Własna firma to najczęściej dobry pomysł na karierę zawodową. Co jednak sprawia, że niektórzy przedsiębiorcy potrafią utrzymać się na rynku i dobrze prosperować, nawet jeśli koniunktura nie jest sprzyjająca, a inni są zmuszeni do zamknięcia biznesu zanim zdoła się on rozkręcić? Łut szczęścia, zaplecze finansowe, znajomość branży - oczywiście, ale nie tylko. Może się też zdarzyć, że ktoś jest po prostu urodzonym przedsiębiorcą. Zobacz jakie cechy przedsiębiorcy przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu.
Cechy dobrego przedsiębiorcy
Oczywiście ciężko jest określić, jakie cechy osobowości najlepiej sprawdzą się na określonym stanowisku - zupełnie innym człowiekiem będzie właściciel hurtowni materiałów budowlanych, a innym prowadzący własny gabinet terapeuta. Istnieje jednak pewna grupa przymiotów, które mogą znacząco pomóc podczas prowadzenia swojego biznesu.
Nie będzie zaskoczeniem fakt, że dobry przedsiębiorca powinien być pewny siebie. Jest to cecha niezmiernie ważna już na starcie - osoba świadoma własnych możliwości i zalet będzie dążyła do zrealizowania swojego pomysłu, pokonując trudności, a nie uginając się pod nimi. Także w kontaktach z kontrahentami, klientami czy konkurencją pewność siebie pozwala prowadzić efektywniejsze rozmowy i negocjacje.
Urodzony przedsiębiorca jest kreatywny i innowacyjny. Twórcze myślenie pozwala szybko i elastycznie analizować sytuacje wewnątrz firmy i na zewnątrz. Natomiast kiedy pojawiają się kłopoty - można dzięki niemu znaleźć niespotykane rozwiązanie. Natomiast kreatywność wraz z innowacyjnością to już szansa na stworzenie takiej oferty - produktów lub usług - której nikt jeszcze nie wymyślił i która może z dużą dozą prawdopodobieństwa stać się hitem sezonu. I to niejednego.
Jak jednak nie przesadzić z kreatywnością? Tutaj pojawia się dobry gust i wyczucie. Chodzi tu zarówno o produkt czy usługę, które firma ma oferować, jak i o samą działalność. Przedsiębiorca powinien wiedzieć, przy jakiej grupie odbiorców może puścić wodze fantazji i wykreować ofertę, a następnie jej reklamę, na wysokim poziomie abstrakcji, wielokolorową i hałaśliwą, a kiedy należy postawić na stonowane barwy i dźwięki. Podobnie powinna wyglądać siedziba czy też jej filie.
Ostatnia cecha, również bardzo ważna dla przedsiębiorcy, to gotowość do współpracy. Fakt - firma ma jednego właściciela, to on jest szefem i jego zdanie liczy się najbardziej. Ale to właśnie współpraca - z innymi przedsiębiorstwami, z podwładnymi, z klientami pozwala na rozwój, a zapobiega stagnacji. Jest źródłem nowych, świeżych pomysłów, informacji zwrotnych od odbiorców produktu czy usługi - zatem naprawdę warto ze współpracy korzystać.
Cechy przedsiębiorcy, czyli kto nadaję się na przedsiębiorcę?
Niektórzy marzą o własnej firmie, inni wolą mniej odpowiedzialną, za to bezpieczniejszą posadę na etacie. Jednak życie lubi płatać figle i może okazać się, że etatów brak, a własna działalność mogłaby przynieść zysk. Co w takiej sytuacji - szukać dalej pracy, czy też zainwestować wszystko we własną działalność?
Na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć się nie da, warto jednak zastanowić się dokładniej nad dwoma aspektami. Pierwszy z nich dotyczy tego, kim i jaka jest osoba stojąca przed dylematem - nie biorąc początkowo pod uwagę wymienionych wcześniej cech osobowości. A więc należy zastanowić się, w jakim zakresie miałaby być prowadzona działalność. Czy potencjalny przedsiębiorca znajdzie - a może ma już pomysł - na niszę, potrzeby odbiorców, które aktualnie nie są zaspokajane? Jeśli tak, to czy ma umiejętności, wiedzę i zdolności do tego, aby wytworzyć produkt lub usługę, zdolne tę niszę zapełnić? Spore znaczenie mogą tu także mieć zainteresowania i hobby osoby, bo może okazać się, że przyszła firma nie oprze się na wiedzy zdobytej w ramach praktyki zawodowej, ale właśnie w ramach ulubionych aktywności. Warto też skupić się na zapleczu finansowym - zanim bowiem działalność przyniesie dochody, może na początku wymagać nieco dofinansowania.
Druga grupa pytań dotyczy natomiast motywów, którymi kieruje się osoba zastanawiająca się nad własną firmą. Brak możliwości zatrudnienia jest często pierwszym argumentem, ale czasem może on być niewystarczający. Pomysł nabiera natomiast rumieńców w momencie, gdy osoba już wie, w jaki sposób chciałaby realizować się jako przedsiębiorca - czyli ma pomysł na swoją firmę. Także chęć indywidualnego zarządzania swoim czasem, posiadania poczucia niezależności i wolności może predysponować do założenia firmy. Jeśli jednak ktoś nie potrafi samodzielnie się mobilizować, a do sukcesywnej pracy potrzebuje nadzoru i jasnego zakresu obowiązków, powinien myśl o własnej firmie jeszcze raz przemyśleć.