Poradnik Przedsiębiorcy

Google AdWords i linki sponsorowane czy pozycjonowanie - co wybrać?

Z chwilą uruchomienia strony internetowej właściciele rozpoczynają działania, zmierzające do osiągnięcia wysokich wyników w wyszukiwarce Google. Najczęściej w grę wchodzą linki sponsorowane Google AdWords lub pozycjonowanie. Którą metodę wybrać, aby osiągnąć lepsze wyniki? Odpowiedź na to pytanie uzależnione jest od kilku czynników, którym przyjrzymy się bliżej.

Linki sponsorowane Google AdWords

Linki sponsorowane AdWords są reklamami wyświetlanymi w wyszukiwarce Google nad naturalnymi wynikami wyszukiwania. Oznaczone są zieloną ramką z napisem “Reklama”.

Google AdWords - czy jest to skuteczna metoda reklamy?

Zaletą linków sponsorowanych Google AdWords jest możliwość dotarcia do wielu klientów w bardzo krótkim czasie.  Wystarczy uruchomić kampanię, wybrać najbardziej istotne dla tematyki strony słowa kluczowe i efekty możemy zobaczyć już w ciągu kilku dni. Dzięki metodom AdWords możliwe jest nakierowanie wyników na potencjalnych klientów, którzy szukają danej usługi lub towaru. Parametry kampanii Adwords w podstawowej wersji można ustawić pod względem aspektów demograficznych, takich jak płeć, wiek czy określona lokalizacja.  Reklamy mogą również być wyświetlane w wybranych dniach tygodnia oraz godzinach. Jest to jednak strategia krótkotrwała, która wymaga regularnego zasilania konta. Jeśli zależy nam na błyskawicznej akcji promocyjnej, to będzie to zdecydowanie skuteczniejsza metoda niż pozycjonowanie.

Kolejną kwestią jest koszt linków sponsorowanych. Reklamy Google AdWords charakteryzują się bardzo elastycznym systemem płatności – sami decydujemy o tym, ile chcemy przeznaczyć pieniędzy na kampanię reklamową, ponieważ płacimy tylko w momencie, gdy potencjalny klient kliknie na sponsorowany link. Jest to tak zwany pay per click, czyli zapłata za kliknięcie. Różnią się także ceny poszczególnych fraz. Frazy najpopularniejsze będą droższe, natomiast mniej wyszukiwane – tańsze. Należy wziąć pod uwagę, że droższa fraza nie zawsze będzie miała wyższe wyniki wyszukiwań niż mniej popularna i tańsza. W przypadku droższej frazy, wyniki wyszukiwań będą szersze, przez co ciężej znaleźć się w pierwszych wyszukanych pozycjach. W trakcie trwania kampanii mamy możliwość sprawdzenia czy wybrana fraza jest skuteczna – możemy edytować nasz wybór, dodawać lub usuwać słowa, przez co w krótkim czasie pozwala nam to na  zoptymalizowanie skuteczności AdWords.

Sami ustalamy budżet dzienny, tygodniowy czy miesięczny na określone słowa kluczowe i – co istotne – płacimy wyłącznie za efekt w postaci pojawienia się potencjalnego klienta na naszej stronie.

Google chroni także przed nieuczciwymi zachowaniami konkurencji – nie musimy się martwić o to, że nasze strony zostaną “wyklikane” przez niechciane osoby, co nadszarpnie nasz budżet. Google rejestruje każdy ruch, jaki się pojawi podczas wyników wyszukiwania, jeśli wykryje podejrzane zachowanie, jak ciągłe klikanie przez tego samego użytkownika lub schematyczne wejścia na stronę, przestanie wyświetlać reklamy tym użytkownikom.

Jeśli decydujemy się na rozpoczęcie kampanii Google AdWords, możemy ją prowadzić samodzielnie lub zdecydować się na usługi firm zajmujących się pozycjonowaniem - obecnie na rynku znajdziemy bogatą ofertę usług tego rodzaju.  

Pozycjonowanie – lepsze niż Google AdWords?

Głównym celem pozycjonowania jest podejmowanie wszelkich działań, które mają za zadanie uzyskać jak najlepsze wyniki wyszukiwań naturalnych.

Pozycjonowanie różni się od Google AdWords przede wszystkim czasem, w jakim zobaczymy pierwsze wyniki prowadzonej kampanii.

Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, jednak w dłuższej perspektywie przynosi większe efekty od linków sponsorowanych. Jeśli zdecydujemy się na tę formę promowania naszego serwisu to przede wszystkim musimy uzbroić się w cierpliwość, gdyż pierwsze efekty mogą być widoczne najszybciej po trzech miesiącach. Jest to również znacznie droższa inwestycja, dlatego polecana jest przede wszystkim przedsiębiorstwom, które sprzedają dużo zróżnicowanych towarów i usług. W przeciwieństwie do AdWords, wydatki związane z pozycjonowaniem mogą się nie zwrócić, jeśli nie będziemy regularnie i na bieżąco zajmować się optymalizacją strony. Tak więc, decydując się na pozycjonowanie, należy się liczyć z tym, że oprócz faktu, iż jest to proces długotrwały, wymaga ciągłej uwagi i pracy, zamieszczania i aktualizowania ciekawych treści.

Na pozycjonowanie ma wpływ wiele czynników:

  • dbanie o unikalność publikowanych materiałów

  • treści zamieszczane na stronie internetowej nie powinny być powielane ani kopiowane z innych stron

  • w przypadku własnych tekstów, ważne jest, aby nie umieszczać ich na kilku adresach URL – może to zostać uznane za nieetyczne, niezgodne z obowiązującymi  standardami, co doprowadzi do obniżenia pozycji; mechanizmy Google odbiorą takie działanie jako powielanie treści (double content)

  • dużą rolę w skutecznym pozycjonowaniu odgrywa również blog oraz komunikacja z klientem.

W przypadku linkowania słów kluczowych, powinniśmy koncentrować się wyłącznie na istotnych i wartościowych wpisach. Jednorazowe lub chwilowe pozycjonowanie nie będzie miało sensu, wręcz przeciwnie - nie odniesie żadnego rezultatu i przyczyni się utraty zainwestowanych pieniędzy. Dlatego też, jeśli nie mamy czasu, aby się zająć pozycjonowaniem, lepiej zwrócić się z pomocą do firm świadczących takie usługi. Musimy także przestrzegać uczciwych praktyk – roboty Google wykryją, że powielamy czyjś tekst lub przesycamy go frazami kluczowymi. Nadmierne linkowanie również może przynieść rezultat odwrotny od zamierzonego – strona straci na wartości, przez co spadnie w wynikach wyszukiwań.

Google AdWords czy pozycjonowanie?

Google AdWords będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców nastawionych na szybką promocję wybranych produktów oraz usług. Warto skorzystać z tej formy, szczególnie w początkach jej działania, w celu osiągnięcia szybszych pierwszych efektów oraz aby zapoznać się z panującymi trendami – popularnością wybranych słów kluczowych. Budżet, jaki przeznaczymy na reklamy Google Adwords, ustalamy sami, a opłaty ponosimy tylko za osiągnięty wynik.

 Pozycjonowanie to proces długotrwały, wymagający miesięcy intensywnej pracy. Jest lepszym rozwiązaniem dla sklepów i firm oferujących szeroki zakres produktów/usług. Efekty nie są widoczne od razu, jednak konsekwencja w działaniu okaże się z czasem bardziej opłacalna i przyniesie długotrwałe efekty.