądane efekty. Najbardziej skuteczną i jednocześnie najprostszą metodą optymalizacji konwersji są testy A/B. Porównuje się w nich dwie wersje jednej zmiennej i tym samym sprawdza się ich skuteczność. W niektórych testach możliwe jest porównywanie kilku zmiennych. Ruch, który sprowadza się na stronę, kierowany jest losowo na dwie różne witryny. Po upływie określonego czasu i osiągnięciu progu istotności statystycznej, wyłoniona zostaje ta wersja, która odnotowała większy współczynnik konwersji. Taka metoda jest możliwa dzięki odpowiednim systemom, programom i firmom zewnętrznym. Warto sprawdzić, czy to co robimy, rzeczywiście daje pożądane efekty i skutecznie wpływa na zwiększoną liczbę klientów w naszym sklepie.

Jeżeli przed rozpoczęciem swojej działalności w branży e-commerce, słyszałeś ze wszystkich stron, że to przysłowiowa bułka z masłem, sam widzisz, że ktoś chciał ci zaszkodzić, a niekoniecznie pomóc. Z pewnością nie poinformował cię, że prowadzenie własnego sklepu internetowego to nie tylko zaprojektowanie strony, pozyskanie dostawców oraz systematyczne zaopatrzenie magazynów. Zapomniał wspomnieć, że musisz liczyć się z nieustannym testowaniem, analizowaniem i badaniem swoich postępów oraz efektów, które przynoszą ci wdrażane zmiany. Optymalizacja konwersji jest jednym z tych działań, bez których prosperowanie sklepu online nie ma najmniejszego sensu.

Kilka słów teorii, cenne wskazówki dotyczące praktyki, więc teraz czas działać!