Cechy skutecznego negocjatora - jakie powinny być?

Każdy człowiek jest w czymś lepszy, a w czymś gorszy. Dzięki posiadanym predyspozycjom odnajdujemy się w danym zawodzie i stajemy się ekspertami w tym, co robimy. Dobry księgowy powinien być skrupulatny i dokładny, natomiast przedsiębiorca musi myśleć analitycznie, umieć poszukiwać i korzystać z nadarzających się szans oraz okazji. A jakie są cechy skutecznego negocjatora? Jak można scharakteryzować osobę, która siada przy stole negocjacyjnym i doprowadza do korzystnego porozumienia dla obu stron? Sprawdź, jakie predyspozycje powinieneś posiadać, by sprawnie wynegocjować warunki kontraktu.

Cechy skutecznego negocjatora - wiedza, osobowość, wygląd

Chcąc poznać cechy skutecznego negocjatora, należy zwrócić uwagę na trzy rzeczy: cechy osobowościowe, wygląd oraz wiedzę. Osoba zasiadająca przy stole negocjacyjnym nie tylko powinna umieć wykorzystać techniki negocjacyjne, ale także powinna umieć odpowiednio się ubrać, aby pokreślić swój profesjonalizm. Wizerunek, jaki tworzymy sposobem ubierania się, mówienia czy zachowania, wpływa na to, czy zostaniemy uznani za godnego zaufania, prawdomównego i rzetelnego kontrahenta. Jeśli w taki sposób zostaniemy ocenieni przez naszego przeciwnika, mamy już utorowaną drogę do osiągnięcia sukcesu. Pozostanie nam tylko umiejętnie rozegrać negocjacje.

Wiedza jako najważniejsza cecha skutecznego negocjatora

Skuteczny negocjator powinien posiadać wiedzę i kompetencje oraz bogate doświadczenie w prowadzeniu rozmów negocjacyjnych. Trudno wyobrazić sobie, by osoba mająca brać udział w ustalaniu istotnych warunków umowy nie wiedziała, jak przekonać przeciwnika do przystania na proponowane rozwiązanie.

Negocjator powinien posiadać wiedzę o:

  • procesie prowadzenia negocjacji,

  • przygotowaniu się do rozmów negocjacyjnych,

  • technikach negocjacyjnych,

  • sposobie czynienia ustępstw,

  • ofercie przeciwnika,

  • propozycjach konkurencji,

  • sposobie komunikowania się,

  • taktykach perswazyjnych,

  • zachowaniach niewerbalnych.

Negocjator musi wiedzieć, jak powinien zachować się w danej sytuacji. Znajomość etykiety biznesowej jest więc wymagana. Jeśli negocjacje odbywają się z przedstawicielami innej narodowości, np. z Japończykami, osoby biorące udział w rozmowach powinny zapoznać się ze zwyczajami, tradycjami oraz wzorcami zachowań obowiązującymi w japońskiej kulturze.

Ważne!

Negocjator powinien przede wszystkim zapoznać się ze szczegółami swojej własnej oferty. Nie powinno dojść do sytuacji, w której osoba negocjująca nie będzie wiedziała, jakie ustępstwa może zaproponować drugiej stronie.

Manipulacja własnym wyglądem jako cecha sprawnego negocjatora

Wygląd podkreśla cechy negocjatora. Kształtowanie własnego wizerunku jest istotne. Sposób ubioru i uczesanie może ułatwić albo utrudnić przebieg rozmów. Wyobraź sobie, że dyskutujesz nad ważną kwestią umowy z kobietą, która ma bardzo duży dekolt. Jeśli jesteś mężczyzną, to z pewnością będziesz miał problemy ze skoncentrowaniem się na omawianym punkcie. Z kolei jeśli twój przeciwnik ubierze się w elegancki garnitur, a jego włosy będą ułożone w najmodniejszą fryzurę tego sezonu, pomyślisz, że masz do czynienia z profesjonalistą. Nie będziesz podważał jego słów i przystaniesz na kilka jego pozycji, gdyż będziesz uważał, że taki negocjator z pewnością ma rację.

Cechy osobowościowe skutecznego negocjatora

Analizując sylwetkę skutecznego negocjatora, należy wspomnieć także o cechach osobowościowych, które powinien on posiadać. W literaturze zwykle podkreśla się, że osoby prowadzące negocjacje powinny:

  • mieć umiarkowane podejście do ryzyka – nie być ryzykantami, ale i nie bać się podejmowania mało bezpiecznych decyzji,

  • być cierpliwe, rzetelne i dokładne,

  • potrafić słuchać drugiej osoby,

  • stawiać sobie ambitne, ale osiągalne cele,

  • dążyć do realizacji swoich zamierzeń,

  • myśleć kreatywnie i analitycznie,

  • szybko zaadaptować się do nowej sytuacji,

  • potrafić współpracować w zespole,

  • radzić sobie ze stresem,

  • posiadać umiejętność organizacji czasu pracy,

  • łatwo nawiązywać kontakty interpersonalne,

  • charakteryzować się dojrzałą osobowością.