Landing page (często oznaczany skrótem LP) to tak zwana strona docelowa – miejsce, w które kieruje się użytkownika z myślą o maksymalnym zwiększeniu prawdopodobieństwa nastąpienia konwersji. Jeśli uda Ci się sprowadzić w to miejsce swojego klienta, powinien dokonać zamówienia. Co jednak zrobić, aby Landing Page działał jak najlepiej? Mamy na to kilka rad!
Landing page i jego czytelność
Sprawa pierwsza i najważniejsza. Jeżeli Landing Page ma konwertować lepiej od pozostałych stron, to musi być jak najbardziej czytelny dla internauty, który nań trafi. Klient musi błyskawicznie zorientować się, co jest mu oferowane i dlaczego warto z tej propozycji skorzystać. Oczywiście, to, co właśnie napisaliśmy, obowiązuje także na pozostałej części serwisu, jednak w przypadku Landing Page’y powinno być szczególnie mocno zaakcentowane.
Nie bój się przy tym modyfikować układu strony na Landing Page’u – LP naprawdę nie musi być osadzone w identycznym szablonie, jak reszta serwisu. Choć cały czas warto, aby zachowana została ogólna spójność wizualna, aby nie powodować niepewności i zmieszania u klienta (w końcu nadal musi czuć się bezpiecznie i wiedzieć, że kupuje właśnie u Ciebie!).
Zmniejszyć ryzyko ucieczki
To sprawa ściśle powiązana z powyższą. Jeżeli Landing Page ma zwiększać prawdopodobieństwo konwersji, należy mocno ograniczyć elementy, które mogłyby prowadzić do rozproszenia uwagi i ucieczki z LP. Przekłada się to między innymi na ograniczenie nadmiernie rozbudowanego menu, a w skrajnych przypadkach nawet na rezygnację z niego. Jednocześnie często zwiększeniu ulegają przyciski zawierające wezwanie do działania (cal to action) i akcentowane są formularze kontaktowe.
Treść na stronie kluczem do sukcesu
Na Landing Page’ach zdecydowanie warto zainwestować w wysokiej klasy copywriting. Dobrze dobrane slogany, przemyślany spis istotnych cech produktu lub usługi, czy wreszcie krótki, ale bardzo sugestywny opis to coś, co może zdecydować o działaniu internauty i zmienić go w klienta.
Oczywiście treść to nie wszystko, warto ją wzbogacić o dopasowane grafiki, jednocześnie dbając, by nie doprowadzić do przerostu formy nad treścią. Niemniej tak przygotowany Landing Page zdecydowanie zwiększy swoją efektywność.
Pełna optymalizacja
Tworząc Landing Page należy zadbać o to, aby jego optymalizacja była dopięta na ostatni guzik – włącznie z pełną weryfikacją tego, czy wszystko w jego obrębie działa prawidłowo. Czy formularze można wypełnić i wysłać bez problemu? Czy działa równie dobrze w wersji desktopowej, jak i mobilnej? Czy pasek cookies w wersji mobilnej nie zasłania całej strony? To „drobiazgi”, które mogą zniszczyć efektywność LP.
Warto tez zadbać o usunięcie wszelkich zbytecznych elementów mogących wpłynąć na konwersję (na przykład zbyt wielu pól w formularzu), jednocześnie pilnując, aby zachowane były elementy wymagane prawnie (np. zgody na przetwarzanie danych).
Landing page – testy muszą być!
Raz stworzony Landing Page nie musi być niezmienny. Co więcej – nie powinien! Zdecydowanie warto regularnie przeprowadzać testy, jak drobna modyfikacja różnych elementów wpływa na efektywność. Pamiętaj przy tym, żeby nie testować wielu elementów jednocześnie – warto trzymać się zasady „jeden test – jedna modyfikacja”. Jednocześnie należy dopilnować tego, aby sam test trwał odpowiednio długo i objął dużą liczbę użytkowników. Sprawdzian na grupie 100 przypadkowych internautów może dać mocno niewymierne wyniki, a test przeprowadzony wyłącznie przez jeden dzień może opierać się na przypadku. Pamiętaj o tym, ponieważ ma to bezpośrednie przełożenie na przyszłe zyski.