Program antynikotynowy w Twojej firmie

Szybsze starzenie się skóry, rak płuc, choroba niedokrwienna serca to tylko niektóre z dolegliwości, jakie czyhają na palaczy. Nie mówiąc o podobnych skutkach biernego palenia papierosów. W związku z tym, coraz częściej mówi się o wprowadzaniu programów antynikotynowych dla firm, które mają pomóc pracownikom wyjść z nałogu.

Przerwa na papierosa w trakcie pracy

Wyjście “na papieroska” w trakcie pracy to nawet 40 minut dziennie i 20 dni w roku, co wiąże się z poważnymi stratami finansowymi pracodawców. Prawo pracy w żaden sposób nie odnosi się do przerw związanych z zapaleniem papierosa. Dlatego przyjmuje się ogólne zasady, z których wynika, że pracownikowi, który wykonuje stosunek pracy powyżej 6 godzin dziennie przysługuje 15 minut przerwy, a powyżej 8 godzin - kolejne 15 minut. Czas ten może wykorzystać zatem na zjedzenie obiadu lub wyjście na papierosa. Pracodawca może ustalić w regulaminie inne przerwy - np. dla pracowników palących papierosy wprowadzić 15 minut bezpłatnej przerwy, nie wliczanej do czasu pracy. Palacz będzie mógł podzielić sobie ten kwadrans na 3 przerwy po 5 minut.

Program antynikotynowy w firmie

Według badań, ponad 70% palaczy chce rzucić nałóg, dlatego też warto wprowadzić pewne zmiany w swojej firmie, które niosłyby korzyści dla obu stron. W Polsce funkcjonują dwa programy dla firm, które decydują się na przeprowadzenie w swoich przedsiębiorstwach zdrowych reform, mianowicie: “Nie rzucaj, bo wróci” oraz “Firma bez dymu”. Programy te mają na celu poprawić kondycję firmy i ograniczyć skalę nałogu tytoniowego wśród pracowników. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby to pracodawca sam zaproponował np. przeprowadzenie warsztatów antynikotynowych. Coraz większym zainteresowaniem w tej dziedzinie cieszą się autorskie programy przedsiębiorstw, które powstają we współpracy z klinikami leczenia uzależnień.

Jeżeli przedsiębiorstwo zainwestuje w program antynikotynowy, po roku może uzyskać aż 400% zwrotu z inwestycji (dane te podają serwisy programów antynikotynowych). Ponadto, należy mieć na uwadze zysk związany z:

  • nieprzebywaniem przez palacza nawet 40 minut w ciągu dnia na przerwie na papierosa,

  • nieprzebywaniem przez palacza na dłuższym zwolnieniu lekarskim, co spowodowane było wolniejszym powrotem do zdrowia po przebytych infekcjach,

  • nienarażaniem współpracowników na bierne palenie, co również miałoby wpływ na ich stan zdrowia,

  • polepszeniem koncentracji pracowników po rzuceniu nałogu.

Program antynikotynowy a Employer Branding

Program antynikotynowy to jeden z obszarów działań Społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i Budowania wizerunku pracodawcy (Employer Branding). Wprowadzenie takiego programu może wiązać się z budowaniem pozytywnego wizerunku nowoczesnej firmy, która dba o zdrowie pracowników i jest świadoma strat finansowych, które powoduje pracownik uzależniony od papierosów. Co więcej, firma taka może być postrzegana jako ta, która dostrzega problem i szuka skutecznych metod, które pomogą go rozwiązać.

Pracodawca zyskuje również zaufany i stabilny zespół. Rzucenie nałogu w większości przypadków skutkuje mniejszym poziomem stresu u pracowników, lepszą koncentracją i wydajniejszą pracą. Wrzucenie programu antynikotynowego na lokatę firmową, niewątpliwie procentuje lepszym wizerunkiem przedsiębiorstwa oraz zyskiem finansowym.